ادعای موسسه علوم و امنیت بین الملل

پاکسازی پارچین به پایان رسید!

۱۶ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۵ کد : ۱۹۰۵۱۶۷ اخبار اصلی پرونده هسته ای
هرچند مقامات ایرانی در واکنش به نخستین ادعا ها در خصوص پارچین، آن را تکذیب کرده و اعلام کردند غرب این ادعا های بی اساس را برای جنجال آفرینی مطرح می کند، اما موسسه علوم و امنیت بین الملل (آی اس آی اس) ، شامگاه یکشنبه تصاویر جدیدی را از پارچین منتشر کرد و مدعی شد عملیات پاکسازی این سایت به پایان رسیده است.
پاکسازی پارچین به پایان رسید!

دیپلماسی ایرانی: موضوع پاکسازی سایت نظامی پارچین در جنوب شرق تهران ، برای نخستین بار اوایل سال جاری مطرح شد. این سایت نظامی از بهمن ماه گذشته در دستور کار آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار گرفته تا از آن بازدید کند اما پاسخ تهران برای دسترسی بازرسان به این سایت همواره منفی بوده است. به همین دلیل حساسیت ها نسبت به آن بیشتر شده و انتشار تصاویری از پاکسازی پارچین نیز به این نگرانی ها دامن زد.

هرچند مقامات ایرانی در واکنش به نخستین ادعا ها در خصوص پارچین، آن را تکذیب کرده و اعلام کردند غرب این ادعا های بی اساس را برای جنجال آفرینی مطرح می کند، اما موسسه علوم و امنیت بین الملل (آی اس آی اس) ، شامگاه یکشنبه تصاویر جدیدی را از پارچین منتشر کرد و مدعی شد عملیات پاکسازی این سایت به پایان رسیده است. این موسسه پیشتر با انتشار تصاویر ماهواره ای از پارچین مدعی شده بوده عملیات تخریب ساختمان ها و شستشو در این پایگاه نظامی ادامه دارد.

ادعای سرویس های جاسوسی و این موسسه بین المللی در مورد پاکسازی پارچین از آنجایی ناشی می شود که برخی گزارش ها از انجام عملیات هسته ای نظامی در پارچین حکایت دارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز در گزارش نوامبر گذشته خود به این نکته اشاره کرده بود و به همین دلیل یوکیا آمانو، مدیر کل آژانس بین المللی در سفر زمستان گذشته خود به ایران درخواست بازرسی از پارچین را مطرح کرد.

هرچند وی با لب های خندان تهران را پس از این سفر 24 ساعته ترک کرد و در جمع خبرنگاران اظهار داشت به دنبال توافق های انجام شده بازرسان به زودی وارد پارچین می شوند، اما با گذشت 7 ماه هنوز این هدف محقق نشده است. موضوع پاکسازی پارچین نیز در گزارش های متعددی که در همین 7 ماه منتشر شد، مورد توجه قرار گرفت.

موسسه علوم و امنیت بین الملل در گزارشی اعلام کرده است سایت نظامی پارچین از سال 2004 دست نخورده باقی مانده بود اما یک ماه پس از درخواست آژانس بین المللی انرژی اتمی برای بازدید از آن، عملیات پاکسازی در این سایت آغاز شد. البته ایران همواره ادعای پاکسازی را تکذیب کرده و تاکید دارد که این عملیات ، پروژه های ساخت و سازی است که به طور معمول انجام می شود.

آخرین تصویر ماهواره ای که از پایگاه نظامی پارچین در ماه جولای منتشر شد، حاکی از تغییرات  واضحی بود و فضای سایت با بولدوزر مسطح شده بود.

بر اساس این گزارش، تنها نمونه های باقی مانده از عملیات ، زمینی است که یکی از ساختمان های تخریب شده در آن قرار داشت. همچنین توده های خاک نیز در برخی از بخش ها مشاهده می شود که حاکی از منهدم کردن ساختمان ها و جا به جایی ها است. از سوی دیگر هیچ نشانه ای از ماشین آلات سنگین با مواد ساختمانی به چشم نمی خورد که نشان می دهد در آینده نزدیک عملیات بزرگی پیش بینی نشده است.

این در حالی است که شماری از کارشناسان در مورد تاثیر پاکسازی سایت های هسته ای برای از بین بردن عملیات هسته ای انجام شده ابراز تردید می کنند. به گفته آنها تا سال ها بعد خاک سایتی که در آن عملیات هسته ای انجام شده، نمونه ها را در خود نگاه می دارد و بازرسان می توانند با آزمایش خاک، این نمونه ها را تشخیص دهند. به گفته این کارشناسان شستشوی سایت هسته ای نیز موجب می شود آثار و نمونه های عملیات هسته ای به اعماق زمین نفوذ کند.

مقامات تهران نیز ضمن تکذیب پاکسازی پارچین به دیدگاه کارشناسان در مورد بی فایده بودن پاکسازی یک سایت هسته ای اشاره می کنند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 10/

 

 

 

کلید واژه ها: پاکسازی پارچین عملیات هسته ای ایران آژانس


( ۱ )

نظر شما :