حاشیه سفر احمدی‌نژاد به ریودوژانیرو

از برزیل داسیلوا تا برزیل روسف

۰۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۳ کد : ۱۹۰۳۱۲۸ سرخط اخبار
اعتماد: در حالی که هنوز دو ماه از ماجرای دیپلمات ایرانی در سفارت ایران در برزیل و حضور وی در یک استخر مختلط نگذشته که باعث خبرسازی و جنجال بسیار در افکار عمومی شد و در نهایت به صدور یک بیانیه از سوی وزارت خارجه ختم شد، حالا سفر محمود احمدی‌نژاد به برزیل مجددا حاشیه‌هایی به همراه داشته است، زیرا به نظر می‌رسد که برزیل دیلما روسف، نه آن برزیل لولا داسیلوا باشد و اینجا همان جایی است که دستگاه دیپلماسی ایران باید حفظ منافع ملی را در اولویت برنامه‌های خود قرار دهد. این بار سوژه خبرسازی برزیل برای ایران سفر رییس‌جمهوری اسلامی ایران به برزیل برای شرکت در اجلاس سازمان ملل در مورد توسعه پایدار موسوم به «ریو+20» است. برخی سایت‌ها و خبرگزاری‌های داخلی از جمله دیپلماسی ایرانی روز گذشته سوالات و شبهاتی را که در این زمینه وجود دارد، این‌گونه مطرح کردند:

1- چه هماهنگی‌های دیپلماتیکی برای این سفر صورت گرفته بوده است؟ با توجه به سفر از پیش تعیین شده رییس‌جمهور به برزیل برای شرکت در این اجلاس جهانی منطقا باید از مدت‌ها قبل رایزنی‌ها و هماهنگی‌های لازم برای این سفر صورت گرفته باشد. در رسانه‌ها آمده است به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری آمده که «محمود احمدی‌نژاد در فرودگاه ریودوژانیرو برزیل مورد استقبال محمدجواد محمدی‌زاده معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان محیط زیست، سفیر جمهوری اسلامی ایران در برزیل و جمعی از مقامات برزیل قرار گرفت». دقیقا چه مقامی از برزیل به استقبال رییس‌جمهور کشورمان رفته است؟‌ در هماهنگی‌های صورت گرفته قرار بوده چه کسی از رییس‌جمهور در فرودگاه استقبال کند؟ آیا این امر صورت گرفته؟ ‌واکنش مقامات دیپلماتیک ایران به این مساله چه بوده است؟‌

2- منابع خبری برزیل روز سه‌شنبه خبر دادند که دیلما روسف، رییس‌جمهوری برزیل، درخواست همتای ایرانی خود، محمود احمدی‌نژاد، برای دیداری دوجانبه در حاشیه کنفرانس «ریو+20» را رد کرده‌است. آیا این مساله صحت دارد؟ آیا در هماهنگی‌های صورت گرفته برای این سفر دیدار رییس‌جمهوری اسلامی ایران با رییس‌جمهور برزیل تنظیم شده بوده است؟ چرا این دیدار لغو شده و واکنش دیپلماتیک ایران چه بوده است؟

3- در خبرها آمده که قرار بوده روز پنجشنبه و همزمان با حضور محمود احمدی‌نژاد در برزیل، از یک ستون بدل ستون‌های تخت جمشید که از سوی دولت ایران به این شهر اهدا شده‌ بود رونمایی شود ولی ادواردو پائس، شهردار ریودوژانیرو، این مراسم را لغو کرده است. آیا این خبر صحت دارد؟‌ دلیل این لغو چه بوده و واکنش ایران به این مساله چه بوده است؟

4- به غیر از شرکت در اجلاس ریو+20 برنامه دیگری در دستور کار سفر آقای احمدی‌نژاد به برزیل وجود داشته است؟ ‌اگر تنها برنامه سفر حضور در این نشست بوده ضرورت شرکت بالاترین مقام اجرایی ایران در این اجلاس چه بوده است؟ ‌آیا سطح این اجلاس متناسب با شرکت رییس‌جمهوری یک کشور بوده است؟ چند رییس‌جمهور دیگر در این اجلاس شرکت کرده‌اند؟ ‌آیا شرکت معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان حفاظت از محیط زیست کفایت نمی‌کرد؟‌ چه مساله‌یی شرکت آقای احمدی‌نژاد در این اجلاس را ضروری می‌کرد؟

به نوشته رسانه‌های داخلی پاسخ وزارت امور خارجه ایران به این پرسش‌ها از آن جهت ضروری است که کارکنان وزارت خارجه و مسوولان دیپلماتیک کشورمان باید آگاه باشند که حفظ شأن و حیثیت کشور از هر امری بالاتر است لذا از قوای نظارتی خصوصا مجلس شورای اسلامی نیز انتظار می‌رود با دقت و حساسیت بیشتری نظارت کنند تا جلوی هرگونه اشتباهی در این مساله گرفته شود. در حالی که به نظر می‌رسد پروتکل‌های دیپلماتیک توسط مقامات برزیلی در سفر محمود احمدی‌نژاد به این کشور رعایت نشده است، ضرورت دارد دستگاه دیپلماسی کشور در مورد مسائل پیش آمده برخورد متناسب و منطقی نشان دهد.

نظر شما :