عطوان:بشار جواب مخالفان را داد

۰۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۷:۵۲ کد : ۱۹۰۳۱۶۱ سرخط اخبار
سر دبیر روزنامه القدس العربی با اشاره به سرنگونی یک هواپیمای ترکیه ای در آبهای منطقه ای سوریه آن را به مثابه پیام دمشق به حامیان گروههای مسلح دانسته است.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالباری عطوان در مطلبی با عنوان "سرنگونی هواپیمای ترکیه ای؛ چهار پیام سوریه" آورده است: اوضاع سوریه در زمین و هوا به سوی بحران بیشتر پیش می رود و پس از خبر مربوط به پناهنده شدن خلبان سوری با هواپیمایش به اردن اخباری از سرنگونی یک هواپیمای فانتوم ترکیه ای ساخت آمریکا از سوی سامانه دفاع هوایی سوریه مخابره شده است.

وی می نویسد: نشست ویژه "رجب طیب اردوغان" نخست وزیر ترکیه با فرماندهان ارشد ارتش، وزیر دفاع، خارجه، کشور و رئیس دستگاه اطلاعاتی خود از وخامت اوضاع حکایت دارد.

عطوان بیان کرد: روابط ترکیه-سوریه طی چهار دهه گذشته بحرانی بوده است اما به درجه ای که به سرنگون کردن هواپیما منجر شود نرسیده بود و این هشداری درباره شروع جنگ منطقه ای است.

وی می افزاید: رهبران سوریه احتمالا با این کار خواسته اند پیام قوی به طرفهای متعدد دخیل در بحران بدهند که آنها ضعیف نیستند و از جنگ نمی ترسند.

نخستین پیام به ترکیه و هشدار به آن برای حمایت از مخالفان سوری،تجهیز آنها و تبدیل اراضی ترکیه به محلی برای عبور گروههای مسلح علیه نظام سوریه است.

پیام دوم به اعضای ناتو به ویژه آمریکاست و می خواهد به آنها بفهماند که سوریه لیبی نیست و هر گونه اقدامی نظامی علیه آن آسان نخواهد بود.

پیام سوم این اقدام سوریه به برخی کشورهای عربی و حوزه خلیج فارس است که سلاح و مهمات از طریق خاک ترکیه برای مخالفان سوری ارسال می کنند.

پیام چهار به مردم کشور خود است تا موضوع پناهنده شدن یک خلبان این کشور به اردن را فراموش کنند و بدانند که نظام آمادگی مقابله با هر تهاجم خارجی را دارد.

عطوان در ادامه می افزاید: نظام سوریه به خوبی می داند که دولت آمریکا درگیر انتخابات ریاست جمهوری است و از دخالت نظامی در شرایط کنونی استقبال نمی کند.

وی بیان کرد: واکنش ترکیه به این اقدام و نیز حمایت سوریه از حزب پ ک ک مبهم بوده است به ویژه که افزایش حملات حزب پ ک ک فشار مخالفان دولت اردوغان را بیشتر کرده است.

عطوان می افزاید: سوریه همانند ببر زخم خورده است و این کشور در آستانه جنگ داخلی قرار گرفته است. در واقع سوریه هم اکنون عرصه جنگ میان آمریکا و همپمانانش از یکسو با روسیه و همپیمانانش از سوی دیگر است.

وی نوشت: روسیه با وجود همه مشوقهای اقتصادی آمریکا و کشورهای حوزه خلیج فارس حاضر نشده است از نظام سوریه و راس آن یعنی بشار اسد دست بکشد.

عطوان بیان کرد: هواپیما ساقط شده، یا آن را در نزدیکی پایگاه دریایی روسیه در طرطوس ساقط کرده اند و بعید نیست که سامانه دفاعی روسیه این هواپیما را هنگامی که قصد نزدیک شدن به پایگاهش را داشته است سرنگون کرده باشد.

وی می نویسد: نظریه مشکلات صفر با همسایگان اردوغان که سبب رشد اقتصادی ترکیه شده بود در حال فروپاشی است.

عطوان در پایان بیان کرد: اما نکته ای مهم این است که سوریه همانند لیبی نیست و بشار اسد هم معمر قذافی نیست زیرا سوریه موشکهای اس 300 در اختیار دارد که با آن می تواند هر هواپیمایی را سرنگون کند در حالی که رژیم سابق لیبی یک هواپیمای غرب را هم نتوانست سرنگون کند.

 

نظر شما :