آژانس بین المللی انرژی گزارش داد

پایین ترین سطح تولید نفت ایران در 23 سال گذشته

۲۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۸:۰۱ کد : ۱۹۰۷۹۲۹ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
آژانس بین المللی انرژی گزارش داد ایران در ماه سپتامبر روزانه تنها 2 میلیون و 630 هزار بشکه نفت تولید کرده است که پایین ترین سطح تولید در 23 سال گذشته به شمار می رود.
پایین ترین سطح تولید نفت ایران در 23 سال گذشته

دیپلماسی ایرانی: تازه ترین گزارش آژانس بین المللی انرژی حاکی از آن است که تحریم های اعمالی اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران موجب شده که تولید نفت جمهوری اسلامی به پایین ترین سطح در بیش از دو دهه گذشته برسد.

آژانس بین المللی انرژی گزارش داد ایران در ماه سپتامبر روزانه تنها 2 میلیون و 630 هزار بشکه نفت تولید کرده است که پایین ترین سطح تولید در 23 سال گذشته به شمار می رود. تولید نفت ایران در ماه آگوست، 2 میلیون و 850 هزار بشکه در روز بود. این در حالی است که در یک سال گذشته، تولید نفت ایران بیش از یک میلیون بشکه در روز کاهش یافته و ثبات اقتصادی جمهوری اسلامی را تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش روزنامه فایننشال تایمز، نفت شریان حیاتی اقتصاد ایران به شمار می رود و کاهش تولید و صادرات آن به سقوط ارزش ریال در برابر دلار منجر شده است.

از سوی دیگر درآمد نفتی ایران در مقایسه با سال گذشته نیز 60 درصد کاهش یافته است.

آژانس بین المللی انرژی همچنین از نوعی غافلگیری در بازار در خصوص صادرات نفتی ایران و تولیدات این کشور خبر می دهد. چرا که انتظار می رود به دنبال افزایش خرید نفت کره جنوبی و چین؛ هند و ژاپن از ایران، تولیدات نفتی بیشتری از جمهوری اسلامی روانه بازار شود.

 

گزارش آژانس بین المللی انرژی در شرایطی منتشر می شود که وزیران خارجه اتحادیه اروپا قصد دارند در نشست روز دوشنبه خود تحریم های گسترده تری را علیه صنعت کشتیرانی ایران اعمال کنند تا از این طریق صادرات نفتی و در نهایت درآمد نفتی جمهوری اسلامی را کاهش دهند. تحریم های نفتی اتحادیه اروپا در ماه جولای و همچنین خودداری از بیمه تانکر های حامل نفت ایران در چند ماه اخیر پیامد های فراوانی برای صادرات نفت ایران به همراه داشته است.

کاهش تولید و صادرات نفت ایران بر خلاف آنچه برخی تحلیلگران پیش بینی کرده بودند، پیامد های غیر قابل جبرانی برای بازار جهانی نفت و اقتصاد جهانی به همراه نداشت. با وجود اینکه در مقایسه با سال گذشته صادرات نفت ایران به طور چشمگیری کاهش یافته اما افزایش قیمت غافلگیر کننده ای در بازار به ثبت نرسیده است.

افزایش صادرات نفتی عربستان و عملی شدن وعده ریاض به منظور پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار از جمله دلایلی است که حتی شوک روانی ناشی از کاهش صادرات نفتی ایران را نیز محدود کرده است.

از سوی دیگر مشتریان نفتی ایران از چین و ژاپن گرفته تا ترکیه و هند از سال گذشته در حال رایزنی با عربستان سعودی برای خرید مقادیر بیشتری نفت از این کشور هستند. نکته اینجاست که عربستان به تمامی مشتریان نفتی ایران قول مساعد داده است که منابع مورد نیاز آنها را تامین خواهد کرد. اقدامی که بدون تردید لابی ایالات متحده در آن تاثیر گذار بوده است. مقامات آمریکایی در دو سال گذشته در سفر های مکرر خود به عربستان از مقامات این کشور خواستند در قابل دریافت برخی امتیاز ها که از جمله آنها می توان به همکاری های دفاعی اشاره کرد، از سلاح نفت در مقابل ایران استفاده کنند.

همزمان با تاکید علنی مقامات وزارت خارجه و وزارت نفت عربستان مبنی بر افزایش تولید نفت و تلاش روشن برای پر کردن جای خالی نفت ایران در بازار، قرارداد های فروش سلاح از آمریکا به کشور های عربی نیز یکی پس از دیگری منعقد شد. کمک به طرح سپر دفاع موشکی برای کشور های عربی حوزه خلیج فارس نیز از دیگر امتیاز های مورد نظر واشینگتن برای جلب نظر متحدان عرب خود در منطقه است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: عربستان صادرات نفتی تولید نفت 23 سال آژانس بین المللی انرژی فایننشال تایمز تحریم


نظر شما :