کدام را انتخاب می کنید: اوباما یا رامنی؟

۱۳ آبان ۱۳۹۱ | ۰۰:۱۸ کد : ۱۹۰۸۶۲۵ سرخط اخبار

خبرآنلاین:جدال انتخاباتی میان باراک اوباما و میت رامنی در داخل ایالات متحده ادامه دارد. این در حالی است که تب انتخابات به خارج از مرزهای آمریکا نیز رسیده است. نظرسنجی در خصوص میل به ابقای باراک اوباما یا راهی کردن میت رامنی به کاخ سفید از کشورهای عربی تا متحدان آسیایی آمریکا همچنان ادامه دارد.
 

اوباما در چین و ژاپن محبوب تر است
به گزارش businesstimes، شهروندان چین و ژاپن ترجیح می دهند باراک اوباما دموکرات برای دومین بار جواز حضور در کاخ سفید را بگیرد. بر اساس نظرسنجی که AFP-Ipsos انجام داده اند سخنان میت رامنی در خصوص قدرت های آسیایی که چندان خوشایند هم نبود وی را از چشم ساکنان این قاره انداخته است. بر اساس این نظرسنجی 86 درصد از ژاپنی ها نامزد دموکرات ها را ترجیح می دهند. این در حالی است که تنها 12 درصد از آنها رامنی را رئیس جمهوری بهتر می خوانند.
چین که از منظر اقتصادی رقیبی تمام عیار برای امریکا به حساب می آید چندان به نتیجه انتخابات امریکا اهمیت نمی دهد. 63 درصد از چینی ها اوباما را در جامه رئیس جمهور امریکا می خواهند. تحلیل گران اعتقاد دارند که توجه اوباما به مسائل اقتصادی و امنیت در شرق او را محبوب تر از میت رامنی کرده است که چین را به کشوری مفسد در حوزه اقتصاد و ژاپن را ابرقدرت اقتصادی در حال افول، تشبیه کرده بود.

اوباما با رامنی فرقی ندارد
به گزارش دیلی استار، شاید برای اسرائیلی ها میت رامنی گزینه بهتری نسبت به باراک اوباما باشد اما در نظر فلسطینی ها رامنی جمهوری خواه اندک تفاوتی با اوباما دموکرات ندارد.اسرائیلی ها اعتقاد دارند که رامنی به دلیل موضع گیری های سنتی جمهوری خواهان بیش از اوباما به فکر اسرائیلی ها است و دوست بهتری هم برای تل آویو خواهد بود. 57 درصد از یهودیان اسرائیلی اعتقاد دارند که در حوزه تامین منافع اسرائیل، میت رامنی رئیس جمهور بهتری است. برای باراک اوباما این رقم 22 درصد است. یک تحلیل گر مسائل منطقه اعتقاد دارد که اختلاف های شخصی اوباما با بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی ، ساکنان سرزمین های اشغالی را به نامزد دموکرات ها بدبین کرده است. شخص بی بی نیز ترجیح می دهد به دلیل تنشی که در رابطه با کاخ سفید در چهار سال گذشته داشته، رئیس جمهوری امریکا به میت رامنی برسد. اختلاف نظر بر سر ایران میان بی بی و باراک اوباما در چندماه اخیر از پشت پرده بیرون افتاده و همگان بر آن واقف هستند. از منظر نتانیاهو ، اوباما مخالف توسل بی بی به زور است و خود او نیز به زور علیه تهران متوسل نخواهد شد. این در حالی است که میت رامنی نیز شخصا دست به سلاح علیه تهران نخواهد شد اما مانعی برای رژیم اسرائیل نیز نخواهد بود. در میان فلسطینی ها اما شوق و ذوق چندانی در خصوص انتخابات فلسطین وجود ندارد. با به بن بست خوردن مذاکرات صلح در دو سال گذشته دیگر باراک اوباما آن رئیس جمهور تغییری نیست که در سال 2009 میلادی وعده آن را به فلسطینی ها داده بود. یک تحلیل گر مسائل سیاسی در این خصوص می گوید: فلسطینی ها به این نتیجه رسیده اند که حمایت از رژیم صهیونیستی وظیفه هر رئیس جمهوری است که پا به کاخ سفید می گذارد.چه این مرد باراک اوباما دموکرات باشد و چه رامنی جمهوری خواه.

فرقی نمی کند چه کسی برنده شود
لبنان در تب و تاب اختلاف های داخلی و ناامنی ناشی از سرایت ناآرامی های سوریه به بیروت می سوزد و بر همین اساس چندان توجهی به انتخابات در امریکا ندارد. به گزارش دیلی استار، نمایندگان مجلس در لبنان اعتقادی به تفاوت اوباما با رامنی ندارند. لبنان هیچ گاه از اولویت های امریکا در حوزه سیاست خارجی نبوده و از این رو برنده انتخابات 6 نوامبر چندان جذابیتی برای لبنانی ها ندارد. با اینهمه ، نخست وزری سابق فواد سینیوره اعتقاد دارد که پیروزی اوباما به نفع لبنان خواهد بود: شاید پیروزی او برای لبنان دستاوردی نباشد اما می توان به ازسرگیری مذاکرات میان اسرائیل و فلسطین در چهار سال آتی امیدوار بود. برای سوریه نیز ابقای اوباما در کاخ سفید بهتر از پیروزی رامنی است.
یکی از نمایندگان مجلس در این خصوص می گوید: بی توجه به پیروزی اوباما یا رامنی ، شاید رئیس جمهور جدید بتواند نیازهای 14 مارس را بهتر درک کرده و کاری برای استعفای نجیب میقاتی کند. دولتها در غرب به این نتیجه رسیده اند که میقاتی نمی تواند ثبات سیاسی در لبنان را حفظ کند.
نمایندگان متعلق به حزب الله لبنان از اظهارنظر در این خصوص سرباز زده و تاکید کردند که بحران های داخلی در لبنان به اندازه ای است که نتوان به انتخابات در امریکا فکر کرد


نظر شما :