چه کسانی نگران افشاگری ها در سوریه هستند؟

۱۶ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۲۷ کد : ۱۹۰۳۷۰۷ سرخط اخبار
خبرآنلاین:ویکی لیکس باز دست به کار شده است. این بار قرار است بیش از 2 میلیون ایمیل از مقام های سیاسی ، وزرا و کمپانی های غربی که در دو سال گذشته با دولت بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ارتباط داشته اند، افشا شود. جولیان آسانگ که این روزها همگان او را آقای افشاگر می خوانند ادعا کرده است که این ایمیل ها شاید مشکلاتی را برای دولت بشار اسد فراهم کند اما بی شک می تواند باعث خجالت بسیاری از مخالفان داخلی و خارجی رئیس جمهوری سوریه نیز شود.
فارین پالیسی در نوشتاری کوتاه به سه گروهی اشاره می کند که احتمالا از افشاگری های ویکی لیکس بیش از سایرین متضرر خواهند شد:


سوری هایی که در دو جبهه ایستاده اند:
این گروه مهم ترین متضرران این افشاگری ها خواهند بود. سوریه به گفته شخص بشار اسد روزهای جنگ داخلی را پشت سر می گذارد. هرگونه ارتباط گیری نزدیکان به اسد با مخالفان یا برعکس می تواند به قیمت جان آنها پس از این افشاگری ها تمام شود.


رهبران غربی شاد و سرخوش
: شاید این مساله چندان در یک سال گذشته مصداق نداشته است اما پس از روی کار آمدن باراک اوباما در ایالات متحده ، چهره هایی مانند نانسی پلوسی رئیس کنگره پیشین آمریکا و سناتور جان کری از دموکرات های حاضر در مجلس سنا ، با سفر به دمشق و دیدارهای دو یا چند جانبه با بشار اسد و مقام های وقت این کشور تلاش خود را برای برقراری صلح میان رژیم صهیونیستی و دمشق به کار گرفتند. وضعیت جان کری به نسبت بقیه مقام های امریکایی بدتر است چرا که گفته می شود وی شام مفصلی با بشار اسد در دمشق خورده است.در همان زمان هم کم نبودند سیاستمدارانی که در امریکا مخالف استراتژی نزدیک شدن به سوریه بودند. با اینهمه اگر تنها یک ایمیل از یک مقام امریکایی در میان ایمیل های افشا شده باشد که در آن از مهمان نوازی بشار قدردانی شده باشد، بی شک نویسنده آمریکایی آن در چند سال آتی با مشکلات بسیاری در عرصه کار سیاسی خود در آمریکا رو به رو خواهد شد.


کمپانی های غربی سودجو: سومین گروه می تواند واقع بینانه ترین پیش هم باشد. بر اساس افشاگری های اولیه یک شرکت ایتالیایی به نام سالکس حتی در زمان آغاز ناآرامی ها در سوریه نیز به روند فروش تجهیزات امنیتی به دولت دمشق ادامه داده است. با آغاز تحریم های اعمال شده علیه سوریه ، بسیاری از شرکت ها دست از فعالیت در این کشور برداشتند و در چنین فضایی یک شرکت ایتالیایی می توانست با فروش آنچه دولت سوریه به آن نیاز مبرم دارد ، پول هنگفتی را به جیب بزند.
شاید شخص بشار اسد نیز سوژه بسیاری از این افشاگری ها باشد اما تبعات این حرکت ویکی لیکس چندان دامن او را نخواهد گرفت چرا که او شخص اول قوه مجریه کشور است و برای هرآنچه انجام داده توجیه کافی در چنته دارد.



 

نظر شما :