اخوان در اردن هم قدرت را در دست می گیرد؟

۲۲ مهر ۱۳۹۱ | ۰۲:۳۰ کد : ۱۹۰۷۹۰۱ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : محمد ایرانی، سفیر پیشین ایران در اردن در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی به دلایل ازسرگیری اعتراض ها در اردن اشاره کرده و از اصلاحات نه چندان دندان گیر خانواده سلطنتی می گوید:

پادشاه چندی قبل با تعیین کمیته ای، نسبت به تعدیل و نه تغییر این قانون اقداماتی به عمل آورد تا بلکه اعتراضات مخالفان کاهش یافته، نسبت به حضور در انتخابات آینده ترغیب شوند. وی قانون را به یک نفر دو رای ( یک رای به فرد و یک رای به لیست انتخاباتی) تعدیل نمود که عملا نتیجه نهایی کمی تغییر می کرد. لذا با اقبال مخالفان رو به رو نگردید. دولت گذشته و رئیس آن آقای عون الخصاونه در اعتراض به این سبک تعدیل، خود استعفا داد و در کنار جریان معارضه قرار گرفت. در همین راستا، چهارصد نفر از شخصیت های مهم سیاسی و حقوقی اردن، اخیرا طی نامه ای از پادشاه درخواست تعویق زمان انتخابات را کرده اند. این نخبگان دلیل اقدام خود را عدم مشارکت قاطبه مردم در پای صندوق های رای در صورت استمرار وضعیت موجود ذکر کرده اند. اما نظر آن ها پذیرفته نشد و آقای فایز الطراونه، نخست وزیر فعلی اعلام کرد انتخابات راس زمان مقرر برگزار خواهد شد.

وی در خصوص نقش اخوان در اردن می نویسد:  رهبران سیاسی اخوان المسلمین بر این اعتقادند که با تغییر قانون مذکور به راحتی قادر خواهند بود اکثریت پارلمان را به دست آورده و ریاست آن را بر عهده گیرند. خواسته بعدی آنان انتخاب ریاست دولت توسط فراکسیون اکثریت پارلمان یا به عبارت دیگر دولت پارلمانی است. در صورت تحقق این امر، ریاست دولت نیز در اختیار اسلام گرایان قرار خواهد گرفت.

متن کامل این گفتار را اینجا بخوانید.


نظر شما :