توضیح پانه تا در خصوص نیروهای امریکایی در اردن

۲۰ مهر ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۷ کد : ۱۹۰۷۸۵۴ سرخط اخبار

وزیر دفاع آمریکا به اعزام نیروهای ویژه آمریکایی به اردن برای ایجاد پایگاه در این کشور با توجه به حوادث جاری در سوریه و به بهانه نظارت بر ذخایر شیمیایی سوریه و آماده سازی شرایط برای مواجهه با تهدیدهای احتمالی اعتراف کرد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به نقل از سایت اینترنتی شبکه الجزیره، لئون پانه تا، وزیر دفاع آمریکا که همزمان با نشست ناتو در بروکسل در یک کنفرانس خبری شرکت کرده بود، درباره تعداد کارشناسان اعزامی به اردن توضیحی نداد، اما اشپیگل آنلاین به نقل از نیویورک تایمز نوشت که تعداد آن ها ۱۵۰ نفر است.

به گفته وزیر دفاع آمریکا هدف اعزام کارشناسان علاوه بر کمک رسانی به دولت اردن در ساماندهی وضعیت پناهجویان سوری، تقویت قابلیت های نظامی آمریکا برای مواجهه با تهدیدهای احتمالی ناشی از ذخایر سلاح های شیمیایی سوریه است.

پانه تا گفت: این اقدام برای رویارویی با پیامدهای حوادث جاری در سوریه صورت می گیرد و آمریکا و اردن در تلاش های خود برای زیر نظر گرفتن انبارهای سلاح شیمیایی و میکروبی سوریه هماهنگ عمل می کنند.


وزیر دفاع آمریکا افزود:ما تلاش می کنیم تا به نیازهای انسانی آوارگان سوری در اردن پاسخ دهیم و توانمندی نظامی نیروهای اردنی را برای رویارویی با هرگونه حادثه پیش بینی نشده افزایش دهیم.

مسئولان آمریکایی اعلام کرده بودند که این اقدام با هدف دور کردن اردن از حوادث جاری در سوریه و پیامدهای آن صورت می گیرد.


آنها همچنین اعلام کردند که ایده ایجاد منطقه حائل میان سوریه و اردن بررسی شده است. این در حالی است که نیروهای مسلح اردن حضور نیروهای آمریکایی در این کشور را رد کرده و عنوان داشتند که آنها توانایی لازم را برای رویارویی با حوادث آینده دارند.


این نیروها همچنین اعلام کردند که نیروهای کشورهای دوست اردن برای اجرای مانورهای مشترک که به صورت عادی سالانه انجام می شود در این کشور حضور دارند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، لئون پانه تا، در کنفرانس خبری خود گفت: ما مدت ها است که در برخی زمینه ها با اردن همکاری هایی داریم و بیشتر این همکاری ها مرتبط با رویدادهای پس از تحولات سوریه است.

گفته می شود کارشناسان آمریکائی پس از انجام یک مانور نظامی در ماه مه در اردن مانده اند تا ماموریت هایی که به آن ها محول شده است را به انجام برسانند.

وزیر دفاع آمریکا افزود: ماموریت این کارشناسان نظارت بر ذخایر و تاسیسات تولید سلاح های شیمیایی سوریه است تا از این طریق بتوانند بهترین راهکارهای واکنش به تهدیدات احتمالی را ارائه کنند. این تنها ماموریت این نیروها نیست و آن ها در همکاری با دولت اردن، درصددند به طراحی قابلیت های عملیاتی خود برای مواجهه با شرایط اضطراری بپردازند.


آموزش گارد ویژه پادشاه اردن

یکی از مقام های ارشد دولت آمریکا، بدون افشای هویت خود در گفت وگو با خبرگزاری رویترز گفته است که این تیم کوچک کارشناسان نظامی در عملیات پنهان آمریکا علیه سوریه نقشی نداشته اند و اکنون در مرکز آموزش نیروهای ویژه متعلق به پادشاه اردن اسکان یافته اند. به گفته او، این نیروها از اوایل تابستان ۲۰۱۲ در این مکان که در شمال عمان، پایتخت اردن قرار دارد، حضور داشته اند.

به رغم گسترش تنش ها و خشونت و خون ریزی در سوریه که تاکنون بیش از ۳۰ هزار قربانی برجای گذاشته، آمریکا و هم پیمانانش هنوز تصمیم به مداخله نظامی در این کشور نگرفته اند، اما باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا، به بشار اسد هشدار جدی داده است که هرگونه تلاش برای استفاده از سلاح های شیمیایی یا بیولوژیک عبور از "خط قرمز آمریکا" است و اقدام نظامی آمریکا را در پی خواهد داشت.


لئون پانه تا هم ماه گذشته اعلام کرده بود که سوریه بخشی از ذخایر تسلیحات شیمیایی خود را به مکان جدیدی منتقل کرده، اما بخش عمده ای از این ذخایر همچنان دست نخورده باقی مانده و در کنترل دولت است.
 

کلید واژه ها: اردن آمریکا سوریه شیمیایی کارشناسان سلاح حوادث


نظر شما :