رئیس جمهوری که خود را با استالین مقایسه می‌کند

۲۶ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۰ کد : ۱۹۰۸۰۷۲ سرخط اخبار

الکساندر لوکاشنکو اظهار داشت، وی همچنان فاصله زیادی با جوزف استالین و یا ولادیمیر لنین، رهبر انقلاب بولشویک دارد.

 

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، الکساندر لوکاشنکو، رئیس جمهوری بلاروس در گفت وگو با خبرنگاران روسی اظهار داشت: ما نباید از استالین و لنین "هیولا" بسازیم. آنها رهبران ما بودند، لنین کشور را تاسیس کرد و استالین آن را تقویت کرد.

 

وی تاکید کرد که نظرش درباره دو رهبر کمونیست سابق روسیه با نظری که هم اکنون در جامعه روسیه درباره آنها وجود دارد، متفاوت است.

 

لوکاشنکو در گفت وگو با شبکه خبری اینترفاکس، اظهار داشت: چگونه 50 سال دیگر درباره ما نظر می دهند اگر روشی که هم اکنون در غرب وجود دارد ادامه پیدا کند درباره من اینگونه قضاوت خواهد شد که از استالین بدتر هستم، استالینی که در خیابان ها قدم می زد مردم را دستگیر می کرد و آنها را می خورد به ویژه زن ها را!

 

لوکاشنکو گفت: اروپایی ها تاریخ خود را نقد نمی کنند، چرا نباید به ما اجازه داده شود که به دارا بودن امپراتوری شوروی افتخار کنیم؟

 

وی همچنین ادعای قدرت های غربی مبنی بر دیکتاتور بودنش را بی پایه و اساس خواند و یادآوری کرد که در دهه 1990 میلادی اجازه داده است کلاهک های هسته ای - میراث اتحاد جماهیر شوروی - از بلاروس خارج شود.

 

لوکاشنکو که مدت زمان طولانی است که رئیس جمهوری بلاروس است، اظهار داشت: اگر من دیکتاتور بودم اجازه نمی دادم که تسلیحات هسته ای از کشور خارج شود زیرا تسلیحات هسته ای بهترین تسلیحات هستند.

 

وی افزود: اگر بلاروس همچنان دارای تسلیحات هسته ای بود، اتحادیه اروپا برخورد متفاوتی با مینسک داشت.

 

وی به مسکو به عنوان یک مثال اشاره کرد و گفت: غرب از سیاست ها و انتخابات روسیه انتقاد می کند اما هیچ تحریمی علیه این کشور اعمال نمی کند.

 

تنها یک روز پس از اینکه اتحادیه اروپا تصمیم گرفت تحریم های خود را علیه بلاروس یک سال دیگر تمدید کند لوکاشنکو چنین اظهاراتی را بیان داشت.

 

اتحادیه اروپا اعلام کرده این تحریم ها به خاطر نقض حقوق بشر و همچنین عدم احترام به اصول دموکراتیک در بلاروس اعمال می شود البته لوکاشنکو دلیل این تحریم ها را مرتبط با سیاست های خود و روابط حسنه با کشور همسایه روسیه دانست.

 

وی افزود: هم اکنون در شرایط متلاطم جهان و در فضایی که نوعی رقابت وجود دارد، بلاروس و روسیه به یکدیگر نیاز دارند.

 

لوکاشنکو همچنین نسبت به همکاری های میان دو کشور در حوزه سیاست خارجی ابراز رضایت کرد و البته گفت که این روابط همچنان هنوز به سطحی مشابه سطح موجود میان کشورهای عضو اتحادیه اروپا نرسیده است.

 

وی پیشنهاد داد مسکو و مینسک که دوستان بسیاری ندارند باید قبل از انجام هر کاری از توصیه های یکدیگر استفاده کنند.

 

وی تاکید کرد: اگر روسیه و بلاروس پشت یکدیگر باشند حتما موفق خواهند بود.

کلید واژه ها: بلاروس روسیه اروپا لوکاشنکو تسلیحات استالین


نظر شما :