طرح تحریم ایران در کنگره به مراحل پایانی می رسد

تصویب تحریم ها پیش از تعطیلات تابستانی

۰۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۲۳ کد : ۱۹۰۴۶۸۴ اخبار اصلی
این تحریم ها که از 7 ماه پیش فعالیت روی آنها آغاز شده است نقل و انتقال های مالی با شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تانکری این کشور را ممنوع می کند تا از این طریق توانایی بانک های ایرانی برای انتقال پول به صورت الکترونیک محدود تر شود.
تصویب تحریم ها پیش از تعطیلات تابستانی

 دیپلماسی ایرانی: مذاکره کنندگان کنگره آمریکا در حال به پایان رساندن فعالیت های خود روی تحریم های جدیدی هستند که به منظور کاهش هر چه بیشتر درآمد نفتی ایران طراحی شده است. بسته ای از تحریم ها که انتظار می رود تا اواخر هفته آینده و پیش از آغاز تعطیلات تابستانی نمایندگان به تصویب برسد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این تحریم ها که از 7 ماه پیش فعالیت روی آنها آغاز شده است نقل و انتقال های مالی با شرکت ملی نفت ایران و شرکت های تانکری این کشور را ممنوع می کند تا از این طریق توانایی بانک های ایرانی برای انتقال پول به صورت الکترونیک محدود تر شود.

هری رید، رهبر اکثریت سنا در این زمینه اظهار داشت: مذاکرات در این زمینه به زودی به نتیجه می رسد و می توان شاهد اعمال تحریم های بیشتری علیه جمهوری اسلامی بود. وی مدعی شد: این تحریم ها ابزار حیاتی در متوقف کردن برنامه های هسته ای تسلیحاتی ایران و تضمین امنیت کشور متحد ما یعنی اسرائیل به شمار می روند. این بسته تحریمی بر مبنای مجازات های سنگین آمریکا علیه بانک هایی طراحی شده است که با ایران تجارت کرده و به نقل و انتقال پول نفت برای جمهوری اسلامی کمک می کنند. این در حالی است که باراک اوباما در 31 دسامبر 2011 قانون تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را امضاء کرد و این تحریم ها از آغاز ماه جاری میلادی به اجرا درآمده اند. از سوی دیگر کنگره و سنا نیز در ماه های دسامبر و می هر یک الگو های خود را برای تحریم مضاعف ایران ارائه داده اند. از آن پس قانونگذاران و کارمندان آنها مذاکره برای حل برخی اختلافات در طرح های موجود را آغاز کردند و راه های گریز از تحریم ها و انتقال پول و بیمه تانکر ها را مسدود کردند.

یکی از سناتور ها در این مورد خاطرنشان کرد ما به دنبال توافقی هستیم که سنا و کنگره پیش از تعطیلات آگوست آن را بپذیرند. وی مدعی شده است که توافق در این زمینه پیش از جمعه آینده انجام خواهد شد.

این در حالی است که سنا و کنگره سابقه ای طولانی در تصویب طرح های تحریمی علیه ایران دارند. البته همواره اختلاف نظر هایی نیز وجود داشته است. برای مثال لحن طرح های پیشنهادی از سوی یرخی مقامات مورد انتقاد قرار گرفته است. برخی معتقدند که لحن این طرح ها ضعیف است و باید موضع قاطعانه تری در مورد جمهوری اسلامی اتخاذ شود. برای مثال این گروه خواستار بلوکه کردن دسترسی بانک های ایرانی به هر گونه نقل و انتقال مالی الکترونیک هستند.

این گروه موسوم به اتحاد علیه ایران هسته ای در نامه ای خطاب به سناتور تیم جانسون، رئیس کمیته بانکداری سنا مدعی شده اند که لابی بانکداری در خصوص برخی نکته ها علیه ایران بی توجه است.

هرچند سویفت، شبکه ارتباطات مالی بین بانکی در جهان ،در ماه فوریه اعلام کرد روابط خود را با ایران قطع می کند و اکنون نیز بانک های تحریم شده ایرانی را از فهرست خدمات خود حذف کرده است اما تندرو ها به دنبال اقدامات بیشتر در این زمینه هستند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :