دعوت مجدد دولت احمدی نژاد از پادشاه اردن

۱۹ تیر ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۱ کد : ۱۹۰۳۸۵۱ سرخط اخبار
اعتماد - رضا غبیشاوی: معاون وزیر امور خارجه ایران که به امان سفر کرده است، دعوتنامه محمود احمدی‌نژاد از عبدالله دوم، پادشاه اردن برای سفر به تهران و شرکت در اجلاس سران جنبش عدم تعهد را تسلیم نخست‌وزیر این کشور کرد. حسین امیرعبداللهیان، معاون عربی - آفریقای وزارت خارجه ایران علاوه بر ملاقات با «فائز طراونه» نخست‌وزیر اردن، با محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین نیز دیدار و دعوتنامه احمدی‌نژاد را به وی تقدیم کرد. عباس در حال حاضر در اردن به سر می‌برد. شانزدهمین اجلاس سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد اوایل شهریور ماه امسال در تهران برگزار می‌شود. در این اجلاس ایران برای دوره‌یی سه ساله، ریاست را بر عهده خواهد گرفت. جنبش غیرمتعهدها دارای 118 عضو است.



دومین دعوتنامه احمدی‌نژاد از پادشاه اردن

سه سال پیش (آذر 89) اسفندیار رحیم‌مشایی، رییس دفتر احمدی‌نژاد هم با سفر به اردن و ملاقات با عبدالله دوم، پادشاه این کشور، دعوتنامه محمود احمدی‌نژاد از وی برای سفر به تهران و حضور در مراسم جهانی نوروز را ارائه کرد اما این سفر انجام نشد. انتشار خبر این دعوت در آن مقطع زمانی، مخالفت‌هایی را در میان گروه‌ها و نمایندگان اصولگرا به دنبال داشت. آنها معتقد بودند در حالی که اردن نیز شاهد اعتراضات مردمی است، ایران نباید از پادشاه این کشور برای سفر به تهران دعوت می‌کرد. احمدی‌نژاد همچنین قبل از سفر به لبنان در پاییز 89، تلفنی با پادشاه اردن به رایزنی پرداخت. با این حال افزایش تنش‌ها در دو سال اخیر میان ایران و عربستان سعودی و حامیان دو کشور در لبنان، روابط تهران - امان را دوباره به سردی فروبرد. هم‌اکنون علاوه بر ادامه تنش‌ها میان تهران و ریاض، استمرار بحران در سوریه و حمایت ایران از دولت دمشق در مقابل پشتیبانی دولت اردن از مخالفان، زمینه‌یی برای سکون در روابط دو کشور فراهم کرده است. روابط ایران پس از انقلاب اسلامی با اردن به دلیل ارتباطات نزدیک ملک‌حسین پادشاه سابق این کشور (پدر پادشاه فعلی) با محمدرضا پهلوی و سپس حمایت‌ها و پشتیبانی‌های امان از حمله نظامی عراق علیه ایران در سال 1359، به‌شدت تیره بود اما پس از پایان جنگ تحمیلی هشت‌ساله، گام‌هایی برای بهبود روابط میان ایران و اردن برداشته شد تا اینکه با سفر عبدالله دوم به تهران در دوره ریاست‌جمهوری سید محمد خاتمی، روابط میان دو کشور به اوج خود رسید گرچه با تغییر دولت ایران، ‌روابط با اردن نیز به سردی گرایید.



ایران و فلسطین

ایران و حکومت خودگردان فلسطین نیز در 30 سال گذشته روابط پرفراز و نشیبی را گذرانده‌اند. وزارت خارجه ایران در زمستان 88 به دلیل انتشار مطلب ضدایرانی از منافقین در سایت رسمی جنبش فتح، کاردار فلسطین را در تهران احضار کرد. بعد از آن نیز دولت ایران و شخص محمود احمدی‌نژاد بارها از سیاست‌های حکومت خودگردان فلسطین در برابر وضعیت این سرزمین و مواضع اسراییل و امریکا انتقاد کرده بودند که با واکنش خشن و گاه به دور از چارچوب‌های دیپلماتیک حکومت خودگردان روبه‌رو شد. ایران در چند سال اخیر با وجود آنکه سفارت فلسطین در تهران همچنان در اختیار حکومت خودگردان فلسطین مستقر در شهر رام‌الله در کرانه باختری رود اردن بوده اما بارها بر مشروعیت کابینه و دولت حماس در نوار غزه تاکید کرده است.






نظر شما :