صالحی، ابراهیمی و داوود اوغلو به مصر رفتند

قاهره کانون مذاکرات دیپلماتیک بر سر سوریه

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۵ کد : ۱۹۰۶۹۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
منابع دیپلماتیک اعلام کردند که امروز بعد از ظهر نشست سه جانبه‌ای با حضور وزیران امور خارجه مصر، ترکیه و ایران در چارچوب پیشنهاد محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر درباره بحران سوریه برگزار می‌شود.
قاهره کانون مذاکرات دیپلماتیک بر سر سوریه

دیپلماسی ایرانی: امروز در قاهره نمایندگان مصر، ترکیه و ایران برای مذاکره بر سر سوریه گردهم می آیند و این در حالی است که اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه شب گذشته نخستین سفر خود به دمشق را به پایان رساند.

در همین رابطه علی اکبر صالحی، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران برای شرکت در این نشست راهی قاهره شده و قرار است با همتایان مصری و ترکی خود درباره بحران سوریه به مذاکره بپردازد.

به گزارش وب سایت شبکه خبری الجزیره، منابع دیپلماتیک اعلام کردند که امروز بعد از ظهر نشست سه جانبه ای با حضور وزیران امور خارجه مصر، ترکیه و ایران در چارچوب پیشنهاد محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر درباره بحران سوریه برگزار می شود.

این در حالی است که اخضر ابراهیمی، نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب روز گذشته به سفر چهار روزه خود به سوریه پایان داد و وارد قاهره شد. وی در طول این مدت مذاکرات مفصلی را با مقام های سوری، در راس آنها بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه و شماری از رهبران جریان های مخالف اسد انجام داده بود. ابراهیمی همچنین از طریق اسکایپ با رهبران ارتش آزادیخبش به مذاکره نشسته بود.

احمد فوزی، سخنگوی ابراهیمی درباره مذاکرات وی در سوریه گفت: «ابراهیمی نظرات همه افراد را درباره بحران جاری در سوریه و پیشنهادهای آنها را برای خروج از این بحران شنید. اکنون ابراهیمی به این باور رسیده است که برای حل این بحران قبل از هر چیز باید خشونت ها متوقف شوند و پس از آن تحرکات جدی ای درباره تحقق خواسته های مردم سوریه صورت بگیرد.»

وی درباره سفر ابراهیمی به مصر نیز گفت: «احتمالا وی در قاهره با محمد مرسی، رئیس جمهوری مصر دیدار خواهد کرد و نتایج سفرش به دمشق را با او در میان خواهد گذاشت. وی همچنین قرار است با نبیل العربی، دبیر کل اتحادیه عرب و اعضای کمیسیون چهار جانبه درگیر در امور سوریه دیدار کند. پس از آن به نیویورک خواهد رفت تا در آن جا با برخی از روسای جمهور جهان و هیئت های شرکت کننده در نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل دیدار کند. همچنین با بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل دیدار خواهد کرد تا درباره اوضاع جاری در سوریه با او به بحث نشسته و گزارشی از نتایج سفرش به دمشق به اطلاع او برساند.»

فوزی همچنین گفت: «پس از آن نماینده جامعه جهانی قصد دارد سفر طولانی ای را به چند کشور منطقه به خصوص به کشورهای همسایه با سوریه و کشورهایی که در منطقه نفوذ دارند، انجام دهد تا ضمن شنیدن نظرات آنها درباره تحولات منطقه درباره بحران سوریه با آنها به مذاکره بنشیند.»

درباره سفر ابراهیمی به سوریه منابع خبری گزارش می دهند که این سفر به دلیل زیاده خواهی های ارتش آزادیبخش و ارائه پیش شرط های غیر قابل مذاکره برای گفت وگو با دمشق به چالش جدی خورده است. اگر چه ارتش آزادیخبش همه تقصیرها را به گردن دمشق می اندازد، اما فوزی می گوید که این جریان نظامی حاضر به پذیرفتن پیش شرط آتش بس برای مذاکره نشده و شرایط سختی را برای مذاکره با دولت سوریه تعیین کرده است.

ابراهیمی پس از دیدار با بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در دمشق تاکید کرد، در وضعیت فعلی هیچ راه حلی را در ذهن ندارد و تنها بر روی پیشنهادها و نظرات جریان های داخلی، منطقه ای و بین المللی کار می کند.

در همین رابطه روز یکشنه 16 سپتامبر، احزاب، جریان های ملی و جنبش های مدنی در دمشق با دعوت از جریان های سیاسی، فعالان و احزاب در داخل و خارج از سوریه خواستار تشکیل کنفرانس ملی مخالفان برای احیای فرایند گفت وگوی بدون پیش شرط شدند و اعلام کردند که هدفشان قبل از هر چیز توقف خونریزی ها و حفظ یکپارچگی خاک، ملت و کشور سوریه است.

در بیانیه ای که جمعی از نیروهای سیاسی در کنفرانس مطبوعاتی خود در دمشق خواندند، آمده است که با هر گونه احتکار سیاسی توسط مخالفان سوریه مخالفت می شود و تاکید دارند که باید همه جریان های سیاسی مخالف حکومت به وحدت عمل سیاسی برسند.

در این بیانیه که 24 تشکل، حزب و جریان سیاسی آن را امضا کرده اند همچنین با هر گونه دخالت خارجی به هر شکل آن مخالفت شده و بر حفظ استقلال ملی و ارضی سوریه تاکید شده است. همچنین امضاکنندگان عملیات مسلحانه در تمامی اشکال آن را رد کرده و خواستار انتقال به یک نطام دموکراتیک تکثرگرا شده اند.   

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: ايران و سوريه ايران و مصر


نظر شما :