پیش‌بینی حضور کم‌رنگ مردم پای صندوق‌های رای

مصری‌ها این بار هم رای نمی‌دهند؟

۲۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۵۳ کد : ۱۹۰۲۶۸۵ اخبار اصلی
در حالی که نسبت مشارکت در انتخابات در دور نخست در حدود 46 درصد بود، برخی کارشناسان بر این باورند که احتمال دارد در این دور تنها 20 تا 25 درصد مردم پای صندوق‌های رای بروند و این در حالی است که نزدیک به 50.5 میلیون نفر در مصر واجد شرایط رای دادن هستند.
مصری‌ها این بار هم رای نمی‌دهند؟
دیپلماسی ایرانی: در حالی فردا و پس فردا مردم مصر پای صندوق‌های رای می‌روند که کارشناسان پیش‌بینی می‌کنند در دور دوم نیز استقبال مردم همانند دور اول انتخابات از صندوق‌های رای چندان چشم‌گیر نباشد. انتخاباتی که قرار است میان محمد المرسی، نامزد اخوان المسلمین و کسی که می‌تواند حداقل انقلاب را از بازماندگان رژیم مبارک نجات دهد با احمد شفیق، نامزد وابسته به نظام سابق و کسی که در صورت پیروزی در انتخابات بی‌شک بازماندگان مبارک را در قدرت نگه خواهد داشت، برقرار باشد.

به گزارش شبکه خبری ‌الجزیره، در حالی که نسبت مشارکت در انتخابات در دور نخست در حدود 46 درصد بود، برخی کارشناسان بر این باورند که احتمال دارد در این دور تنها 20 تا 25 درصد مردم پای صندوق‌های رای بروند و این در حالی است که نزدیک به 50.5 میلیون نفر در مصر واجد شرایط رای دادن هستند.

دکتر محمد شومان، استاد اطلاع رسانی و افکار عمومی و مسئول مرکز بین‌المللی آکادمیک عالی الشروق در این باره می‌گوید: «ضعف توانایی‌های محلی در ترغیب واجدین رای دادن برای کشاندن آنها پای صندوق رای، وجود حالتی از ناامیدی اجتماعی، حباب‌گونه بودن افکار جمعی و حباب گونه بودن سیاست عمومی همگی باعث شده است تا شهروندان رغبت و اعتمادی برای رفتن پای صندوق رای نداشته باشند، به خصوص این که در صورتی که رای دادگاه روز پنج شنبه به گونه‌ای باشد که عزل سیاسی یکی از نامزدها در انتخابات را در پی داشته باشد، احتمال به تعویق افتادن آن نیز وجود دارد.»

وی پیش‌بینی می‌کند که در چنین شرایطی میزان مشارکت در حدود 25 درصد باشد که نتیجه‌ای بسیار ضعیف خواهد بود و نشان می‌دهد که تا چه اندازه رای‌دهندگان به نامزدهای فعلی بی‌اعتمادند.

شومن می‌گوید: «در دور اول انتخابات 13 نامزد وجود داشت که توانستند میلیون‌ها نفر از طرفداران خود را پای صندوق رای بیاورند در حالی که در حال حاضر تنها دو نامزد وجود دارد و آنها نمی‌توانند همه رای‌دهندگان را پای صندوق رای بکشانند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «به دلیل عدم وجود یک سازمان‌دهی منظم نزد اخوان المسلمین و سلفی‌ها که بتواند آرا را به سمت محمد المرسی هدایت کند بقایای ماشینی حزب ملی منحل شده ممکن است که بتوانند حامیان خود را به نفع احمد شفیق پای صندوق رای بکشانند.»

این در حالی است که احمد رامی، هضو هیئت امنای حزب آزادی و عدالت، وابسته به جریان اخوان المسلمین نیز بر این اعتقاد است که انتظارات همانند انتخابات گذشته خواهد بود. وی می‌گوید: «در دور قبلی انتخابات قطب‌بندی‌ها بسیار سخت بود و به همین دلیل حضور بیشتری را پای صندوق‌های رای شاهد بودیم.»

وی می‌گوید: «اخوان المسلمین برای راضی کردن مردم برای رفتن پای صندوق رای به گفت‌وگوهای مستقیم با آنها روی آورده است. با آنها در خیابان‌ها و میدان‌ها به صورت آرام گفت‌وگو می‌کند و درباره آن‌چه در رسانه‌ها گفته می‌شود با آنها به بحث می‌نشیند.»

رامی در ادامه افزود: «کسانی که انتخابات را تحریم کرده‌اند بازگو کننده نظر مردم نیستند و تنها ممکن است بتوانند بر نخبگان فرهنگی اثر بگذارند.»

رامی تاکید کرد، هم کار اخوان المسلمین و هم کار شفیق در این انتخابات بسیار سخت است. اگر چه ما حمایت عبدالمنعم ابوالفتوح را هم داریم.

این در حالی است که تیم انتخابات احمد شفیق تلاش می‌کند که آرای رای دهندگان عمرو موسی را به سمت خود بکشاند. به خصوص در منطقه سوئز که مرکز انتخاباتی عمرو موسی است. اما مصطفی خلف، هماهنگ‌کننده تیم انتخاباتی شفیق از مشکلاتشان در آن منطقه می‌گوید: «مشکل ما این است که نمی‌توانیم با مردم رو در رو صحبت کنیم برای این که از درگیری با آنها می‌ترسیم. سوئز شهر بسیار انقلابی‌ای است و مردم آن به هیچ وجه حاضر به تعامل با ما نیستند.»

با این حال ناصر امین، رئیس مرکز عربی استقلال امور قضایی در این باره می‌گوید: «بعید می‌دانم که میزان رای‌دهندگان در دور دوم انتخابات بیشتر از 10 درصد باشد. به ویژه این که رقابت میان بازماندگان نظام قدیم با اسلام‌گرایان محدود شده است.»

محمد فواد جاد الله، معاون نخست‌وزیر کاهش نسبت مشارکت‌کنندگان را طبیعی می‌داند و می‌گوید: «با خروج رقبای سیاسی در دور اول انتخابات سردی‌ای بر فضای انتخابات سایه انداخته است. اکنون رقابت محدود به مرسی و شفیق شده است و برای همین بسیاری به جذاب نبودن هر دوی آنها برایشان در انتخابات شرکت نمی‌کنند.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :