ایران به دنبال حیاط خلوت آمریکا است

۱۵ مهر ۱۳۹۱ | ۰۴:۳۷ کد : ۱۹۰۷۵۷۴ سرخط اخبار

دیپلماسی ایرانی : سید جعفر هاشمی، سفیر سابق ایران در برزیل در گفتاری برای دیپلماسی ایرانی با اشاره به سخنان روسای جمهوری ایران و آرژانتین در روزهای گذشته در نیویورک و دیدار وزیر خارجه دو کشور و توافق بر ادامه مذاکرات تا دستیابی به راه حلی جهت حل پرونده آمیا معتقد است نشانه هایی از عزم جدی دو طرف برای عبور از موانع سیاسی و گسترش روابط اقتصادی دیده می شود.

وی با اشاره به توجه ایران به آمریکای لاتین در سالهای اخیر می گوید: « ایران، آمریکای لاتین را حیاط خلوت آمریکا می داند و نفوذ در آن را به لحاظ سیاسی پر اهمیت می داند. از سوی دیگر با توجه به فشارهای اقتصادی غرب و تحریم های اعمال شده، ایران، کشورهای در حال رشد آمریکای لاتین را شریک های خوبی برای کاهش از فشار تحریم ها می داند.»

این تحلیل گر مسائل بین المللی با اشاره به دلایل تلاش ایران و آرژانتین برای حل مسائل سیاسی فی مابین معتقد است: » ایران برای تقویت روابط خود با آرژانتین دلایل متعددی دارد. با توجه به فشار تحریم ها در شرایط کنونی ایران نیاز به متحدانی دارد که بتواند تحریم ها را دور بزند. علاوه بر این آرژانتین یکی از اعضای شورای حکام آپانس بین المللی انرژی اتمی است که پرونده هسته ای ایران در آن جریان دارد. از سوی دیگر به نظر می رسد که آرژانتین نیز به دنبال الگوی بزریلی در سیاست خارجی خود از طریق تقویت روابط با کشور های عضو جنبش غیر متعهد ها است. در واقع نوعی سیاست خارجی  مبتنی بر «جهان سوم گرایی» در رویکرد آرژانتین دیده می شود. کریستینا فرناندز، رئیس جمهور کنونی برزیل، متحد نزدیک چپ های منطقه مانند هوگو چاوز و اوو مورالس، روسای جمهوری ونزوئلا و بولیوی است که به دنبال توسعه روابط با جمهوری اسلامی هستند.»

متن این گفتار را می توانید در اینجا بخوانید.

کلید واژه ها: آرژانتین تحریم


( ۱ )

نظر شما :