واکنش سلطانیه به قطعنامه شورای حکام

۲۴ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۳ کد : ۱۹۰۶۸۰۰ سرخط اخبار

علی اصغر سلطانیهˈ سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژیِ اتمی در واکنش به قطعنامه شورای حکام علیه ایران تاکید کرد که این قطعنامه وضعیت را پیچیده تر و سیاسی تر می کند.

به گزارش ایرنا، سلطانیه که شامگاه پنجشنبه پس از نشست شورای حکام با خبرنگاران سخن می گفت، تصریح کرد: این قطعنامه هیچ کمکی به حل مساله نمی کند.

سفیر و نماینده دایم ایران در آژانس بین المللی انرژیِ اتمی خطاب به برخی کشورهای غربی گفت که باید از گذشته درس بگیرند.

سلطانیه یادآور شد: هر زمان که قطعنامه ای در شورای امنیت یا شورای حکام تصویب شود غیرسازنده بوده است.

سلطانیه در پاسخ به سوالی در خصوص بازرسی آژانس از سایت نظامی پارچین یادآور شد: آژانس دو بار در سالهای 2004 و 2005 از پارچین بازدید کرد و معاون سابق مدیرکل اظهار داشت که پارچین بخشی از تاریخ است.

وی با اشاره به مذاکرات ایران و آژانس افزود: طی گفت وگوهای فوریه 2012 در تهران، ما پیشنهاد کردیم به منظور انجام ماموریت با انعقاد مدالیته تا مارچ 2012 و اجرای آن از جمله با شامل کردن بازدید از سایت پارچین، گفت وگوها را تشدید کنیم، اما پس از گفت وگوها و ترتیبات آرام در تهران، با بیانیه مطبوعاتی آژانس حتی قبل از آنکه تیم به وین بازگردد موضوع سیاسی شد و فضا به مخاطره افتاد.

سلطانیه تاکید کرد: اگر موضوع اینگونه نشده بود، هفته بعد از آن، تیم آژانس می توانست از سایت پارچین بازدید کند.

سفیر ایران در آژانس گفت: هشدار می دهم که در پرداختن به موضوعاتی که با امنیت ملی ایران مربوط می شود باید دقت داشت و نباید سیاسی کاری کرد.

سلطانیه در پاسخ به سوال دیگری در خصوص ادامه همکاری ایران با آژانس و همچنین ادامه گفت وگوهای ایران و گروه 1+5 گفت: ما بدون آنکه در خصوص امنیت ملی خودمان مصالحه کنیم، آماده ایم که با آژانس همکاری کرده و کار را برای نهایی سازی سریع تسهیل کنیم، مشروط بر اینکه متقاعد شویم که تلاش ها با هدف بستن پرونده ایران صورت می گیرد و به دنبال یک فرآیند بی پایان نیست.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران کاملا به تعهدات خود مطابق با (ان.پی.تی) متعهد است، افزود: ایران هرگز بر سر حق مسلم خود برای استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای شامل غنی سازی برای اهداف صلح آمیز تحت پادمان جامع آژانس سازش نمی کند.

سلطانیه تصریح کرد: ما مصمم هستیم با حسن نیت و عزم سیاسی مذاکرات را با گروه 1+5 ادامه دهیم.

سفیر ایران در آژانس در پاسخ به سوالی در خصوص بیانیه جنبش عدم تعهد نیز یادآور شد که به عنوان رییس شاخه وین، ˈنمˈ روز پنجشنبه بیانیه این جنبش در حمایت از فعالیت های صلح آمیز هسته ای ایران را در شورای حکام قرائت کرده است.

گفتنی است سلطانیه هفته گذشته مسوولیت ریاست شاخه وین جنبش عدم تعهد را برعهده گرفت.

کلید واژه ها: پارچین شورای حکام قطعنامه


نظر شما :