چانه‌زنی «عنان»در «تهران»

۲۰ تیر ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۲ کد : ۱۹۰۳۹۱۳ سرخط اخبار
گروه سیاسی شرق: دوماه از آخرین سفر «کوفی عنان»، به تهران نگذشته که دیروز عصر نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در رابطه با بحران سوریه وارد تهران شد تا علاوه بر دیدار با «علی‌اکبر صالحی» وزیر امور خارجه ایران، با برخی دیگر از مقامات کشور در رابطه با بحران سوریه رایزنی و تبادل‌نظر کند. دیروز عنان از سوی حسین امیرعبدالهیان، معاون عربی - آفریقایی وزارت خارجه مورد استقبال قرار گرفت و قرار است امروز با علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه دیدار و گفت‌وگو کند. این دیدار در شرایطی صورت خواهد گرفت که دو روز پیش «صالحی» در حاشیه اجلاس بین‌المللی افغانستان در ژاپن با «‌بان‌کی‌مون» دبیرکل سازمان ملل، درباره تحولات مرتبط با سوریه بحث و تبادل‌نظر کرده بود. کوفی عنان پس از آنکه به عنوان نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه انتخاب شد، طرحی شش‌بندی را برای پایان یافتن خشونت‌ها به طرفین ارایه کرد. طرح وی شامل «توقف فوری خشونت مسلحانه، آغاز گفت‌وگو میان نیروهای درگیر در سوریه، خروج نیروهای مسلح دولتی از مناطق، کمک‌رسانی و اقدامات بشردوستانه به آسیب‌دیدگان و آزادی زندانیان» بود. بعد از آن هم وی رایزنی‌هایش را با دولت‌های بزرگ و با دولت‌های منطقه شروع کرد و به آنها برای حل بحران سوریه فراخوان داد. در پی این اقدامات کوفی عنان، علی‌اکبر صالحی وزیر امور خارجه ایران در پاسخ به فراخوان عنان اعلام کرد: «ایران از تلاش‌های میانجیگرانه وی استقبال می‌کند، اما مشکل سوریه باید از درون حل شود و نیازی به تغییر ساختار سیاسی ندارد.» وی در ادامه گفته بود: «باید فرصت لازم به حکومت سوریه داده شود تا تغییرات به‌طور طبیعی در داخل و تحت رهبری بشار اسد صورت گیرند.» چنین بود که عنان 23 فروردین ایران را به عنوان مقصد خود بعد از کشور ترکیه برگزید و راهی ایران شد.

او درحالی راهی ایران شد که «محمود احمدی‌نژاد» در چهارمین سفر استانی خود به هرمزگان به سر می‌برد و اگر چه در برنامه‌هایش خبر دیدار با کوفی عنان را اعلام کرده بود اما به تهران نیامد و کوفی عنان برای دیدار وی راهی بندرعباس شد و در اتاق مخصوص فرودگاه قشم با احمدی‌نژاد به گفت‌وگو نشست. احمدی‌نژاد در این دیدار ماموریت کوفی عنان در قبال مسایل سوریه را ماموریتی بسیار سنگین توصیف و تاکید کرد اجرای هر طرح و راهکاری در سوریه باید فارغ از فشارها و دخالت‌های دیگران باشد و هرگونه خشونت در این کشور باید متوقف شود. کوفی‌عنان نیز در این دیدار نقش ایران در تحولات منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای را مهم توصیف کرد. اگرچه بعد از این سفر نظرات دوگانه‌ای درباره نتایج مذاکرات عنان با ایران عنوان شد و برخی اعلام کردند که ایران روی خوش به این موضوع نشان نداده است.

در پی این موضوع برخی منتقدان هم ایراداتی را به طرح وی اعلام کردند و به پیامدها و تبعات اجرای آن ایراد گرفتند و بازشدن درهای بسته‌شده این کشور به روی سازمان‌ها و نهادهای حقوق‌بشری و انسان‌دوستانه و همچنین گزارشگران بدون مرز به سوریه را از دلایل مخالفت با آن خواندند. بعد از سفر عنان به ایران او با انتشار بیانیه‌ای از آمریکا، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه (اعضای دایم شورای امنیت سازمان ملل)، ترکیه، عراق، کویت، قطر و نماینده اتحادیه اروپا و نماینده اتحادیه عرب برای شرکت در کنفرانسی در «ژنو» با هدف حل بحران سوریه دعوت کرد که به دلیل مخالفت کشورهای غربی در نهایت، دعوت‌نامه‌ای به مقصد تهران ارسال نشد.پس از مدتی عنان اعتراف کرد که طرحش شکست خورده است. نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب در مصاحبه با «لوموند» به نقش روسیه و جمهوری اسلامی ایران در سوریه پرداخت و گفت: تلاش‌های بسیاری به خرج داده شد تا بحران سوریه «به صورت مسالمت‌آمیز و سیاسی» حل شود. عنان سپس با بیان اینکه «از قرار معلوم ما موفق نشدیم» گفت: «هیچ تضمینی وجود ندارد که اصلا بتوان در این بحران موفق شد.» و حال بعد از این صحبت‌ها عنان دوباره ایران را برای سفر برگزیده است و دیروز به تهران آمده تا با مقامات ایرانی درباره بحران سوریه گفت‌وگو کند چراکه معتقد است: «ایران بخشی از راه‌حل سوریه است.»

نظر شما :