بیم و حذرهای رئیس جمهوری آمریکا از سیاست خارجی

حق با احمدی نژاد است آقای اوباما

۱۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۹۰۷۴۲۰ ترجمه برگزیده خاورمیانه
باراک اوباما در راستای تلاش برای انتخاب مجدد و بقای در کاخ سفید از ورود به بحث های دیپلماتیک حذر می کند
حق با احمدی نژاد است آقای اوباما

دیپلماسی ایرانی : خجالت آور است که حذرهای باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در سخن گفتن از سیاست خارجی در کمپین انتخاباتی اش تبدیل به ابزاری برای مسخره شدن وی در سخنان همتای ایرانی اش در حاشیه های مجمع عمومی سازمان ملل شد. احمدی نژاد در گفتگویی که روز یکشنبه گذشته انجام داد در این خصوص گفت: من اعتقاد دارم که برخی محورها و مسائل اصلی باید مجددا پس از خارج شدن آمریکا از آب و هوای انتخاباتی مورد بازبینی قرار بگیرند.
به نظر می رسد که در این یک مورد خاص باید سخنان احمدی نژاد را تایید کنم.   تنها شش هفته به انتخابات ریاست جمهوری باقی مانده و به نظر می رسد که ملودی کمپین انتخاباتی اوباما چیزی در مایه های همان آهنگ قدیمی است که می خواند: بگذار دنیا پی کارش برود.
شاید این سیاست هوشمندانه باشد اما اتفاق خوشایندی نیست: به گونه ای که این کمپین انتخاباتی پیش می رود اندک اندک چیزی به اسم سیاست خارجی باقی نمی ماند.
ایران به خوبی دریافته که امریکایی ها، پرونده همه چیز را تا پایان روز ششم نوامبر سال 2012 بسته اند. عضو گروه 1+5 می داند که کاخ سفید به دنبال هیچ معامله ای تا پس از این تاریخ نیست . علاوه بر این باراک اوباما مایل نیست با امتیاز دادن به ایران به نوعی وجهه خود را در آستانه انتخابات ضعیف نشان دهد. بر همین اساس است که گفتگوها با ایران که ماه می گذشته آغاز شده بود به نوعی متوقف شده است.
محمود احمدی نژاد و همراهانش در جریان سفر به نیویورک به نوعی برای توافق با امریکا چراغ سبز نشان داده و به نوعی تلویحی تاکید کردند که می توانند با توقف غنی سازی اورانیوم پیش از 5 درصد موافقت کنند. آیا این مساله دقیقا همان چیزی نیست که امریکا و اسرائیل به دنبال آن بودند؟ بله این عالی است اما ببخشید ایرانی های عزیز ما بعدا برمی گردیم !
آیا بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی می تواند دست خود را از روی ماشه تا پس از انتخابات ریاست جمهوری بردارد؟ کاخ سفید امیدوار است که وی این توانایی را داشته باشد. اما یک نفر باید فکری برای اصلی ترین تامین کننده مالی کمپین انتخاباتی میت رامنی کاندید جمهوری خواهان ، بکند.
استراتژی دراز مدت اوباما برای منطقه با سیاستی که وی در قبال مصر و دیگر کشورهای تجربه کننده بهار عربی اتخاذ کرد، مشخص شد. امریکا برای کمک به دولت محمد مرسی در مصر وجه مالی هنگفتی را اختصاص داده است. اما شما در این حال و هوای انتخاباتی چندان در این خصوص نمی شنوید. علاوه بر این در خصوص افزایش کمک های امریکا به مخالفان بشار اسد در سوریه هم چندان در رسانه های امریکایی سخنی به میان نمی آید. یا جنگ در یمن و حتی مباحث امنیتی در عراق. با وجود آنکه اوباما در سخنان خود در مجمع عمومی به نام سفیر کشته ایران امریکا در لیبی اشاره کرد اما باز هم مبارزه های دولت لیبی با گروه های شبه نظامی در راس اخبار در امریکا قرار نمی گیرد. گفته می شود که القاعده در لیبی به دنبال به راه اندازی چیزی شبیه به انتفاضه است. درست همان نوع جهادی که ایمن الظواهری رهبر این گروه مدتهاست در حال تبلیغ برای آن است. اما اگر از امریکایی ها در این خصوص سوال کنید ، متوجه خواهید شد که اطلاعات چندانی در دست ندارند.
حقیقت این است که دولت اوباما مبلغ هنگفتی را هزینه کرد تا به همگان در امریکا بفهماند که ریشه های القاعده با کشته شدن اسامه بن لادن خشکانده شده است . اکنون اگر سخنان الظواهری و تلاش عده ای برای جامه عمل پوشاندن به آن هویدا شود بی شک برای آقای رئیس جمهور در آب و هوای انتخاباتی بد خواهد بود.
قطعا اصلی ترین مساله که در جریان این انتخابات نادیده گرفته شد، بحث جنگ در افغانستان است. این ماه همزمان است با پایان برنامه تهاجمی که امریکایی ها در افغانستان از سال 2009 آغاز کردند، است. با پایان این بازه زمانی ، سربازان به حالت اولیه خود که همان 68 هزار نیروی موجود بود برمی گردند. با چه سرعتی می توان از این تعداد تا سال آینده کاست.برای این موضوع هم بی شک تا پس از انتخابات ، پاسخی نخواهد بود. ژنرال جان آلن که فرماندهی نیروهای امریکایی در کابل را عهده دار است اعتقاد دارد که این روند حداقل 6 هفته به درازا خواهد انجامید.
شاید بهترین مصداق بر ادعاهای بالا ، سخنان شخص اوباما در دیدار با دمیتری مدودف در ماه مارس باشد . باراک زمانی که گمان می کرد میکروفون ها خاموش هستند زمزمه وار به دمیتری گفت: این آخرین انتخابات من است لطفا تا آن زمان صبر کنید و سپس من توانایی  انعطاف نشان دادن های بیشتر را خواهم داشت.
استراتژی حذر از هرگونه بحث های چالشی در خصوص سیاست خارجی می تواند به بازانتخاب اوباما کمک کند. اما وی با این استراتژی در حقیقت کشور را از تحقیقی که نیازمند آن است محروم می کند. علاوه بر این اوباما با عدم ارائه توضیحات کافی در خصوص سیاست خارجی در حقیقت فرصت خودنمایی از خویش را در دور دوم به عنوان رئیس جمهوری موفق در حوزه دیپلماسی، می گیرد.
تحریریه دیپلماسی ایرانی


انتشار اولیه : یکشنبه 9 مهر 1391 / باز انتشار : چهارشنبه 12 مهر 1391

کلید واژه ها: اوباما امریکا انتخاباتی سیاست خارجی کمپین انتخاباتی خارجی کمپین


نظر شما :