بررسی مساله هسته‌یی ایران در دیدار رامنی و نتانیاهو

۰۳ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۰۴۵۸۹ سرخط اخبار
اعتماد: بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل، شنبه هفته آینده با میت رامنی، نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا و دوست قدیمی خود ملاقات می‌کند. مساله ایران، یکی از مهم‌ترین موضوعاتی است که در دستور کار سفر رامنی به اسراییل قرار دارد.

نتانیاهو در تازه‌ترین مصاحبه خود به‌طور زیرکانه‌یی در موضع حامی هیچ یک از نامزد‌های انتخابات 6 نوامبر در امریکا، قرار نگرفته اما به صراحت اعلام کرده است در چهار سال گذشته پس از آخرین دور انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا که در آن باراک اوباما به ریاست‌جمهوری رسید، مساله هسته‌یی ایران دست‌نخورده باقی مانده است.

این اظهارات از سوی یکی از نزدیک‌ترین متحدان امریکا، با نفوذ سیاسی چشمگیر در حوزه‌های انتخاباتی ایالات متحده، نشانه‌یی از به نقد کشیدن اوباماست که همچنان با اقدام نظامی اسراییل علیه ایران در آینده نزدیک مخالفت می‌کند و تمرکز سیاست کاخ سفید را بر فشار دیپلماتیک و تحریم‌ها نگاه داشته است.

اما در حالی که چهار ماه به زمان برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در امریکا باقی مانده است، نخست وزیر اسراییل با رامنی ملاقات می‌کند. همان‌گونه که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری 2008 با اوباما به عنوان نامزد حزب دموکرات دیدار کرده بود. نتانیاهو می‌گوید در جریان ملاقات 7 مرداد با میت رامنی، نامزد جمهوریخواه، مساله ایران را مطرح می‌کند. وی در گفت‌وگو با تلویزیون سی‌بی‌اس، اظهار داشت در ملاقات با رامنی در خصوص نگرانی تل‌آویو در خصوص هسته‌یی شدن ایران رایزنی می‌کند.



یک دوستی قدیمی

این در حالی است که سابقه دوستی رامنی و نتانیاهو به 36 سال قبل و همکاری به عنوان مشاور در گروه مشاوران بوستون بازمی‌گردد. جلسه‌های هم‌اندیشی که در آن زمان به‌طور هفتگی برگزار می‌شد، مواضع نخست‌وزیر کنونی اسراییل و نامزد جمهوریخواه انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا را به یکدیگر نزدیک‌تر کرد، به‌طوری که اکنون رویکرد رامنی و نتانیاهو در قبال ایران بسیار نزدیک‌تر از موضعی است که اوباما در قبال ایران دارد. رامنی از منتقدان سرسخت سیاست اوباما در مورد ایران است و حتی وی را به ملایمت در قبال جمهوری اسلامی متهم می‌کند. از سوی دیگر نخست وزیر اسراییل نیز ادعا می‌کند تحریم‌های مورد نظر اوباما علیه ایران در مهار برنامه‌های هسته‌یی این کشور راه به جایی نمی‌برد.

نتانیاهو که اخیرا میزبان هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه امریکا بود، چندی پیش در حاشیه نشست آیپک، لابی امریکایی - اسراییلی (15 اسفند) با اوباما ملاقات کرد. گزارش‌های ارسالی در آن زمان حاکی از آن بود که رییس‌جمهور امریکا در خصوص سیاست ایران، رضایت نخست‌وزیر اسراییل را به‌گونه‌یی جلب کرده که وی فعلا از اقدام نظامی علیه ایران خودداری کند. برخی بر این باورند که اعمال تحریم‌های سنگین علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی و صنعت نفت ایران نیز در راستای تلاش واشنگتن برای قانع کردن تل‌آویو به پرهیز از گزینه نظامی انجام شده است.

نتانیاهو روز یکشنبه در گفت‌وگو با فاکس‌نیوز مدعی شد اوباما در مورد اینکه تهران نباید به سلاح هسته‌یی دست یابد با وی هم عقیده است اما مشکل اینجاست که مساله تنها سیاست نیست و باید نتیجه‌های واقعی را مشاهده کرد. این در شرایطی است که جمهوری اسلامی بارها اتهام تلاش برای تولید سلاح هسته‌یی را رد کرده و بر صلح‌جویانه بودن اهداف هسته‌یی خود تاکید دارد.

باید گفت روابط امریکا با اسراییل و نحوه برخورد با برنامه‌های هسته‌یی ایران از جمله موضوعاتی است که اختلافات عمیقی را بین رامنی و اوباما ایجاد کرده است. هرچند رامنی به‌طور صریح به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران در صورت پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا اشاره نمی‌کند اما همواره تاکید کرده موضع قاطع‌تری نسبت به اوباما اتخاد خواهد کرد. وی حتی مدعی شد در صورتی که اوباما دوباره در انتخابات پیروز شود، ایران به سلاح هسته‌یی دست می‌یابد اما در غیر این صورت، مساله ورود ایران به باشگاه هسته‌یی منتفی خواهد بود.

با وجود اینکه اوباما این انتقاد‌ها را رد کرده و ضعف در مقابل ایران را نمی‌پذیرد و از سوی دیگر هیلاری کلینتون، اخیرا بر همکاری نزدیک واشنگتن و تل‌آویو در خصوص ایران صحه گذاشته است، اما نتانیاهو همچنان منتقد اوباماست و روابط آنها به گونه‌یی است که برخی آن را به رو به زوال گذاشتن روابط امریکا و اسراییل تعبیر می‌کنند. موضوعی که می‌تواند اوباما را در کسب آرای یهودیان در مناطقی مانند فلوریدا به چالش بکشد. این در حالی است که رامنی در چهارمین سفر خود به اسراییل درصدد اطمینان یافتن از آرای یهودیان است.



تکرار ادعای اسراییل

در شرایطی که مساله ایران به عنوان یکی از مهم‌ترین مسائل مطرح در جریان ملاقات رامنی و نتانیاهو اعلام شده است، مقامات عالی سرویس جاسوسی اسراییل، موساد، بار دیگر ادعاهایی را در مورد ایران مطرح کرده‌اند. آنها ادعا می‌کنند در دو سال گذشته ایران و گروه حزب‌الله سوءقصد‌هایی را در 20 کشور جهان طرح‌ریزی کرده‌اند.

این در حالی است که اخیرا یک روزنامه‌نگار برجسته امریکایی و همکار اسراییلی‌اش با انتشار کتابی، اسراییل را مسوول سوءقصد‌های انجام‌‌شده علیه دانشمندان هسته‌یی ایران معرفی کرده‌اند؛ اتهامی که پیش از این از سوی مقامات تهران نیز مطرح شده بود.

ادعای جدید اسراییل در حالی مطرح می‌شود که هفته گذشته به دنبال انفجار اتوبوس حامل گردشگران اسراییلی در بلغارستان، نتانیاهو باز هم انگشت اتهام خود را به سوی ایران نشانه رفته بود اما تهران این اتهام را تکذیب کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از نتانیاهو مدعی شد ایران و حزب‌الله در دو سال گذشته در 20 کشور اقداماتی را انجام داده‌اند و باید به آن واکنش جدی نشان داد. اسراییل همچنین مدعی شده است که ایران در حمله به اهداف اسراییلی در تایلند، هند، گرجستان، کنیا و قبرس نیز نقش داشته است.

رامین ‌مهمانپرست، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، ضمن تکذیب این اتهامات تاکید کرده است که جمهوری اسلامی حملات تروریستی را محکوم می‌کند.

نظر شما :