صالحی به مجلس احضار شد

۰۳ تیر ۱۳۹۱ | ۱۳:۳۶ کد : ۱۹۰۳۱۲۶ سرخط اخبار
آرمان- احسان بداغی  : ورود دانشجویان به سفارت انگلستان در تهران، هم روابط ایران و انگلیس را شکراب کرد و هم تبعات به جای مانده از آن می‏رود تا نقطه آغازی باشد بر اختلاف‌نظرها میان دولت و مجلس نهم. 9 ماه پس از آنکه نمایندگان مجلس هشتم قطع رابطه ایران و انگلستان را کلید زدند، نمایندگان مجلس نهم بر ادامه این سیاست در قبال انگلستان تاکید دارند. اکنون دیدار علی‌اکبر صالحی و ویلیام هیگ، وزرای امور خارجه ایران و انگلستان، احضار وزیر امور خارجه کشورمان را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در پی داشته است. احضاری که می‏تواند به معنای اصرار مجلس بر قطع روابط با انگلستان باشد. آنطور که سید حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی مجلس در این رابطه توضیح داده، علی‌اکبر صاحی باید در روزهای آینده راهی مجلس شود تا در توضیحات خود به اعضای کمیسیون سیاست خارجی در رابطه با دیدارش با ویلیام هیگ مشخص کند این دیدار با چه هماهنگی‌هایی انجام شده و چه گفت‌وگوهایی در این ملاقات مطرح شده است. اعضای کمیسیون سیاست خارجی مجلس گفته‏اند که وزارت امور خارجه هنوز آنها را از جزئیات نشستی که در حاشیه اجلاس افغانستان انجام شده، مطلع نکرده است.

دولت یک چیز گفت، مجلس چیز دیگر
اختلاف موضع مجلس و دولت در قبال مساله رابطه با انگلستان از آذرماه سال گذشته خود را نشان داد، یعنی همان روزهایی که دانشجویان در سفارت انگلستان در تهران تجمع کردند. تجمعی که همزمان دو واکنش متفاوت را در دولت و مجلس به دنبال داشت. زمانی که بهارستان‌نشینان مشغول تعریف و تمجید از این اقدام بودند، وزارت امور خارجه با صدور بیانیه‌ای از آنچه رفتارهای غیر قابل قبول معدودی از معترضان تجمع‌کننده مقابل سفارت انگلیس خواند، ابراز تاسف کرد. در آن زمان گرچه چند نفر از نمایندگان مجلس لب به انتقاد از ورود دانشجویان به سفارت انگلستان گشودند اما وقتی علی لاریجانی این اقدام را «نمادی از فضای افکار عمومی در ایران» دانست و به انتقاد از محکومیت این حرکت توسط شورای امنیت سازمان ملل پرداخت، مشخص شد که نظر اکثر نمایندگان در این خصوص چیست. چه آنکه به دنبال این اظهارات، علاالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس هم با بیان اینکه ملت ایران از نبود دیپلمات‌های انگلیس در تهران خرسندند، تأکید کرد: «عواقب تعطیلی سفارت ایران در لندن گریبانگیر دولت انگلیس است.» همان زمان کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون سیاست خارجی نیز گفته بود: «انگلیس باید انتظار واکنش ملت ایران به خباثت‌های خود را داشته باشد.» چند روز بعد از آن اما وزارت خارجه آلمان در بیانیه‌ای که دیدار صالحی با گیدو وستروله در حاشیه نشست دوم بن برای بررسی آینده افغانستان را تشریح می‌کرد نوشت: «درمورد مساله ورود به سفارت بریتانیا در تهران، وزیر خارجه ایران مراتب عمیق تاسف خود را درمورد آن حوادث ابراز داشت.» در بیانیه وزارت خارجه آلمان آمده بود: «او(آقای صالحی) اطمینان داد که هر کاری می‌تواند برای جلوگیری از بروز مجدد چنین حادثه‌ای انجام دهد.» وزارت امور خارجه ایران هیچگاه موارد یاد شده در این بیانیه را تکذیب نکرد تا اختلاف‌نظر مجلس و دولت بر سر رابطه با انگلستان بیش از پیش مشخص شود.

تاکید مجلس نهم بر کاهش روابط با انگلستان
بعد از ظهر هشتم آذرماه سال گذشته گروهی از دانشجویان معترض وارد سفارت بریتانیا در خیابان فردوسی و اقامتگاه دیپلماتیک و مرکز فرهنگی بریتانیا در باغ قلهک تهران کردند. این مساله پس از آن رخ داد که مجلس ایران یک هفته قبل از این ماجرا در واکنش به تحریم بانک مرکزی ایران از سوی بریتانیا تصمیم به کاهش سطح روابط دوجانبه از سفیر به کاردار گرفته بود. در حالی که روابط دو کشور هنوز تحت تاثیر اتفاقات سال گذشته روزهای سردی را سپری می‏کند، علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه 25 خرداد در حاشیه کنفرانس همسایگان دور و نزدیک افغانستان که در کابل برگزار می‌شود، با ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس ملاقات کرد. در این ملاقات دو طرف درباره مسائل دوجانبه آخرین تحولات منطقه و گفت‌وگوهای ایران و 1+5 بحث و تبادل نظر کردند. اما اکنون نمایندگان مجلس نهم می‏گویند که ابعاد این دیدار برای آنها گنگ و مبهم است و ایجاد مجدد ارتباط با انگلستان به صلاح منافع ملی ایران نیست، تا گام در راهی بگذارند که مجلس هشتم طراح آن بود و نهایتا حمله به سفارت انگلستان را در پی داشت. چه آنکه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با اشاره به فراخواندن نیروهای سفارت انگلیس از تهران تاکید کرد: «نظر مجلس نهم همچنان کاهش روابط با انگلستان است.» به گفته علاالدین بروجردی بحث کاهش روابط ایران و انگلستان همچنان پابرجاست و مجلس به این مصوبه افتخار می‌کند. بر اساس تاکید و اصرار کمیسیون سیاست خارجی مجلس نهم اگر روزی دولت برای تغییر سطح روابط ایران و انگلستان به جمع‌بندی خاصی برسد، جلب نظر نمایندگان مجلس در این خصوص ضروری است، چرا که مصوبه مجلس یک مصوبه قانونی رسمی و ابلاغ شده است و همچنان به قوت خود باقی است. سال گذشته مجلس کاهش روابط ایران با انگلیس از سطح سفیر به کاردار را تصویب کرد و حتی در طرحی که مطرح بود، ابتدا قطع رابطه با انگلیس مطرح بود، ولی نهایتا این موضوع تعدیل شده و به کاهش روابط تقلیل شد. دیدار علی‌اکبر صالحی و ویلیام هیگ نخستین دیدار این دو مقام دولتی از زمان اتفاقات سال گذشته تاکنون است.

صالحی با چه کسی هماهنگ کرد؟
اکنون سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفته دیدار صالحی با ویلیام هیگ اثر منفی روی مذاکرات هسته‌ای ایران با 1+5 گذاشته است. همزمان سخنگوی فراکسیون اصولگرایان رهروان ولایت هم تاکید کرده که اگر این فراکسیون نیاز بداند به‌طور مستقل و جداگانه از وزیر امور خارجه تقاضای پاسخگویی خواهد کرد. آنطور که رمضان شجاعی عنوان کرده، علی‌اکبر صالحی باید خود را برای پاسخگویی به سوالات و ابهاماتی چون دلایل درخواست برای ملاقات با وزیر امور خارجه انگلیس، موضوعات مورد بحث در جلسه ملاقات و تاثیر ملاقات انجام شده بر مذاکرات مسکو آماده کند و همچنین توضیح دهد که آیا وی از طرف جمهوری اسلامی مأمور چنین کاری بوده یا به تشخیص خود دست به این اقدام زده است. در ادامه واکنش‌ها، عوض حیدرپور، دیگر عضو کمیسیون امنیت ملی نیز گفته که مجلس با ازسرگیری رابطه با بریتانیا موافق نیست و وزارت خارجه باید در این ‌باره خود را با مجلس هماهنگ کند. همچنین منصور حقیقت‌پور، نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی رابطه ایران با بریتانیا را «رابطه گرگ و میش» توصیف کرده و افزوده تا زمانی که این کشور تغییری در سیاست‌های خصمانه خود در قبال ایران ندهد، ضرورتی برای ازسرگیری رابطه نیست. هنوز اما مسئولان وزارت خارجه جوابی به واکنش‏های نمایندگان و کمیسیون سیاست خارجی مجلس نداده‏اند. این در حالی است که تاریخ دقیق حضور وزیر امور خارجه در مجلس برای ادای توضیحات پیرامون دیدار اخیرش با ویلیام هیگ نیز مشخص نیست. تمام آن چیزی که تاکنون مشخص شده این است که در درجه اول او باید قطعا پاسخگوی مجلس باشد و در درجه دوم برای بهبود روابط با انگلستان، نباید چندان روی همکاری یا حمایت نمایندگان مجلس نهم حساب باز کند، چه آنکه مخالفت‏های آنها با این مساله خود یکی از بزرگ‌ترین موانع پیش روی این کار است. دیدار علی‌اکبر صالحی و ویلیام هیگ در حالی صورت گرفت که چند روز پیش از آن، معاون پارلمانی و کنسولی وزارت خارجه گفته بود دولت دهم توانست با دلایل کار‌شناسی از قطع کامل رابطه ایران و بریتانیا بر اساس طرحی که مجلس قصد تصویب آن را داشت، جلوگیری کند. حسن قشقاوی پیش‌تر نیز تصریح کرده بود که وزارت خارجه تنها به‌دلیل مسائل کنسولی ایرانیان مقیم بریتانیا مایل به قطع رابطه با این کشور نبوده و این موضوع نه از سر عشق و علاقه، بلکه به دلیل مسائل بیش از 200 هزار ایرانی مقیم این کشور بود. هم‌اکنون روابط رسمی ایران و انگلستان در سطح کاردار است. پس از جریان ورود دانشجویان، دولت بریتانیا کارکنان سفارتخانه خود را از تهران خارج کرد و به کارکنان سفارت ایران در لندن 48 ساعت فرصت داد تا این کشور را ترک کنند.
 

نظر شما :