نخستین گام اردوغان برای دیکتاتور شدن

۱۷ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۲۵ کد : ۱۹۰۸۸۰۷ سرخط اخبار

حزب نخست‌وزیر ترکیه در اقدامی که به گسترش دامنه نفوذ و قدرت اردوغان تعبیر شد، طرحی را به منظور استقرار نظام ریاست جمهوری در این کشور به پارلمان ارائه داد.


به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از خبرگزاری رویترز، رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه که از زمان به قدرت رسیدن حزبش در سال 2002 تاکنون عرصه سیاسی ترکیه را در تسلط خود دارد در حالی به دنبال استقرار نظام ریاست جمهوری در کشور است که اکثر مردم این اقدام را در راستای استحکام جایگاه و دورخیز برای رئیس جمهور شدن وی در سال 2014 می‌دانند.


این طرح پیشنهادی انتقادات گسترده مخالفان دولت را در پی داشت و یکی از سیاستمداران اظهار داشت که این طرح موجب خواهد شد ترکیه وارد یک دیکتاتوری سیاه شود. براساس نظام فعلی در ترکیه رئیس جمهور عمدتا نقشی تشریفاتی دارد.


حزب عدالت و توسعه ترکیه قصد دارد یک ریاست جمهوری اجرایی در چارچوب یک قانون اساسی جدید ایجاد کند و دولت این کشور اظهار می‌دارد که چنین چیزی باعث توسعه روند دموکراسی در ترکیه خواهد شد.


این طرح پیشنهادی اردوغان با مخالفت دیگر احزاب در پارلمان رو به رو خواهد شد که نگران هستند این اصلاحات، قدرت بیش از حد به وی دهد.


با وجود این حزب عدالت و توسعه اکثریت پارلمان را در اختیار دارد و به منظور پیشبرد اصلاحات خود از جایگاهی قدرتمند برخوردار است.


معاون نخست وزیر ترکیه که یکی از حامیان این اصلاحات است اظهار داشت: ما این طرح را به دفتر رئیس پارلمان ارائه کردیم. در این طرح پیشنهاد حزب عدالت و توسعه در خصوص شکل گیری نظام ریاست جمهوری گنجانده شده است.


وی افزود: ما فکر می‌کنیم این درست است که ترکیه را به نظام ریاست جمهوری منتقل کنیم که می‌تواند باعث روی کار آمدن رهبران قدرتمند و ایجاد ثبات به جای به وجود آمدن مناقشات در سال‌های آینده باشد.


این اقدام همزمان با اعلام خبر دیگری از سوی اردوغان بود مبنی بر اینکه انتخابات‌های محلی بر طبق زمان‌بندی در ماه مارس 2014 انجام خواهد شد.


این نشان می‌داد که وی از تلاش‌ها برای جلو انداختن انتخابات محلی به مدت پنج ماه پس از آنکه نتوانسته حمایت نمایندگان پارلمان را از این طرح جلب کند، دست برداشته است.


برگزاری زود هنگام انتخابات محلی زمان بیشتری را در اختیار اردوغان قرار می‌داد تا برای انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 آماده شود.


براساس طرح پیشنهادی حزب عدالت و توسعه رئیس جمهور به انتصاب وزراء خواهد پرداخت که نباید از نمایندگان پارلمان باشند و دیگر اقداماتی نظیر رای اعتماد و یا اعلام مخالفت از سوی پارلمان وجود نخواهد داشت.


این طرح پیشنهادی که دوشنبه شب به پارلمان ارائه شد قرار است به یک کمیسیون پارلمانی متشکل از همه احزاب فرستاده شود. این کمیسیون پس از انتخابات سال گذشته میلادی به منظور کار بر روی یک قانون اساسی جدید تشکیل شد. با وجود این احزاب مخالف دولت انتقادات شدیدی را از این طرح مطرح کردند.


رضا تورمن، یک نماینده حزب مخالف مردم جمهوری خواه اظهار داشت: ترکیه وارد یک دیکتاتوری سیاه خواهد شد.


وی تصریح کرد: ترکیه هم اکنون در این مسیر قرار گرفته است. پارلمان قادر به انجام وظایف خود حتی در نظام پارلمانی نیز نیست. قوه قضائیه مستقل نیست و مطبوعات آزاد نیستند.
 


نظر شما :