ادعای گاردین همزمان با مذاکرات مسکو

ایران ریسک ها را به تصویر کشید!

۲۹ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۰ کد : ۱۹۰۲۸۹۰ اخبار اصلی
اکنون شرایط غیر قابل پیش بینی شده و درک منطقی که در پس پرده حملات ماه فوریه قرار داشته، دشوارتر است. برخی بر این گمانند که شاید هدف ایران به تصویر کشیدن ریسک هایی بوده که در صورت اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای اش ایجاد می شود.
ایران ریسک ها را به تصویر کشید!

دیپلماسی ایرانی: همزمان با آغاز دور سوم مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 در مسکو، روزنامه گاردین با انتشار گزارشی ادعای دست داشتن جمهوری اسلامی در طرح سوء قصد به دیپلمات های اسرائیلی در اوایل سال جاری میلادی را مطرح کرده است. این روزنامه انگلیسی مدعی شده تهران پیش از آغاز مذاکرات هسته ای پس از وقفه ای 15 ماهه این اقدامات را انجام داده تا نشان دهد در صورت شکست مذاکرات چه ریسک هایی پیش روی غرب خواهد بود. این در حالی است که مقامات تهران هرگونه ایفای نقش ایران در بمب گذاری های زمستان گذشته در هند، تایلند و گرجستان را تکذیب کرده اند.

بنا بر این گزارش مذاکرات مسکو بین ایران و نمایندگان آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان در حالی برگزار می شود که مقامات جاسوسی غربی هزینه شکست این مذاکرات را بسیار بالا توصیف می کنند. از سوی دیگر اسرائیل نیز همچنان تاکید دارد در صورت شکست دیپلماسی اقدام نظامی علیه ایران پیش رو خواهد بود و این در حالی است که تهران نشان داده برای پاسخ به چنین تهدید هایی آمادگی دارد.

در ادامه گزارش گاردین آمده است، مقامات محلی هند اعلام کرده اند، بمب گذاری که در ماه فوریه انجام و موجب زخمی شدن همسر یکی از کاردار های سفارت اسرائیل در دهلی نو شد ، عملیاتی از سوی نهاد امنیتی ایران بوده است. البته تا کنون از انتشار علنی نتایج تحقیقات در این زمینه جلوگیری شده بود چرا که مقامات دهلی نو تلاش می کردند از نشانه رفتن انگشت اتهام به سوی ایران که به خرید نفت از آن نیاز دارند، پرهیز کنند. همچنین مقامات دولتی گرجستان و تایلند نیز که همزمان با بمب گذاری دهلی نو با عملیات مشابهی مواجه شدند از متهم کردن ایران خودداری کرده اند. اما مقامات جاسوسی اروپایی اکنون می گویند محاسبه ریسک های تهران برای آنها دشوارتر شده است.

یک مقام جاسوسی اروپایی در این زمینه می گوید تا کنون درک اینکه چرا ایران اقداماتی را انجام می دهد و آن اقدامات چه بوده امکان داشت . اما اکنون شرایط غیر قابل پیش بینی شده و درک منطقی که در پس پرده حملات ماه فوریه قرار داشته، دشوارتر است. برخی بر این گمانند که شاید هدف ایران به تصویر کشیدن ریسک هایی بوده که در صورت اقدام نظامی علیه تاسیسات هسته ای اش ایجاد می شود.

این در حالی است که گاردین بر مبنای اظهارات شاهدان، شواهد پلیس و مشاهده اسناد دادگاهی ادعا می کند سه بمب گذاری انجام شده در 13 و 14 فوریه در هند، تایلند و گرجستان از سوی شبکه ای از 12 ایرانی انجام شده و دست کم 10 ماه آماده سازی این طرح به طول انجامیده است.

به گزارش گاردین ، نخستین نشانه های این سوء قصد ها در ماه آوریل 2011 ایجاد شده است. زمانی که 5 ایرانی به تایلند و هند سفر کردند و این سفر به فاصله 4 ماه از ترور مجید شهریاری دانشمند هسته ای ایران انجام شد. همچنین در آن زمان اخبار مربوط به دست داشتن آمریکا و اسرائیل در ارسال ویروس های رایانه ای به منظور آسیب زدن به فعالیت های هسته ای ایران نیز بسیار داغ بود.

اسناد مسافرتی، ضبط مکالمات تلفنی و اطلاعات پلیس حاکی از آن است در جریان سفر هایی که در تابستان و پاییز 2011 انجام شده، آپارتمان هایی اجاره شده و هماهنگی های مالی و حمل و نقلی نیز صورت گرفته است.

این در حالی است که به نظر می رسد سفر برنامه ریزی شده گروهی از پلیس های هندی به تهران برای پیگیری موضوع نیز همچنان انجام نشده و احتمال انجام آن نیز بسیار اندک است. برخی ادعا می کنند شاید یکی از دلایل انتخاب هند برای بمب گذاری روابط دوستانه دهلی نو با تهران بوده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10



نظر شما :