همتای غربی باقری در 1+5 کیست؟ +تصاویر

۱۴ تیر ۱۳۹۱ | ۲۳:۳۸ کد : ۱۹۰۳۶۵۹ سرخط اخبار

مشرق-  چندی است که مذاکرات 1+5 بار دیگر در رسانه‌های جهان در زمره مهم‌ترین عناوین خبری و حتی در صدر اخبار قرار گرفته است. مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول، مذاکرات در بغداد، مذاکرات در مسکو، دیدارهای دوجانبه میان مسؤولان ایرانی، نامه‌های رد و بدل شده میان معاونان هر دو طرف همه و همه در صدر اخبار بین‌الملل قرار گرفته است.

مشرق از چندی پیش، اقدام به معرفی اعضا و بعضی از معاونان گروه 1+5 کرده است و هفته گذشته در گزارشی "سرگی ریابکوف" نماینده روس در مذاکرات را تا حدودی معرفی کرد.

تیم کارشناسی فنی اعزامی هلگا اشمیت، امروز در شهر استانبول ترکیه، مذاکراتی را با تیم کارشناسی ایرانی آغاز کرده است که تا کنون خبری از آن منتشر نشده است. اما نقش اشمیت آلمانی در این میان چیست؟


5+1؛ پنج کشور عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل به اضافه آلمان
اضافه شدن آلمان به پنج کشور عضو دائم شورای امنیت به دلیل اینکه این کشور یکی از اعضای تأثیرگذار و مؤسس اتحادیه اروپا است، انجام شده است اما آلمان از اینکه به عنوان یک کشور در کنار پنج کشور دیگر مطرح می‌شود، رضایت چندانی نداشته و همواره با لفظ EU 3 یا تروئیکای اروپا (آلمان، انگلیس و فرانسه) و سه کشور قدرتمند جهان از این مذاکرات نام می‌برد تا وزنه خود را در حد دو کشور دیگر اروپایی بالا ببرد و از حالت انفراد خارج شود اما لفظ معمول در رسانه‌ها همان گروه 1+5 است.

در این بین، آلمان دو نماینده در این مذاکرات دارد: یکی "هانس لوکاس" نماینده رسمی دولت آلمان و سرتیم مذاکره‌کننده این کشور در موضوع هسته‌ای ایران و دیگری "هلگا ماریا اشمیت" معاون "کاترین اشتون" مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و رئیس هیئت مذاکره‌کننده اروپایی.

 

هلگا اشمیت کیست؟

اشمیت متولد 8 دسامبر 1960 میلادی است و موفق به دریافت درجه‌های پیشرفته در زبان انگلیسی، زبان فرانسه، زبان لاتین، ادبیات، تاریخ و سیاست از دانشگاه مونیخ و دانشگاه سوربن در پاریس.

او در موقعیت‌های مختلف در درون دولت آلمان از سال 1988 میلادی کار می‌کرده است از جمله در آکادمی دیپلماتیک بین‌المللی و قانون اروپا، اقتصاد، روابط بین المللی (1988-1990)[1].

 

هلگا اشمیت

اشمیت، مسؤول مطبوعات و روابط عمومی سفارت آلمان در واشنگتن (1991-1994) و مشاور سیاسی خارجی وزیر خارجه اسبق آلمان "کلاووس کینکل" (1994-1998) و رئیس کارکنان "یوشکا فیشر" (1998-2000) بوده است.

هلگا اشمیت از سال 2003 تا سال  2005 میلادی، مسؤول کارکنان سیاسی وزارت امور خارجه فدرال در برلین و از  2006 تا 2010 میلادی، مدیر "برنامه‌ریزی سیاست" و "واحد هشداردهنده زودهنگام" در دبیرخانه کل شورای اتحادیه اروپا در بروکسل بوده است[2].

اشمیت، اکنون معاون دبیرکل اتحادیه اروپا و مشاور ارشد "آنگلا مرکل" صدراعظم آلمان است و در کنار کاترین اشتون به عنوان معاون وی حضور پیدا می‌کند.

 

اشمیت در کنار اشتون

اشمیت اختیاری از خود ندارد

بر اساس اطلاعاتی که دیپلمات‌های ایرانی در اختیار خبرنگار مشرق قرار داده‌اند، اگر چه اشمیت یکی از افرادی است که در زمان مذاکرات سعدآباد همراه یوشکا فیشر به ایران سفر کرده و مطالعات عمیقی روی پرونده هسته‌ای ایران دارد اما هیچ امتیاز ویژه‌ای نداشته و همواره از مقام مافوق خود کسب اطلاع می‌کند؛ به عنوان مثال، وی در چند مذاکره با "علی باقری" معاون سیاست خارجی و امنیت بین‌الملل شورای عالی امنیت ملی و از مذاکره‌کنندگان ارشد هسته‌ای ایران، تنها به ذکر جمله "من در وضعیت مذاکره نیستم"، "من باید با مقام‌های ارشد در بروکسل تماس بگیرم"، "من نمی‌توانم چیزی بگویم" و از این سنخ جملات بهره می‌گیرد که همواره پنج کشور دیگر به جز آمریکا در مذاکرات به زبان می‌آورند.

از سوی دیگر، اگر چه بعضی از منابع خبری آلمانی از اشمیت به عنوان قدرت در سایه 1+5 یاد می‌کنند اما با توجه به عملکرد تیم آلمانی در طول این سه دوره مذاکرات، گاهی اتفاق افتاده است که اصلاً تیم آلمانی وقتی برای صحبت‌کردن پیدا نکرده است و تنها برای حفظ اعتبار و آبروی خود در مذاکرات شرکت کرده است[3].

بنابر منابع خبری، وی ارتباطات خاصی با رئیس دفتر وزیر خارجه آلمان نیز داشته است. رئیس دفتر وزیر امور خارجه آلمان، کسی بود که به اتهام جاسوسی برای سفارت آمریکا در برلین، از این سمت اخراج شد. "هلموت متسنر" 41 ساله مقام ارشد حزب "دموکرات‌های آزاد" متهم است در جریان مذاکرات احزاب ائتلافی برای تشکیل دولت، سفارت آمریکا را در جریان آخرین تحولات قرار می‌داده است.[4]



هلموت متسنر

به نظر می‌رسد در بین سه زن شرکت‌کننده در مذاکرات 1+5 با ایران، یعنی "کاترین اشتون"، "هلگا اشمیت" و "وندی شرمن" نماینده آمریکا، این تنها شرمن است که حرفی برای گفتن دارد و در مذاکرات اخیر مسکو نیز شرمن به‌صورت تلویحی در عباراتی خطاب به هیئت ایرانی، به این واقعیت اشاره کرده است که هیچ یک از این پنج کشور، از خود اراده‌ای نداشته و زیر نظر آمریکا فعالیت می‌کنند.



وندی شرمن نمانیده آمریکا در 1+5

برای اطلاع بیشتر و آشنایی با دیگر اعضای تیم مذاکراتی 1+5، منتظر گزارش‌های بعدی مشرق باشید.

 

[1] - http://stateoftheunion.eui.eu/helga-maria-schmid.html
 

[2] -http://www.pbs.org/wgbh/pages/frontline/tehranbureau/2012/06/profiles-these-three-women-ashton-schmid-sherman-and-the-nuclear-talks.html#ixzz1zRuMRYjp

[3] -http://www.irdiplomatic.com/view-16180.html

[4]- http://www.guardian.co.uk/media/2010/dec/03/wikileaks-first-scalp-german-aide

 



نظر شما :