قزاقستان 20 میلیارد دلار سرمایه خارجی جذب کرد

۰۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۹:۵۹ کد : ۱۹۰۳۱۷۰ سرخط اخبار
پایتخت قزاقستان برنامه های زیادی برای خودکفایی از طریق جذب سرمایه گذاری محلی و خارجی در دست اجرا دارد.

مسئولان و تحلیلگران می گویند، بیش از 10 سرمایه گذار بزرگ چشم اندازهای سرمایه گذاری در آستانه را مد نظر قرار داده اند.

دفتر شهردار آستانه نیز برآورد کرد که بودجه سالانه پایتخت در 10 سال گذشته 50 برابر شد و به دو میلیارد دلار رسید که این میزان 70 درصد انتقال پول های کشور را دربر می گیرد.

'نورسلطان نظربایف'رییس جمهوری قزاقستان پیشتر گفته بود زمان پایان دادن به پرداخت یارانه ها فرا رسیده است.

بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی آسیای میانه، به هر حال سهم آستانه در تولید ناخالص ملی در دوره مورد بررسی از 1.5 به 10 درصد افزایش پیدا کرده است.

 معاون شهردار آستانه با بیان آنکه همه این اعداد نشانه های خوبی برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی در آینده است، افزود: بخش بزرگی از سرمایه گذاری های امروز در صنایع ساختمان سازی و تولید است.

'قنات سلطان بیکوف'تصریح کرد: اکنون آستانه قصد جذب سرمایه گذاری در فناوری برتر را دارد، ضمن آنکه برای جذب سرمایه گذاران دولت قصد دارد تا سال 2014 نواحی ویژه اقتصادی تاسیس و شرایط مطلوب دیگری را به آنها ارائه کند.

وی گفت: اگر به سال 2001 برگردیم، ما یک ناحیه ویژه اقتصادی موسوم به آستانه و شهر جدید را تاسیس کردیم که مساحت آن اکنون به هفت هزار و 600 هکتار افزایش یافته است. هم اکنون در ناحیه ویژه اقتصادی یادشده یک مجموعه لجستیک، انبارهای سبزیجات و چندین کارخانه مواد ساختمانی به ارزش تقریبی یک میلیارد دلار در حال اجرا است. 21 شرکت با سرمایه 500 میلیون دلار نیز در سال 2011 جذب این منطقه شدند.

یک اقتصاددان قزاق نیز گفت: آستانه امروز در تلاش است سرمایه گذاران بزرگ منطقه ای و بین المللی فعال در بخش های فناوری اطلاعات ، فلزکاری، صنایع برق و شرکت های مواد غذایی را جلب کند.

'بولات احمد بیکوف' افزود: آستانه محل مناسبی است و هرچند در طول بحران مالی جهانی تجارت خود را از دست داد اما این موضوع عملا نامحسوس بود و صنایع جدید به توسعه خود ادامه دادند.

وی تصریح کرد: همه تایید می کنند آستانه از نظر سرمایه گذاران خارجی بازاری قابل اعتمادی است زیرا در مقایسه با بسیاری از دیگر مناطق کشورهای مستقل مشترک المنافع، وضعیت در آنجا آرام تر و عاری از ریسک است.

احمدبیکوف با بیان آنکه ایده تاسیس نواحی ویژه اقتصادی جدید در آستانه محرک بیشتری برای توسعه شهر خواهد بود، افزود: در نواحی ویژه اقتصادی موجود طی سال های طولانی تنها 257 مورد تسهیلات و معادل 10 میلیون دلار اعتبار پرداخت شده است لذا اگر مشوق های جدیدی ارائه شود این امر سبب جذب سرمایه گذاری جدیدی خواهد شد.

همچنین بیکوف معاون شهردار آستانه گفته است : برای جذب سرمایه گذاریها، مسئولان پروژه های جدیدی مانند ساخت یک هتل و یک مجموعه ورزشی به ارزش افزون بر 180 میلیون دلار را پیش بینی کرده اند که در حال حاضر ساخت یک دفتر طراحی و فناوری، یک کارخانه مونتاژ و تست کالا و ساختمان بخش سیستم فضایی بررسی از راه دور زمین در دست ساخت است.

سلطان بیکوف افزود: 175 میلیون دلار نیز برای ایجاد یک مرکز حمل بار در فرودگاه بین المللی آستانه پیش بینی شده است.

بنابر اعلام استانداری آستانه، این پروژه با مشارکت دولتی - خصوصی اجرا خواهد شد و تاکنون چندین شرکت چینی و کره ای برای ساخت آن اعلام آمادگی کرده اند.سرمایه گذاران احتمالی مانند مشارکت کنندگان در منطقه ویژه اقتصادی از مزایای مالیاتی برخوردار خواهند بود.

وی تصریح کرد که آستانه به حدود 100 توقفگاه زیرزمینی برای پارک خودرو هایی که پیاده روها و محوطه های آپارتمان ها را اشغال کرده اند، نیاز دارد.

هماهنگ کننده احداث این توقفگاهها، گفت: دفتر شهردار سه پروژه سرمایه گذاری، هر یک به ارزش 16 میلیون دلار را پیشنهاد داده است. محوطه توقفگاه ها برای یکهزار و 700 دستگاه خودرو در نواحی شلوغ آستانه، موسوم به ساحل چپ طراحی شده اند. این پروژه ها باید در یک دوره زمانی 30 ساله ساخته شوند.

'سریک بیک تیموروف'توجه به ساخت توقفگاه در آستانه را اقدامی مهم و نویدبخش ذکر و پیشنهاد کرد: محوطه های توقفگاه نه تنها در ساحل چپ بلکه در مرکز شهر قدیمی، در زیر میدان زدیک دفتر شهردار در فضایی به گنجایش یکهزار دستگاه خودرو ساخته شود و با

گذشت زمان، آستانه نیز مانند آلماتی قدرتمند خواهد شد.



نظر شما :