مرسی از نگاه نمایندگان مجلس ایران

۱۲ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۹۰۶۲۸۶ سرخط اخبار

مرسی جوگیر شد

صفر نعیمی*

مرسی در سفر به ایران و حضور در اجلاس اظهاراتی داشت که این اظهارات با سیاست های جمهوری اسلامی ایران در خصوص سوریه متفاوت است. در این خصوص واکنش های زیادی هم وجود داشت اما به نظر می رسد اظهارات مرسی در این اجلاس به علت جوزدگی باشد. به عبارت دیگر مرسی در سخنرانی خود در اجلاس جوگیر شد و در مورد سوریه این اظهارات عجیب و غریب را داشت. به هر حال موضع جمهوری اسلامی ایران مشخص است.

ایران از سوریه حمایت می کند چرا که مردم سوریه بشار اسد را دوست دارند و خواهان ادامه دولت او هستند اما به مرور زمان دیدگاه ها تغییر می کند. فعلا مردم سوریه خواستار و دوستدار بشار هستند. اینکه در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد، بستگی به موضع بشار اسد دارد. اگر ایشان بخواهد در همان موضع مردمی خود بماند، مردم همانند سابق مرید او هستند. اگر تغییر موضع داشته باشد، مردم عقب نشینی می کنند اما با وضعیت موجود مردم بشار اسد را دوست دارند.

خوشبختانه ما در اجلاس عواید خوبی داشتیم. غرب می خواست مواضع خود را تحمیل کند اما از آنجایی که کشورهای جنایتکار که با ما کینه قبلی داشتند، با تطمیع و تهدید و انواع و اقسام روش ها سعی خود را کردند تا سران دیگر کشورها به ایران نیایند ولی این نقشه، نقش برآب شد.

* عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

مرسی تازه کار است

منصور حقیقت پور*

وقتی مرسی خودش را شریک استراتژیک ایران معرفی می کند، موضعش درباره سوریه را نمی توانیم به معنی مخالفت با جمهوری اسلامی بگذاریم. مرسی در خصوص سوریه باید اطلاعات خودش را تکمیل کند. ایشان مدت کمی است مسوولیت را قبول کرده و تازه کار است و اطلاعاتی که از سوریه دارد، مکفی نیست و منابعی که اطلاعات در اختیاراش می گذارند، شاید منابع موثقی نبودند. تحلیل من این است که ایران و مدیریت اجلاس چقدر ظرفیت دموکراتیک داشت که اجازه داد مخالفان و موافقان حرف بزنند. البته مرسی در بخش زیادی از اظهاراتش موفق بود. ایشان در خصوص مفاهیمی چون حقوق بشر، دموکراسی و مقابله با تحریم ها و مردم فلسطین علیه اسراییل اظهاراتی داشت اما حرف های غیرهمسو که در سطح قلیل هم مطرح شد، نشان دهنده ظرفیت بالای دموکراتیک اجلاس بود، همین طور هم در خصوص بان کی مون و اظهارت ایشان مدیریت اجلاس اجازه داد و تحمل کرد تا نشان دهد بر اصول دموکراسی پایبند است. 120 کشور با خواسته های متفاوت در این اجلاس شرکت کردند بنابراین وجود دیدگاه های اینچنینی هم طبیعی است. خوشبختانه ایران با درایت این موضوع را پیش برد و امید است در یک فضای دموکراتیک و علمی بتوان به نقطه نظر مشترک رسید. آنچه بدیهی است، بیشتر کشورها از سوریه حمایت کردند، حالا دو کشور هم نظری متفاوت داشته باشند، چندان مهم نیست.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

 

گلایه از مرسی

محمدحسن آصفری*

پس از فروپاشی دولت دیکتاتور مصر برای نخستین بار یک ریس جمهور از مصر به ایران آمده است.

این حائز اهمیت است و زمینه را برای ارتباط ایران با مصر باز می کند اما ایران نسبت به سخنرانی مرسی در اجلاس گلایه دارد چون آقای مرسی امروز رییس جمهور یک کشور انقلابی است و از یک دولت انقلابی توقع است خواسته هایش بر اساس آرمان هایی منسجم باشد.

امروز ملت مصر در مقابل زیاده خواهی صهیونیسم ایستاده است و خوب بود با توجه به نقشی که امریکا و اسراییل در سوریه بازی می کنند، موضع گیری شفافی از سوی مرسی در خصوص سوریه می شد و از دولت بشار اسد دفاع می کردند چرا که موضع سوریه حمایت از بشار اسد و آرامش سوریه است که بتوانند دموکراسی و انتخابات داشته باشند لذا مرسی در اجلاس، موضع گیری خوبی نداشت.

همچنین نسبت به موضع بحرین که امروز جنایتکاران سعودی به دستور امریکا خون جوانان مسلمان در بحرین را می ریزند، مرسی هیچ موضع گیری مشخصی نداشت و از این جهت گلایه داریم و امیدواریم مرسی در دیدگاه خودش تجدید نظر کند و مواضع ایشان همان موضع انقلابی مردم مصر باشد .

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

 

مرسی یک احمدی نژاد معتدل است

احمد بخشایش اردستانی*

ترجمان اخوان المسلمین و حرکتش به سمت ایران به رغم اینکه قرار بود در اجلاس حضور نداشته باشد، در واقع حرکت از جبهه سازش به سمت جبهه مقاومت بود. این حرکت نشان داد مرسی علاقه بیشتری به رهبری ایران و جبهه مقاومت دارد تا نسبت به جبهه سازش و عربستان سعودی. مرسی چهار موضوع را مطرح کرد که سه موضوع مشترک با ایران بود و همان تایید و تاکید بر بیانات مقام معظم رهبری بود و یک مورد متفاوت از موضع ایران بود. موضع مرسی نسبت به سوریه در این اجلاس با دو تفسیر ممکن است؛ موضع بدبینانه اینکه مرسی به عنوان رییس جمهور مصر به کمک های مالی قطر و امارات نیاز دارد و نمی خواهد رابطه با ایران را اصلاح کند و این کمک مالی را با سرکوبگر نامیدن بشار اسد و فرستادن سیگنال مثبتی به عربستان و قطر دریافت کند اما همه در کنفرانس با سوریه موافق بودند.

سناریوی دوم اینکه مرسی با توجه به احساس انقلابی بودن و اینکه مصر در حرکت به سمت انقلاب تمام فضاها را در سمت و سوی انقلاب می بیند و لذا حرکت مردم سوریه را در جهت انقلاب علیه بشار اسد می بیند، انقلاب خواست مردم است اما در سوریه گروه هایی روزانه 100 دلار می گیرند و در سوریه می جنگند و این موضوع را نمی توان به عنوان انقلاب نامگذاری کرد.

*عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس


نظر شما :