هشداری که لوکاشنکو به قذافی داده بود

۰۸ آبان ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۰۸۴۸۱ سرخط اخبار
رهبر بلاروس در مصاحبه با یک روزنامه انگلیسی در مینسک، از دموکراسی و اقتصاد تا سقوط اتحاد جماهیر شوروی و جنگ عراق و دوستی خود با رهبر سابق لیبی، معمر قذافی سخن گفت.
 
به گزارش ایسنا، ایوگنی لبدف، جوان ترین صاحب امتیاز روزنامه انگلیسی، به مینسک پرواز کرده بود تا با الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهور بلاروس مصاحبه کند.
 
لوکاشنکو به این خبرنگار جوان گفت: از پنجره بیرون را نگاه کنید. آیا در اطراف کاخ حصاری می بینید؟ آیا اثری از نگهبان می بینید؟ این جا کشوریست که همه در آن امنیت دارند.
 
این مصاحبه چهار ساعته موضوعات متعددی را در برگرفت، از دموکراسی و اقتصاد تا سقوط اتحاد جماهیر شوروی و جنگ عراق و دوستی لوکاشنکو با رهبر سابق لیبی، معمر قذافی. رئیس جمهوری می گوید: "به او (قذافی) گفتم که حواست به اروپا باشد!"
 
یکی دیگر از موضوعات مورد بحث پسر هفت ساله او کلویا بود؛ کسی که اغلب در جلسات رسمی در کنار پدرش ظاهر می شود. چیزی که لوکاشنکو دلیلش را علاقه پسر به پدر دانست و گفت بدون پدر حتی به خواب نمی رود. دیگران ادعا می کنند که در واقع لوکاشنکو پسرش را برای بالارفتن از نردبان ترقی تربیت می کند. لوکاشنکو این اتهام را رد کرد.
 
لوکاشنکو که ۱۸ سال بر کرسی قدرت تکیه دارد، اکنون از سفر به آمریکا و اروپای غربی منع شده است. وی به اعمال شکنجه و نقض حقوق بشر متهم است و رقبای سیاسی خود را به زندان انداخته، تظاهرات را منع کرده و آزادی بیان را محدود ساخته است.
 
لوکاشنکو در پاسخ به این سوال که چرا در اوایل دهه 90 و در حالی که روسیه دموکراسی را بر بی طرفی ترجیح داد، بلاروس راه مخالف را برگزید؟ گفت: سوال شما مرا به تعجب وامی دارد ولی آیا به راستی بی طرفی عصاره دموکراسی نیست؟ همیشه بر این باور بوده ام که دموکراسی اصیل همان بی طرفی است. اساس سیاست ورزی قبل از هر چیزی بی طرفی و صداقت است. من نمی گویم آن چه در روسیه در دهه۹۰ اتفاق افتاد، دموکراسی بود. آن چه اتفاق افتاد هرج و مرج بود و نتیجه آن این بود که اکنون شما اینجایید. ما تلاشمان بر این بود که این تمایلات هرج و مرج طلبانه را در نطفه خفه کنیم و با این کار کشور را نجات دادیم.
 
لوکاشنکو در سخنانش بارها به بی ثباتی اشاره کرد اما خطاب به لبدوف گفت : از پنجره بیرون را نگاه کنید. آیا در اطراف کاخ حصاری می بینید؟ آیا اثری از نگهبان می بینید؟ این جا کشوری است که همه در آن امنیت دارند.
 
هر بار که لبدف به نارسایی های سیستم سیاسی بلاروس اشاره می کرد، لوکاشنکو با پاسخی سنجیده بر میراث به قول خودش "تزویر برآمده از دموکراسی های غربی" می تازید.
 
لوکاشنکو یک بار توصیف مشهور فرانکین روزولت، رئیس جمهوری اسبق آمریکا در مورد دیکتاتور نیکاراگوئه، آناستازیو سوموزا را در کلامش به کار گرفت. وی گفت: آمریکایی ها می خواهند ما را دموکراتیزه کنند. بسیار خوب. ولی چرا عربستان را دموکراتیزه نمی کنند؟ آیا ما به بدی عربستان هستیم؟ خیر ما با آنها فاصله بسیاری داریم اما آمریکایی ها عربستان را دموکراتیزه نمی کنند.
 
وی در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی کنید بیش از اندازه قدرت دارید؟ به سرعت گفت: بله، قدرت زیادی دارم اما در سال ۱۹۹۶ من و بسیاری دیگر بر این باور بودیم که انتخاب دیگری وجود ندارد. ما باید کشور را نجات می دادیم و همه را دور کسی یا چیزی متحد می کردیم تا زنده بمانیم.
 
لبدف در مقابل پرسید: آیا زمان آن نرسیده که فضای سیاسی را باز کنید؟
 
وی پاسخ داد: اگر این فشار دیوانه وار شما نبود شاید ما می توانستیم این کار را بکنیم. به عنوان مثال این فشار غیر ضروری که می خواهد ما را از روسیه جدا کند. این فشار باعث اثر معکوس می شود. شما ما را از فرآیند گشایش فضای سیاسی دور می کنید. شما این جا به هیچ وجه دموکراسی نمی خواهید.
 
به گفته رئیس جمهوری بلاروس، دستور کار واقعی غرب، گشایش اقتصاد مهار شده ملی بلاروس است که آن را در مقابل مشکلات اقتصادی که سایر اروپا با آن درگیر است، آسیب پذیر می سازد.
 
زمانی که لبدوف از رئیس جمهور بلاروس در باره ایرنه خالیپ خبرنگاری که مدتی در زندان بوده و بعد ممنوع السفر شده بدون آنکه به دادگاه رفته باشد، پرسید؛ لوکاشنکو گفت که فکر می کرده خانم خالیپ کشور را ترک کرده است. آنگاه وی رو به دستیارانش کرد و به آنها گفت که او را به همراه آقای لبدف به مسکو بفرستید. وی اضافه کرد: "برای بازگرداندن او به خود زحمت ندهید."
 
چند دقیقه بعد یادداشتی به دست او دادند. لوکاشنکو نامه را با لبخند تحویل لبدف داد و گفت: می بینید، دیکتاتور بودن خیلی هم چیز بدی نیست.
 
وقتی در باره پرونده بمب گذاری در ایستگاه متروی مینسک در سال ۲۰۱۱ که در آن ۱۵ نفر کشته شدند و در عرض ۴۸ ساعت پلیس دو مرد جوان را بازداشت کرد و ظرف چند هفته آنها گناهکار تشخیص داده شده و اعدام شدند، از لوکاشنکو پرسیده شد، وی گفت که هرگز و حتی یک بار در مورد این رای شبهه ای برایش پیش نیامده است.
 
لوکاشنکو گفت: اظهاراتی نظیر این که اعترافات زیر شکنجه گرفته شده ، حقیقت ندارد. گزارش جرم شناسان بین المللی شامل تیمی از اسرائیل، فرانسه و اینترپل بر نتایج تحقیقات صحه می گذارند؛ تحقیقاتی که زیر نظر من انجام شدند. وی همه متفق القول هستند کسانی که این اعمال را انجام دادند، تروریست هستند.
 
لوکاشنکو در ادامه گفت: آیا می خواهید مرا متقاعد کنید که به دست خودم تیشه به ریشه خود بزنم؟ ما تصویری از بلاروس آرام و باثبات ساخته ایم که نمی خواهیم از دستش بدهیم. این بدترین کاری است که می توانیم بکنیم. یعنی ما آن قدر احمقیم که خودمان برای خودمان بمب کار بگذاریم و منفجر بکنیم؟

کلید واژه ها: لوکاشنکو


نظر شما :