آمانو بازهم مطرح کرد

تکرار ادعای انجام فعالیت‌های بسیار مهم در «پارچین»

۰۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۰۳۱۲۹ سرخط اخبار
شرق: حکایت همچنان باقی است؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواستار بازدید از سایت پارچین است و جمهوری اسلامی ایران مخالف. تاخیر در اجابت این درخواست هم با تردید و اما و اگرهایی همراه شده است، از جمله اینکه ایران در حال پاکسازی این سایت است. ادعایی که دامنه طرح آن روز به روز گسترده‌تر شده است. خبر این گستردگی هم از منابع غیررسمی آغاز شد و تا منابع رسمی و مسوول امتدادیافته و تقریبا این ادعا اکنون همه‌گیر شده است. آنقدر که تا پیش از باز شدن درهای این سایت به روی بازرسان آژانس، یوکیا آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی چندین بار آن را تکرار کرده است. آخرین آن همین روز پنجشنبه گذشته بود. این دیپلمات ژاپنی در بوداپست مجارستان بار دیگر مدعی انجام «فعالیت‌های بسیار مهم» در سایت نظامی پارچین در جنوب‌شرقی تهران شد و هشدار داد که این فعالیت‌ها باعث می‌شود سازمان او نتواند با قطعیت در مورد ساخت یا عدم‌ساخت تسلیحات اتمی در این سایت اظهارنظر کند.

این سخنان در حالی مطرح شد که هیات‌های فنی و حقوقی جمهوری اسلامی ایران و آژانس بین‌المللی انرژی از اواخر سال گذشته، چهار دور مذاکره به منظور دستیابی به مدالیته حل و فصل سوالات و ابهامات حول محور ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته‌ای ایران داشته‌اند که در هر چهار دور، اختلاف نظرات پیرامون سایت پارچین عملا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است.
آژانس از پاییز سال گذشته در گزارشی درباره برنامه اتمی ایران، مدعی انجام برخی فعالیت‌های مرتبط با تسلیحات هسته‌ای در سایت پارچین شده و برهمین اساس نیز خواستار بازدید بازرسان از این سایت است. با این حال مقامات جمهوری اسلامی با رد ادعای هرگونه انجام فعالیت‌های هسته‌ای در این سایت و تاکید بر اینکه پارچین نه یک سایت هسته‌ای بلکه یک سایت نظامی است حاضر به اجابت درخواست آژانس نشده است؛ البته موقتا. تهران تاکید دارد که درهای پارچین هنوز به طور کامل به روی بازرسان بسته نیست و در صورت دستیابی دوطرف به یک توافقی که منتج به اخذ تعهد از بازرسان آژانس شود تا یافته‌هایشان از پارچین محرمانه بماند امکان بازدید از این سایت فراهم خواهد شد. با این حال تلاش‌های بی‌نتیجه برای دستیابی به این توافق سبب شده است تا دیپلمات‌های غربی ادعا کنند تا تهران در ایجاد تاخیر برای دستیابی به تفاهم برای بازدید از سایت پارچین تعمدی دارد، از جمله پاکسازی این سایت به منظور از بین بردن آثار احتمالی آزمایش‌های هسته‌ای. ادعایی که تاکنون به کرات از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران رد شده است. در همین حال رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرده بود کسانی که چنین ادعایی را مطرح می‌کنند از تجربه کافی برخوردار نیستند چراکه آثار آزمایش‌های هسته‌ای با خاکبرداری و شست‌وشو از بین نمی‌رود. با این حال این تکذیب‌ها منجر به توقف طرح ادعاها نشده است.

در همین حال چهارشنبه گذشته، دیوید آلبرایت، رییس موسسه علوم و امنیت بین‌المللی (آی‌اس‌آی‌اس)، مدعی شد که براساس تصاویر ماهواره‌ای تازه، ایران فعالیت‌های خود را در مجتمع صنایع نظامی پارچین، افزایش داده است. یک روز پس از این سخنان مدیرکل آژانس نیز در بوداپست مدعی شد تازه‌ترین تصاویر ماهواره‌ای از سایت نظامی پارچین حاکی از ادامه فعالیت‌ پاکسازی در این محل است. به نظر رییس اداره دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل، «تداوم این فعالیت‌ها» به این نگرانی دامن می‌زند که راستی‌آزمایی در مورد این سایت با مانع روبه‌رو شود. آمانو درباره تصاویر تازه منتشر شده از سایت پارچین توسط موسسه آی‌اس‌آی‌اس، گفت: «در حالی که در گذشته شاهد چنین فعالیت‌هایی نبودیم، اکنون اطلاعات ما و تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که در حال فعالیت‌هایی بسیار مهم هستند.» ادعاهای تازه پیرامون سایت پارچین با انتشار تصاویر تازه از این سایت و طرح ادعای «پاکسازی» آن تنها چند روز پس از مذاکره با گروه 1+5 در مسکو تکرار شده است، مذاکراتی که یک‌بار دیگر بی‌سرانجام و بدون نتیجه ماند. همین امر نیز ابراز تاسف دبیرکل سازمان ملل متحد را به همراه داشت. به گزارش خبرگزاری فرانسه، بان ‌کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل متحد از اینکه در مذاکرات هسته‌ای مسکو، «پیشرفتی به دست نیامد» ابراز تاسف کرد.

«مارتن نیسرکی» سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد در نشست خبری در مقر این سازمان در نیویورک گفت: بان کی‌مون از اینکه مذاکرات اخیر میان ایران و کشورهای انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و آمریکا در مسکو، شاهد هیچ پیشرفتی برای دستیابی به اقدامات ملموس و متقابل نبود، متاسف است.
این سخنگو ادامه داد: بان کی‌مون همچنین از طرف‌های مذاکره خواسته است تا پایبندی دیپلماتیک خود را با افزایش حداکثری انعطاف‌پذیری نشان دهند. در جریان مذاکرات مسکو هیات مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی خواستار به رسمیت شناختن حق هسته‌ای ایران بود اما طرف‌های مقابل حاضر به پذیرش این درخواست نشدند. معاون وزیر امور خارجه روسیه چند روز پس از برگزاری این نشست تاکید کرد که طرفین شرکت‌کننده در مذاکرات مسکو درخصوص به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با یکدیگر اختلاف عقیده داشتند و همین مساله مذاکرات را پیچیده و سخت کرد. به گزارش فارس به نقل از روزنامه «وزگلاد»، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد که مذاکرات مربوط به مسایل هسته‌ای ایران به‌ دلیل اختلاف عقیده طرفین شرکت‌کننده درخصوص شرط به رسمیت شناختن حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم با مشکل مواجه شد.

نظر شما :