هزینه حمله به ایران بیشتر از جنگ افغانستان و عراق

۲۷ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۹ کد : ۱۹۰۶۹۳۰ سرخط اخبار

شماری از کارشناسان برجسته در کاخ سفید گفته اند جنگ آمریکا علیه ایران می تواند بیش از جنگ افغانستان و عراق، برای واشنگتن هزینه اقتصادی در بر داشته باشد.

به گزارش عصر ایران، روزنامه صهیونیستی هاآرتس نوشت: شماری از کارشناسان ارشد در کاخ سفید با تهیه گزارشی اعلام کردند حمله نظامی آمریکا به ایران منجر به آسیب زدن به توانمندی هایی این کشور در واکنش به حملات نظامی می شود اما تهران می تواند به حمله واشنگتن واکنش مستقیم یا غیرمستقیم (از طریق نمایندگان خود مانند حب الله لبنان) دهد. این تحولات می توانند زمینه ایجاد جنگ منطقه ای در خاورمیانه را فراهم کنند.

هاآرتص درباره اهمیت این گزارش نوشته است که این نوع گزارش ها در تصمیم گیری رئیس جمهور و مقامات ارشد کاخ سفید نقش مهمی ایفا می کنند.

شماری از کارشناسان ارشد، کارشناسان امنیت ملی و ژنرال های سابق در ارتش آمریکا در تهیه این گزارش مشارکت داشتند.

در این گزارش آمده است: حمله گسترده از طرف ارتش آمریکا علیه ایران برای نابودی تاسیسات هسته ای این کشور تقریبا باعث نابودی آنها می شود البته این حمله نمی تواند مانع از ادامه تلاش های جدی تهران در برنامه هسته ای اش شود.

"فرانک مرنی" افسر عالی رتبه و نماینده سابق مرکز ملی مبارزه با تروریسم در آمریکا هم گفت: نیروی نظامی آمریکا در شکست اراده ایرانی ها در مسیر پیشرفت برنامه هسته ای، نه تنها توانایی ندارد بلکه از این اقدام عاجز و ناتوان است.

این گزارش امنیتی ادامه می دهد: حمله نظامی آمریکا به ایران شامل حملات هوایی، عملیات های سری نیروهای ویژه و حملات به سیستم ها و کامپیوترهای ایران در چارچوب حملات سایبری است. چنین حمله ای باعث تاخیر چهار ساله برنامه هسته ای تهران می شود. ایران در این مدت نخواهد توانست برنامه هسته ای اش را توسعه بدهد.

حمله نظامی به ایران باعث می شود به قدرت دولت مرکزی در کنترل تحولات داخلی آسیب وارد شود و این موضوع ، باعث افزایش اختلافات داخلی خواهد شد.

یکی از تهیه کنندگان این گزارش هم گفت: ما ایمان نداریم که حمله نظامی آمریکا به ایران منجر به تغییر، تسلیم یا فروپاشی حکومت مرکزی این کشور شود.

علاوه بر این، حمله نظامی، روحیه ایرانی ها را افزایش و پافشاری آنها را برای تهیه بمب هسته ای بیشتر می کند تا آمریکا را از حمله دوباره منع و این توهین آنها را جبران کنند.

این گزارش می افزاید: برای نابودی کامل برنامه هسته ای ایران، آمریکا باید نیروهای زمینی خود را وارد درگیری کرده و همه یا بخشی از خاک ایران را اشغال کند. این اقدام با هدف تغییر حکومت صورت می گیرد. در این وضعیت با توجه به مساحت وسیع ایران و تعداد بالای جمعیت این کشور، هزینه جنگ از نظر اقتصادی بسیار بیشتر و بیشتر از رقم هایی خواهد بود که واشنگتن در 10 سال گذشته در افغانستان و عراق هزینه کرده است.

کلید واژه ها: آمریکا


نظر شما :