مهمانپرست پاسخ نمایندگان مجلس را داد

۰۴ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۲۹ کد : ۱۹۰۳۱۸۲ سرخط اخبار
شرق: با وجود گذشت بیش از یک هفته، دیدار «علی‌اکبر صالحی» و «ویلیام هیگ» هنوز خبرساز است. حواشی این دیدار نیز هر روز ابعاد تازه‌ای به خود می‌گیرد؛ از اعتراض مجلس به انجام این دیدار و احضار وزیر و تکذیب آن گرفته تا اختلاف‌نظر درباره طرف درخواست‌کننده برای انجام این گفت‌وگو. در روزی که خبر دیدار علی‌اکبر صالحی وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران و ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس منتشر شد، وزارت خارجه انگلیس با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که «دیدار وزرای امور خارجه بریتانیا و ایران امروز (۱۴ ژوئن) در حاشیه کنفرانس «قلب آسیا» و به درخواست آقای صالحی وزیر خارجه ایران برگزار شده است.» این ماجرا یک روایت دیگری هم دارد. روایت ایرانی آن تاکید دارد دیدار صالحی و هیگ به درخواست طرف انگلیسی بوده است. این را سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرد؛ پس از گذشت حدود یک هفته، با بلند شدن صدای اعتراض نمایندگان مجلس به انجام این دیدار که چندی پیش طرح کاهش سطح روابط ایران و انگلیس را به تصویب رسانده بودند، رامین مهمانپرست در گفت‌وگو با شبکه خبر اعلام کرد: «ملاقات صالحی و هیگ در کابل بنا به درخواست طرف انگلیسی انجام شده و ایران هم به دلیل نگرانی از وضعیت حقوق کنسولی اتباعش این ملاقات را پذیرفته است.»

وی با تاکید بر اینکه این ملاقات توسط یک کشور ثالث و به درخواست انگلیس صورت گرفت گفت: آنها اعلام کرده بودند که مایل به ملاقات هستند و می‌خواهند، در مورد وضعیت رابطه دو کشور و احتمالا بحث تعیین حافظ منافع ملاقاتی را صورت بدهند و به دلیل اعلام علاقه آنها و طرح این درخواست از سوی یک کشور ثالث، ما نیز به دلیل نگرانی از وضعیت حقوق کنسولی اتباع‌مان و مشکلاتی که برای آنها ایجاد شده، این ملاقات را پذیرفتیم و ملاقات انجام شد. سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در این ملاقات درباره بحث حفاظت منافع دو کشور صحبت شد و بحث‌هایی نیز درباره تحولات منطقه صورت گرفت. سخنان سخنگوی وزارت خارجه قرار بود مرهمی باشد بر آلام نمایندگان مجلس، تا به این ترتیب از خیر احضار وزیر خارجه به مجلس بگذرند.

اتفاقا این اقدام نیز کارساز شد چراکه یک روز پس از آنکه سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس خبر از احضار وزیر خارجه ایران به مجلس برای توضیح درباره دیدار اخیرش با همتای انگلیسی خود داده‌ بود، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون سیاست خارجی، در گفت‌وگو با «ایرنا» این خبر را تکذیب کرد و گفت: «موضوع این احضار صحت ندارد.» رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم اعلام کرد: دعوت این کمیسیون از «علی‌اکبر صالحی» وزیر امور خارجه به دلیل آشنایی اعضای کمیسیون با دستگاه دیپلماسی است و موضوع احضار وی به دلیل دیدارش با وزیر خارجه انگلیس صحت ندارد. بروجردی افزود: کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم به منظور آشنایی نمایندگان عضو این کمیسیون و تبیین مواضع و چارچوب همکاری‌های خود از وزیران اطلاعات، امور خارجه، دفاع و کشور برای حضور در این کمیسیون دعوت کرده است. وی درباره زمان حضور وزیر امور خارجه در کمیسیون امنیت ملی گفت: به دلیل اینکه دکتر صالحی اکنون همراه رییس‌جمهوری در سفر آمریکای لاتین به سر می‌برد و سه‌شنبه این هفته نیز دوباره در سفر خواهد بود، احتمالا هفته آینده در نشست کمیسیون حضور خواهد یافت. رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پاسخ به سوالی درباره اظهارات سخنگوی این کمیسیون مبنی بر احضار وزیر امور خارجه به دلیل دیدار اخیرش با وزیر خارجه انگلیس گفت: در صحبتی که با سخنگوی کمیسیون داشتم، وی اظهارات نقل شده از خود را در برخی سایت‌ها تکذیب کرد. در همین حال حسین نقوی‌حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دیروز در گفت‌وگو با ایرنا با انتقاد از برخی رسانه‌ها به دلیل تحریف سخنانش مبنی بر «احضار» وزیر امور خارجه به مجلس درباره دیدار اخیرش با وزیر خارجه انگلیس گفت: متاسفانه برخی رسانه‌ها اخباری از این ملاقات منتشر کرده بودند که مطالب آن واقعیت نداشت.

این در حالی است که روز جمعه «فارس» به نقل از سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس، خبر داده بود که صالحی به دلیل دیدار با هیگ، به مجلس دعوت خواهد شد. نماینده ورامین در مجلس شورای اسلامی در ادامه گفت‌وگوی خود با ایرنا تصریح کرد: بنده در پاسخ به سوال رسانه‌ها اظهار داشتم که این کمیسیون در جلسه عصر یکشنبه خود موضوع دعوت از صالحی برای توضیح درباره دیدارش با «ویلیام هیگ» وزیر خارجه انگلیس را بررسی می‌کند. بر این اساس با انصراف کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، به نظر می‌رسد احضار صالحی به مجلس را باید منتفی شده دانست، هر چند اعتراض برخی نمایندگان این نظریه را با اما و اگر و تردید روبه‌رو کرده است. در همین حال دیروز عضو هیات‌رییسه مجلس در اعتراض به انجام دیدار وزیر خارجه ایران با همتای انگلیسی‌اش گفت: اقدام صالحی خلاف منافی عزت ملی است. جواد جهانگیرزاده در گفت‌وگو با فارس در مورد تلاش دستگاه دیپلماسی کشورمان برای رابطه مجدد با انگلیس گفت: مجلس شورای اسلامی این موضوع را از طریق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی پیگیری کرده و از این ماجرا به سادگی نمی‌گذرد. وی در ادامه افزود: رفتار وزیر امور خارجه ایران در ارتباط با درخواست دیدار از وزیر خارجه انگلیس به هیچ عنوان قابل پذیرش نبوده و وزیر امور خارجه باید برای ارایه توضیح در این ارتباط در مجلس حاضر شود.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: چنین اقدامی در تقابل با جهت‌گیری دو دهه گذشته نظام است. وی ادامه داد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری روابط خارجی ما باید مبتنی بر سه اصل عزت، مصلحت و حکمت بوده و بر این اساس اقدام صالحی خلاف منافی عزت ملی است. جهانگیرزاده گفت: باتوجه به هتاکی‌های دولت انگلیس این اقدام به مصلحت نیست و حکمت این اقدام نیز نامعلوم است. بنابراین براساس اظهارات نمایندگان مجلس می‌توان به این واقعیت دست یافت که در مجلس، موضع واحدی درباره دیدار وزرای خارجه ایران و انگلیس وجود ندارد و همین امر نیز نوع مواجهه مجلس با صالحی را با اما و اگر روبه‌رو کرده است. از این رو نمی‌توان به این زودی‌ها انتظار مختومه شدن این پرونده را داشت کمااینکه احتمالا روایت ایرانی از نوع دیدار صالحی و هیگ بی‌واکنش نخواهد ماند.

نظر شما :