حریری در ضیافت افطار جریان المستقبل:

حمایت از افراط اگر علیه سوریه باشد، بد نیست

۱۷ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۰۵۲۰۰ اخبار اصلی خاورمیانه
دبیر کل جریان المستقبل اعتراف کرد که از تندروهای طرفدار سرنگونی نظام اسد و مخالفان حکومت حاکم بر سوریه حمایت می‌کند.
حمایت از افراط اگر علیه سوریه باشد، بد نیست

دیپلماسی ایرانی: احمد حریری، برادر سعد حریری، رهبر جریان المستقبل و دبیر کل این جریان در ضیافت افطاری جریان المستقبل اظهاراتی بر زبان راند که جنجالی تازه در کش مکش های سیاسی جاری در این کشور به پا کره است. به ویژه در سایه تحولات سوریه که بیش از پیش بحث طایفه گری و آینده تاریک بلاد شام را مطرح کرده است.

به گزارش پایگاه خبری لبنانی التیار، وی در این مراسم افطاری در سخنانی گفت: «حمایت از افراط و تندروی ننگ و تهمت نیست اگر برای پیروزی انقلاب جاری در سوریه باشد.»

اشاره وی به تحولات جاری در سوریه و حمایت های قطر و عربستان از مخالفان اسد است که منابع مالی و حمایت های لجستیکی و نظامی بسیاری در اختیار آنها قرار می دهند. جریان المستقبل مورد حمایت عربستان سعودی است به گونه ای که خانواده حریری بیشتر زمان تعطیلات خود را در آن کشور می گذرانند.

در این ضیافت علاوه بر احمد الحریری، اکثر رهبران جریان المستقبل از جمله احمد فتفت، کاظم الخیر، نضال طعمه، خضر حبیب، مالک الشعار، نماینده ماجد درویش، مفتی طرابلس و مناطق شمالی لبنان، اشرف ریفی، نماینده سرهنگ عمار الحسن و محمد المراد، عضو دفتر سیاسی این جریان و هماهنگ کننده جریان المستقبل در شهرهای عکار، الضنیه، المنیه و الکوره و خالد زریقه، سرمایه دار مشهور لبنانی و از حامیان مالی جریان المستقبل حضور داشتند.

وی همان ابتدای صحبت هایش به انتقاد شدید از نجیب میقاتی، نخست وزیر پرداخت و او را متهم کرد که تمامی دستوراتش را از سید حسن نصر الله، دبیر کل حزب الله دریافت می کند.

حریری سپس گفت که کشور نیاز به یک دولت استثنائی دارد و بدون وجود جریان المستقبل در راس آن چنین دولتی شکل نمی گیرد و چنین دولتی تنها در صورتی شکل می گیرد که دولت فعلی کنار رود یا این که دستاورد تازه ای را به ارمغان آورد.   

وی همچنین گفت دولت فعلی تنها در صورتی می تواند موفق شود که بتواند رضایت همگان از جمله جریان المستقبل را تامین کند در غیر این صورت امکان ندارد که بتواند با موفقیت به دوره طبیعی اش پایان دهد.

دولت میقاتی از زمانی که در سال 2010 شکل گرفته است تا کنون بدون وزرای جریان المستقبل اداره می شود و عموما وزرای آن وابسته به جریان 8 مارس یا همان جریان مقاومت هستند.

دبیر کل جریان المستقبل سپس کمبود برق در کشور را بهانه گرفت و گفت که دولت در همه کارها از برق گرفته تا ارتباطات، گردشگری و حتی فرهنگ کارنامه بدی از خود به جای گذاشته است. وی در بحران برق میشل عون، رئیس جریان ملی آزاد را مسبب اصلی بحران موجود در این زمینه در کشور دانست.

وی سپس به ابراز همدردی با کشته شدگان مردم سوریه پرداخت و نظام حاکم بر این کشور را مورد انتقاد قرار داد و وعده داد که هر چه در توان داشته باشد برای کمک به مردم سوریه و مخالفان اسد به کار گیرد.

حریری سپس گفت: «مطمئن باشید بدون اعتدال جریان المستقبل نخواهد بود کما این که بدون جریان المستقبل اعتدال معنا ندارد.»

وی سپس گفت: «عده ای تلاش دارند وانمود کنند که جریان المستقبل طرفدار تندروی و افراط است، آنها از کدام تندروی صحبت می کنند در حالی که خود سازنده بدترین نوع افراط و تندروی هستند، اصل و فرع آن را خودش به وجود آورده اند و خودشان مسبب آن شده اند.»

حریری سپس اظهار داشت، اما تندروی انواع خوبی نیز دارد، هر چه باشد ما نمی توانیم وجود آنها را منکر شویم. به این معنا حمایت از تندروی و افراط تهمت نیست اگر بنا باشد که این حمایت و افراط در راستای حمایت از لبنان و میهن باشد، این بهتر از این است که کشور را بر اساس مصالح سوریه و ایران پیش ببریم و توجهی به مصالح لبنانی ها نداشته باشیم. حمایت از افراط و تندروی تهمت نیست مادامی که برای غلبه بر سلاح در راستای حفظ کشور باشد.

دبیر کل جریان المستقبل اعتراف کرد که از تندروهای طرفدار سرنگونی نظام اسد و مخالفان حکومت حاکم بر سوریه حمایت می کند و گفت: ما از آنها حمایت می کنیم چرا که آنها می خواهند سوریه ای جدید بسازند و کرامت خود را بازیابند.

وی در پایان پیش بینی کرد که سرنگونی دولت اسد نزدیک باشد حتی اگر مورد حمایت کشورهای بزرگ نظیر ایران و سوریه باشد.  

احمد الحریری به تازگی در عرصه سیاسی لبنان فعال شده و گفته می شود که سرمایه گذاری جدید عربستان و امریکا در برابر حزب الله و دولت مقاومت محسوب می شود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی


نظر شما :