با انتشار گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی

موضع تل آویو علیه واشینگتن تقویت شد

۱۱ شهریور ۱۳۹۱ | ۱۷:۰۲ کد : ۱۹۰۶۲۴۸ اخبار اصلی خاورمیانه
همانگونه که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند، انتشار گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران، اختلافات بین آمریکا و اسرائیل بر سر نحوه موضع‌گیری در قبال برنامه‌های هسته‌ای ایران را عمیق‌تر کرده و موجب شده انگشت اتهام تل‌آویو به سوی واشینگتن نشانه رود.
موضع تل آویو علیه واشینگتن تقویت شد

دیپلماسی ایرانی: همانگونه که بسیاری از تحلیلگران پیش بینی کرده بودند، انتشار گزارش فصلی آژانس بین المللی انرژی اتمی در خصوص فعالیت های هسته ای ایران، اختلافات بین آمریکا و اسرائیل بر سر نحوه موضع گیری در قبال برنامه های هسته ای ایران را عمیق تر کرده و موجب شده انگشت اتهام تل آویو به سوی واشینگتن نشانه رود.

پیش از اینکه این گزارش عصر روز پنجشنبه منتشر شود، برخی خبرگزاری ها و کارشناسان اعلام کرده بودند موضوع افزایش ظرفیت غنی سازی در سایت فوردو در نزدیکی قم از طریق نصب صدها سانتریفوژ در این گزارش مطرح می شود. اما مقامات آمریکایی در واکنش به این اخبار اعلام کردند این مساله با توجه به فعال نبودن سانتریفوژها چندان اضطراری نیست و زمان برای ادامه دیپلماسی در مورد ایران باقی است. مقامات در تل آویو و روزنامه هایی مانند نیویورک تایمز این موضع کاخ سفید را مورد انتقاد قرار دارد و حتی نیویورک تامیز در مقاله ای گزارش داد آمریکا برای دفاع از سیاست های خود چنین موضع گیری هایی را انجام می دهد.

حتی ساعاتی مانده به انتشار گزارش یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل اعلام کرد در جریان سخنرانی ماه آینده خود در مجمع عمومی سازمان ملل به مساله هسته ای ایران اشاره می کند. موضوعی که به ادعای وی امنیت کشورش را تهدید می کند.

اکنون با انتشار گزارش آژانس و اشاره صریح به افزایش سطح غنی سازی در ایران و ابراز نگرانی از عدم دسترسی به سایت نظامی پارچین، دولت اسرائیل، کاخ سفید را به ارسال پیام های غلط و بدون همخوانی به ایران متهم کرده است. معاون نتانیاهو مدعی شده است، باراک اوباما پیام های نادرستی را به تهران می فرستد و این در حالی است که بیش از ظرفیت غنی سازی در سایت فوردو دو برابر شده است.

به گزارش روزنامه تلگراف، موشه یعلون در اظهارات خود به اختلافاتی اشاره کرد که بین اسرائیل و آمریکا بر سر نحوه برخورد با ایران و جود دارد و مدعی شد به همین دلیل تهران تهدید نظامی را جدی نمی گیرد. وی در گفت و گو با رادیو ارتش اسرائیل ادعا ما به تبادل دیدگاه های خود می پردازیم اما در حلقه ای که به دور ایران ایجاد کرده ایم ، ترک های زیادی وجود دارد.

به گزارش این روزنامه انگلیسی، انتقاد های یعلون اهمیت زیادی دارد چرا که وی در زمره اعضایی از کابینه اسرائیل قرار دارد که همچنان بر این باورند باید به تلفیق تحریم و دیپلماسی در قبال ایران فرصت بیشتری داد.

با این حال شتاب برنامه های هسته ای ایران و مواردی که در گزارش آژانس به آن اشاره شده، موجب شده است نتانیاهو و ایهود باراک وزیر دفاعش با اعتماد به نفس بیشتری ادعاهای خود در مورد نحوه برخورد با برنامه های هسته ای ایران را مطرح کنند. بنا بر ادعای آنها، تحریم و دیپلماسی در متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران موفق نبوده و راه پیش رو گزینه نظامی است.

این در حالی است که متحدان آمریکا همچنان بر این باورند که ریسک های ناشی از اقدام نظامی به مراتب بیش از منافع آن خواهد بود. گزارش ها حاکی از آن است که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در تماس تلفنی با نتانیاهو از وی خواسته به دیپلماسی فرصت بیشتری بدهد. همچنین وزیر امور خارجه فرانسه نیز پس از انتشار گزارش آژانس تنها خواستار تشدید تحریم ها شده و جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید نیز بر ادامه دیپلماسی در مورد ایران تاکید کرده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

کلید واژه ها: برنامه هسته اي ايران


نظر شما :