برداشت یکی از مذاکره کنندگان ایرانی از نخستین روز نشست مسکو

فضای مذاکرات مثبت نبود

۳۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۰۰:۱۲ کد : ۱۹۰۲۹۳۲ اخبار اصلی
در صورتی که نشست مسکو به شکست بیانجامد اعمال تحریم های سخت تر علیه تهران غیر قابل اجتناب خواهد بود و تهدید استفاده از گزینه نظامی نیز بسیار واقعی می شود.
فضای مذاکرات مثبت نبود

دیپلماسی ایرانی: ایران و قدرت های جهانی روز دوشنبه ساعت ها مذاکره سخت در مسکو به منظور یافتن راهکاری دیپلماتیک برای بن بست هسته ای جمهوری اسلامی را پشت سر گذاشتند ، اما نشانه ها حاکی از آن است که افقی از توافق پیش رو نیست.

خبرگزاری فرانسه در تحلیل فضای حاکم بر مذاکرات مسکو بین نمایندگان ایران و گروه 1+5 به نقل از یکی از اعضای هیات مذاکره کننده ایرانی می نویسد که پس از چند ساعت مذاکره، فضای مذاکرات مثبت نبوده است. این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران بر این باورند نشست مسکو آخرین تلاشی است که از سوی نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان برای حل دیپلماتیک مساله هسته ای ایران انجام می شود و در صورت شکست این روند، شرایط سختی برای هر دو طرف ایجاد خواهد شد.

گفت و گو های مسکو آخرین شانس غرب برای پایان دادن به مجادله هسته ای ایران به شمار می رود که بیش از یک دهه از عمر آن می گذرد. غرب امیدوار است از طرف ایرانی نشانه هایی را مبنی بر تمایل برای محدود کردن برنامه های غنی سازی اورانیوم دریافت کند. اما یکی از اعضای هیات مذاکره کننده ایرانی پس از نشست بعدازظهر در هتل طلایی مسکو اعلام کرد ، فضای مذاکرات مثبت نبوده و ساماندهی چارچوبی برای مذاکره، مشکل اصلی است.

هرچند سعید جلیلی، عضو ارشد مذاکرات هسته ای ایران با نمایندگان گروه 1+5 و کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ملاقات داشته است و انتظار می رود که نشست مسکو دو روزه باشد اما یکی از دیپلمات های ایرانی می گوید با توجه به مذاکرات دوشنبه این امکان وجود دارد که نیازی به برگزاری مذاکرات در روز سه شنبه نباشد.

این در حالی است که جلیلی نیز با موضعی که چندان خواستار مصالحه به نظر نمی رسید وارد مذاکرات مسکو شد. وی به تلویزیون دولتی ایران گفت، این مذاکرات بوته آزمونی برای غرب است که نشان دهد موافق پیشرفت ایران است یا مخالف آن. در مقابل سخنگوی هیات مذاکره کننده اتحادیه اروپا نیز به خبرنگاران گفت، قدرت های جهانی بار دیگر درخواست تعلیق عملیات غنی سازی 20 درصدی از ایران را روی میز گذاشته اند.

شکست مذاکرات مسکو پیامد های متعددی به همراه دارد که از جمله آنها می توان به طرح مجدد تهدید نظامی علیه ایران و افزایش تحریم ها اشاره کرد. با این حال مقامات ایرانی در آستانه مذاکرات به روشنی خاطرنشان کردند جمهوری اسلامی قصد ندارد از حق غنی سازی اورانیوم صرفنظر کند. آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی نیز اخیرا تاکید کرده است دشمن باید بداند درخواست های نابجا راه به جایی نمی برد.

با این حال روزنامه کمرسانت روسیه گزارش داده است ، به ایران طرحی مصالحه ای پیشنهاد شده که به موجب آن می تواند با پایین آورد سطح غنی سازی از 20 درصد، به فعالیت های غنی سازی 3.5 تا 5 درصدی ادامه دهد. این روزنامه روسی با اشاره به تحریم های نفتی اتحادیه اروپا که تا دو هفته دیگر علیه ایران اعمال خواهند شد و همچنین اعمال تحریم های آمریکا علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی می نویسد: در صورتی که نشست مسکو به شکست بیانجامد اعمال تحریم های سخت تر علیه تهران غیر قابل اجتناب خواهد بود و تهدید استفاده از گزینه نظامی نیز بسیار واقعی می شود.

این در حالی است که در وب سایت متعلق به محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران این نکته خاطرنشان شده است در صورتی که اتحادیه اروپا تامین سوخت هسته ای برای راکتورهای ایران را تضمین کند، ایران برای تعلیق غنی سازی 20 درصدی آماده است.

مذاکرات مسکو پس از دو دور مذاکره بی نتیجه در استانبول و بغداد برگزار می شود و یک دیپلمات غربی می گوید در صورتی که ایران برای استفاده از فرصت های این نشست تمایل نشان ندهد با ادامه فشار مضاعف و ایزوله مواجه خواهد بود.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 

 

نظر شما :