انتقاد شدید ایران از گزارش بان کی مون

۱۶ آبان ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۶ کد : ۱۹۰۸۷۵۱ سرخط اخبار

در جریان نشست کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک ، جمهوری اسلامی ایران به گزارش دبیرکل این سازمان درخصوص وضعیت حقوق بشر در کشورمان پاسخ داد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) یک عضو هیات نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در این نشست ضمن اشاره به ماهیت قطعنامه های حقوق بشری صادره علیه جمهوری اسلامی ایران به عنوان مبنای چنین گزارشاتی که برآمده از اقدام کاملا" سیاسی، مغرضانه، گزینشی و دوگانه" معدودی از کشورهای گروه غرب بشمار می رود، مفاد گزارش دبیرکل را غیرقابل قبول خواند و مطالب و اطلاعات مندرج در آن را غیرموثق، تحریف شده، نادرست و غیر معتبر دانست.

 

وی همچنین ضمن انتقاد از عدم انعکاس و اعمال نقطه نظرات و پاسخ های ارائه شده از سوی کشورمان در گزارش دبیرکل و همچنین عدم اشاره به اقدامات و تحولات و پیشرفت های مثبت حقوق بشری کشورمان در گزارش یادشده چنین رویکردی را نادرست، غیرمنطقی و غیرحرفه ای دانست و بر ضرورت اصلاح رویکرد مذکور تاکید کرد.

 

نماینده کشورمان تاکید کرد: چنین اقداماتی باعث کاهش اعتبار و مشروعیت سازوکارهای بین المللی حقوق بشر و تضعیف توان و ظرفیت کشورها برای حمایت و ارتقاء حقوق بشر خواهد گردید.

 

وی در بخشی دیگر از سخنرانی خود با اشاره به ارتکاب موارد عدیده نقض حقوق بشر از سوی بانیان اصلی قطعنامه حقوق بشر علیه جمهوری اسلامی ایران ،ادعاهای حقوق بشری کشورهای یادشده و همزمان درخواست کانادا برای لغو ماموریت گزارشگر ویژه نقض حقوق بشر در سرزمین های اشغالی فلسطین را مضحک و قابل تامل دانست.

 

نماینده کشورمان در ادامه ضمن اشاره به سیاست اصولی جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تلاش همه جانبه در جهت حمایت و ارتقای حقوق بشر در سطوح مختلف ملی، منطقه ای و بین المللی بر اساس تعالیم و آموزه های عالیه دینی، قانون اساسی و تعهدات پذیرفته شده بین المللی بر استمرار این تعهد در حرف و عمل تاکید ورزید.

 

وی همچنین بر فعالیت همه جانبه کشورمان برای تحقق حقوق بشر و ایجاد جامعه ای پیشرفته بر اساس اصول عدالت، برابری، استقلال، آزادی های مشروع و توسعه اقتصادی و اجتماعی و نیز همکاری و تعامل سازنده با سازوکارهای حقوق بشری در چارچوب منشور ملل متحد در عین اجتناب از اعمال استانداردهای دوگانه، سیاست زدگی و تقابل تاکید کرد.

کلید واژه ها: حقوق بشر جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی ایران بشری حقوق بشری


نظر شما :