رقابت موافقان و مخالفان حمله به ایران

موفاز یا نتانیاهو، کدام موفق می‌شوند؟

۰۴ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۷ کد : ۱۹۰۴۶۶۱ اخبار اصلی
شائول موفاز کمیته‌ای را برای بررسی ابعاد تلاش‌های نتانیاهو و چگونگی برخورد با وی برای ناکام گذاشتن تلاش‌هایش برای حمله به ایران تشکیل داده است.
موفاز یا نتانیاهو، کدام موفق می‌شوند؟
 دیپلماسی ایرانی: منابع خبری اسرائیلی اعلام کردند که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر تندروی اسرائیلی تلاش‌های تازه‌ای را برای ایجاد شکاف در حزب کادیما که نزدیک به یک هفته پیش از ائتلاف با دولت وی خارج شد، آغاز کرده است تا بتواند حمایت لازم برای حمله به ایران را کسب کند.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، روزنامه یدیعوت احرونوت گزارش داد: گزارش‌ها از افزایش تلاش‌های نتانیاهو برای ایجاد شکاف در حزب کادیما با هدف تقویت حمایت‌ها برای حمله به ایران حکایت دارد. نزدیکان به شائول موفاز، رئیس حزب کادیما می‌گویند که وی کمیته‌ای را برای بررسی ابعاد این تلاش‌ها و چگونگی برخورد با نتانیاهو برای ناکام گذاشتن تلاش‌های او برای حمله به ایران تشکیل داده است.

تزاچی هنگبی، یکی از رهبران حزب کادیما و وزیر جدا شده از دولت نتانیاهو و رئیس سابق کمیسیون روابط خارجی و امنیتی کنیست اسرائیل از جمله کسانی است که از حزب کادیما استعفا داده و قصد بازگشت به حزب لیکود را دارد. منابع اسرائیلی اعلام کردند که نتانیاهو به وی پیشنهاد وزارت جبهه داخلی را در قبال اعلام جدایی‌اش از حزب لیکود داده است. هنگبی از طرفداران سرسخت حمله نظامی به ایران است. اما هنگبی در گفت‌وگو با رادیو اسرائیل تلاش‌های نتانیاهو برای ایجاد شکاف در حزب کادیما برای کسب حمایت‌های لازم برای حمله به ایران را رد کرد و گفت که وی در حال حاضر فرصت انجام چنین تلاش‌هایی را ندارد.

این در حالی است که که شائول موفاز، رئیس حزب کادیما روز سه‌شنبه با شرکت در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره دلایل جدا شدنش از ائتلاف با نتانیاهو گفت: «دلیل جدا شدن من از این ائتلاف مخالفتم با توطئه نظامی‌ای است که امنیت شهروندان اسرائیلی را به خطر می‌اندازد.»

هنگبی درباره اظهارات موفاز گفت: «این اظهارات بسیار خطرناک است به ویژه که از سوی فردی گفته می‌شود که خود رئیس ستاد ارتش و وزیر دفاع بوده است.»

وی همچنین گفت: «آن‌چه اکنون تلاش می‌شود تسلط کامل بر دولت و اداره آن به صورت فردی است و الا نتانیاهو اگر واقعا هم نیت ایجاد شکاف در حزب کادیما را داشته باشد، موفق نخواهد شد.»

در صورتی که هنگبی پست وزارت در دولت نتانیاهو بگیرد، وی جزء 9 وزیری خواهد شد که می‌توانند در تصمیم‌های استراتژیک دولت اسرائیلی مشارکت داشته باشند، یعنی همان دولت مصغر که تصمیم‌های اساسی با اکثریت آرا در آن گرفته می‌شوند. بدین ترتیب نتانیاهو خواهد توانست تعادل موجود برای مخالفت حمله به ایران را بشکند و حرف خود را به کرسی بنشاند. در حال حاضر از میان 8 وزیر عضو دولت مصغر 4 وزیر موافق حمله و 4 وزیر مخالف حمله به ایران هستند و تکلیف یک وزارتخانه کلیدی عضو این کمیته نیز مشخص نیست.

به گفته روزنامه یدیعوت احرونوت، نتانیاهو، نخست‌وزیر، ایهود باراک، وزیر دفاع، آویگدور لیبرمن، وزیر امور خارجه و یوفال شطاینیتس، وزیر دارایی موافق حمله به ایران هستند در حالی که موشه یعلون، معاون نخست‌وزیر، بنی بگین، وزیر مشاور و دان مریدور، وزیر سرویس اطلاعات اسرائیل به علاوه ایلی شای، رئیس حزب شاس و وزیر کشور مخالف این حمله هستند.

بنا به این گزارش، نتانیاهو گمان می‌کرد که با انضمام موفاز به دولت خود بتواند رای موافق وی را برای حمله به ایران کسب کند، بنا به تصور وی موفاز می‌توانست نقطه ثقلی مقابل یعلون از چهره‌های مهم و تاثیرگذار و از مخالفان سرسخت حمله به ایران باشد اما با جدایی موفاز از دولت همه آرزوهای نتانیاهو بر باد رفت.

این در حالی است که بنی گانتس، رئیس ستاد ارتش اسرائیل و تمیر باردو، رئیس موساد نیز از مخالفان جدی حمله به ایران هستند و این مساله کار نتانیاهو را برای حمله به ایران سخت‌تر می‌کند.

هاگنبی همچنین مخالفت خود را با تقاضای حزب کادیما برای برگزاری انتخابات زودهنگام اعلام کرد و ابراز امیدواری کرد که موضوع حمله به ایران به یک سوژه تبلیغاتی میان جریان‌های سیاسی انتخاباتی تبدیل نشود چرا که به ادعای وی این مساله باعث می‌شود تا طرف مقابل برای دستیابی به سلاح هسته‌ای جدی‌تر عمل کند.   

هاگنبی یکی از چهره‌های مشهور در امور امنیتی است و سال‌ها به عنوان یک فرد تصمیم‌گیر در سازمان امنیت اسرائیل فعالیت می‌کرد، از این رو نتانیاهو امیدوار است که با آوردن وی به کابینه او بتواند بر دیگر چهره‌های مخالف حمله به ایران تاثیر بگذارد و آنها را به صف موافقان بیاورد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :