واشنگتن به تلاویو هشدار داد

حمله به ایران مساوی با پایان توافق نامه ها

۰۲ مهر ۱۳۹۱ | ۱۲:۴۳ کد : ۱۹۰۷۱۱۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ایالات متحده امریکا به اسرائیل ابلاغ کرده است که اگر به تنهایی به ایران حمله کند توافق‌نامه‌های صلحی که با مصر و اردن امضا کرده است پایان می‌یابند.
حمله به ایران مساوی با پایان توافق نامه ها

دیپلماسی ایرانی: اسرائیل بر این باور است که ایالات متحده امریکا برای برای جلوگیری از حمله نظامی این رژیم به ایران سنگ اندازی های بسیاری می کند که تازه ترین آن هشدار به تلاویو مبنی بر این است که اگر به ایران حمله کنید روابطتان با همه کشورهای همسایه تان قطع خواهد شد.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، روزنامه صهیونیستی یدیعوت احرونوت نوشته است که ایالات متحده امریکا به اسرائیل ابلاغ کرده است که اگر به تنهایی به ایران حمله کند توافق نامه های صلحی که با مصر و اردن امضا کرده است نیز پایان می یابد.

در همین راستا ایهود باراک، وزیر دفاع رژیم صهیونیستی به واشنگتن رسید و با رم ایمانوئل، رئیس سابق اداره داخلی کاخ سفید به طور سری دیدار کرد. رم امانوئل از افراد بسیار نزدیک به باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا است و باراک امیدوار است که وی بتواند وساطت کرده به روابط تیره شده تلاویو با واشنگتن پایان دهد.

هفته گذشته پس از آن که واشنگتن اعلام کرد که تقاضای تلاویو مبنی بر تعیین خط قرمز برای ایران را رد می کند و معتقد است که در راه دیپلماتیک تعیین خط قرمز معنایی ندارد که با واکنش منفی شخص نتانیاهو روبه رو شد، کاخ سفید از تعیین وقت ملاقات میان بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا خودداری کرد.   

بنا به این گزارش ایالات متحده امریکا به اسرائیل ابلاغ کرده است که «اگر به تنهایی بخواهید به ایران حمله نظامی کنید سبب می شوید تا توافق نامه های صلح امضا شده میان اسرائیل با مصر و اردن پایان یابد و روابطتان با این دو کشور به طور کامل قطع شود.»

امریکایی ها به اسرائیلی ها تاکید کرده اند که «در حال حاضر رهبران عرب هیچ کنترلی بر مردم خود ندارند و این مردم هستند که بر رهبرانشان مسلطند، و حمله اسرائیلی به ایران همان چیزی است که ایرانی ها در حال حاضر به دنبال آن هستند چرا که در آن صورت هر عرب و مسلمانی به خیابان می آید و دست به تظاهرات می زند.»

منابع اسرائیلی می گویند که امریکایی ها این هشدار را پس از آن دادند که انتشار فیلم موهن علیه پیامبر اکرم (ص) باعث شد تا تظاهرات گسترده ای در شهرهای مختلف اسلامی و عربی صورت بگیرد و سفیر امریکا در بنغازی لیبی کشته شود. آنها همچنین به اسرائیل هشدار داده اند که آن چه پس از پخش این فیلم رخ داد در حقیقت می تواند مقدمه یک حادثه بزرگ در پی حمله اسرائیل به ایران باشد.

امریکایی ها تاکید کرده اند، رهبران مصر و اردن نمی توانند در برابر فشارهای بسیار مردم خود مقاومت کنند و در صورتی که ببینند افکار عمومی آنها را تحت فشار گذاشته است، اقدام به قطع کامل روابط دیپلماتیک با اسرائیل و لغو توافق نامه صلح خواهند کرد. اگر چه هر دوی آنها مخالف ایران هسته ای هستند و اگر بتوانند از حمله اسرائیل به ایران حمایت هم می کنند. علاوه بر آن چنین اتفاقی می تواند باعث شود تا روابط اسرائیل با دیگر کشورهای اسلامی جهان که تلاویو در حال حاضر با آنها روابط خوبی دارد، نیز به طور کامل قطع شود که این مساله باعث خواهد شد تا امنیت اسرائیل به شدت شکننده شده و مورد تهدید قرار بگیرد.

مساله حمله به ایران نقطه اختلافی دولت نتانیاهو با کاخ سفید به رهبری باراک اوباما در سایه معرکه انتخاباتی جاری میان اوباما با رقیب جمهوریخواه او میت رامنی است. این در حالی است که اسرائیلی ها از اتفاقات اخیر امریکا نیز شوکه شده اند. مساله ای که باعث شده تا تلاویو در سیاست های خود در رابطه با اوباما تجدید نظر کرده و ایهود باراک برای دیدار با رم امانوئل راهی شیکاگو شود، این است که لابی صهونیست ها، ایپک از باراک اوباما به دلیل حمایتش از اسرائیل رسما تشکر کرده است. به گفته منابع نزدیک به نهادهای تصمیم گیر در اسرائیل ایهود باراک متهم است که عامل اصلی اختلافات به وجود آمده میان نتانیاهو با اوباما است و برای همین ایهود باراک قول داده است که همه تلاش خود را به کار می گیرد تا روابط تخریب شده میان این دو را بهبود بخشد. همچنین گفته می شود که اعضای آیپک به مقام های اسرائیلی گفته اند که اختلافات موجود میان امریکا با اسرائیل اختلاف میان دو پایتخت نیست بلکه اختلاف شخصی نتانیاهو با اوباما است و الا روابط دو طرف بسیار بیشتر از سابق حسنه شده است. آیپک همچنین از اوباما تشکر کرده است که در حالی که خاورمیانه در بحران و دگرگون های شدید به سر می برد اوباما و هم حزبی هایش در کنگره و سنا با تلاش های خود باعث تعمیق روابط امریکا با اسرائیل در زمان های سخت و طارقت فرسا شده اند.

کلید واژه ها: اسرائیل امریکا باراک اوباما ایهود باراک حمله به ايران


نظر شما :