آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد

کاهش 40 درصدی صادرات نفتی ایران

۲۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۹:۴۴ کد : ۱۹۰۲۷۱۵ اخبار اصلی
در حالی که تنها 17 روز به اجرای تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران باقی مانده است، آژانس بین المللی انرژی از کاهش 40 درصدی صادرات نفت ایران از سال گذشته تا کنون خبر می دهد.
کاهش 40 درصدی صادرات نفتی ایران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تنها 17 روز به اجرای تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران باقی مانده است، آژانس بین المللی انرژی از کاهش 40 درصدی صادرات نفت ایران از سال گذشته تا کنون خبر می دهد. بنابر این گزارش صادرات نفت ایران در ماه های آوریل و می سال جاری به یک و نیم میلیون بشکه در روز رسیده است و این در حالی است که در اواخر سال 2011 صادرات نفتی ایران دو میلیون و پانصد هزار بشکه گزارش شده است.

در گزارش آژانس بین المللی انرژی که روز چهارشنبه در اختیار رسانه ها قرار گرفته خاطرنشان شده در صورتی که در ماه های آتی شرایط بازار صادرات مانند حال حاضر باشد و ذخایر کافی نفت وجود داشته باشد، ایران باید سطح تولید نفت خود را کاهش دهد. این در حالی است که تولید نفتی ایران هم اکنون 3 میلیون و 300 هزار بشکه در روز است که نسبت به مدت مشابه در سال قبل 200 هزار بشکه کاهش داشته است. از سوی دیگر بخش قابل توجهی از نفت فروخته نشده ایران نیز در ذخایر شناور دریایی انباشته شده است.

این در شرایطی است که تهران هر گونه مشکل در فروش نفت را تکذیب می کند. اما شواهد حاکی از آن است که چین به عنوان بزرگترین مشتری نفتی ایران باوجود کاهش قابل ملاحظه در بهای نفت صادراتی ایران به این کشور، از خرید آن امتناع کرده است چرا که در این صورت با ریسک تهدید منافع تجاری در ایالات متحده مواجه خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، دولت آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد، هند، کره جنوبی، ژاپن و ترکیه از معافیت تحریمی بهره مند شده اند، زیرا در واردات نفت از ایران افت ملموسی را ایجاد کرده اند. البته واشینگتن که قصد دارد هر چه بیشتر درآمد نفتی ایران را محدود کند از در نظر گرفتن معافیت تحریمی برای چین خودداری کرده است. کاخ سفید در توجیه در نظر نگرفتن معافیت تحریمی برای چین اعلام کرده که این کشور به اندازه کافی واردات نفت از ایران را کاهش نداده است.

گزارش ها حاکی از آن است که تحریم های نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران که از اول جولای آغاز می شود ، بیمه تانکر های حامل نفت ایران را نیز ممنوع می کند و به این ترتیب مشتریان نفتی ایران که اغلب آسیایی هستند با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد.

اما گزارش آژانس بین المللی انرژی تنها چند روز پیش از برگزاری نشست مسکو بین ایران و گروه 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) منتشر می شود که قصد دارند راه حلی برای بن بست هسته ای جمهوری اسلامی بیابند. از سوی دیگر پنچشنبه هفته جاری نشست کارتل نفتی اوپک که ایران نیز یکی از اعضای آن است در وین برگزار می شود. ایران، عراق ، ونزوئلا و الجزایر قصد دارند در این نشست عربستان را به کاهش تولید تشویق کنند زیرا به دنبال افزایش سطح تولید عربستان در ماه های اخیر بهای نفت افت داشته است.

برخی کارشناسان بر این باورند که احتمال موافقت عربستان با درخواست ایران برای کاهش تولید بسیار کم است، زیرا با توجه به زمان باقی مانده تا اعمال تحریم های نفتی اتحادیه اروپا، کاهش تولید عربستان بازار نفت را که به منابع عربستان برای جبران کمبود صادرات نفت ایران دلبسته، آشفته می کند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی /10

 


نظر شما :