درخواست عربستان از عراق در مورد مجازات اعدام

۱۷ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۰۸ کد : ۱۹۰۷۷۳۰ سرخط اخبار

در پی اعدام 11 تن دیگر در عراق به اتهام انجام عملیات تروریستی جمعیت حقوق بشر عربستان از نخست وزیر عراق خواست تا اجرای احکام اعدام را در این کشور متوقف کند.

 

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، یک مقام مسئول در وزارت دادگستری عراق اعلام کرد که 11 تن از متهمان پرونده های تروریستی روز یکشنبه در عراق اعدام شدند که یکی از آنها ملیت الجزایری داشته است و بقیه عراقی بودند.

 

این اعدام ها در حالی انجام شد که روز جمعه نیز شش عراقی دیگر به همین اتهام در این کشور اعدام شده بودند.

 

روند اعدام ها در عراق به شکل بی سابقه ای در حال افزایش است که این امر نگرانی های بین المللی را به دنبال داشته به گونه ای که در سال 2011 در این کشور 68 تن اعدام شده بودند اما از ابتدای سال 2012 تاکنون نزدیک به 113 حکم اعدام در عراق اجرایی شده است.

 

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل پیشتر از مقامات بغداد خواسته بود تا اجرای احکام اعدام در این کشور را متوقف کنند و عفو بین الملل نیز با صدور بیانیه ای نسبت به افزایش اجرای احکام اعدام در عراق ابراز نگرانی کرده بود.

 

در همین راستا جمعیت ملی حقوق بشر عربستان از نوری المالکی، نخست وزیر عراق خواست تا اجرای حکم اعدام در حق شهروندان عربستانی بازداشت شده در عراق را متوقف کند.

 

وی مقامات عراقی را متهم کرد که زندانیان را مجبور می کنند تا برگه های سفیدی را امضا کنند و پس از امضای این برگه ها از سوی متهمان آنگونه که مقامات عراقی می خواهند پر می شوند و براساس آنها حکم صادر می شود.

 

جمعیت مذکور از نخست وزیر عراق خواست تا "شرایطی عادلانه" برای محاکمه عربستانی ها و دیگر بازداشت شدگان در این کشور فراهم کند و به آنها اجازه دهد تا به وکیل و دیگر حقوق قانونی خود دسترسی داشته باشند.

 

این انتقاد جمعیت ملی حقوق بشر عربستان در حالی علیه عراق مطرح می شود که عربستان خود یکی از بزرگترین کشورهای اجرا کننده حکم اعدام در جهان است.

کلید واژه ها: اعدام عراق اعدام در حقوق بشر حکم عربستان


نظر شما :