چانه‌زنی بر سر کابینه جدید سوریه

ولید المعلم معاون اسد می‌شود

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۲:۵۴ کد : ۱۹۰۲۶۸۰ اخبار اصلی
بر اساس آخرین اطلاعاتی که به بیرون درز کرده است، به زودی وزارت امور خارجه از ولید المعلم به دکتر فیصل مقداد، معاون او سپرده خواهد شد.
ولید المعلم معاون اسد می‌شود
دیپلماسی ایرانی: تحولات سوریه بیش از پیش نگران‌کننده شده است. در این میان بشار اسد که وعده اصلاحات داده بود، فردی را به عنوان نخست‌وزیر کشورش انتخاب کرده که از بعثی‌های تندروی سوریه محسوب می‌شود و بسیاری او را رئیس دولت برخورد سریع و قاطع با مخالفان توصیف کرده‌اند. اسد انتظار دارد با انتصاب او بتواند سایه بحران را از سر حکومتش بگذراند و کشور را مجددا به سمت آرامش سوق دهد. اکنون با گذشت نزدیک به یک هفته از انتصاب نخست‌وزیر جدید بشار اسد و مشاورانش در کاخ شخصی او گردهم آمده‌اند تا بر سر چینش جدید کابینه نخست‌وزیر جدید بحث و تبادل نظر کنند. چگونگی چینش مهره‌ها در این دولت برای اسد و نظام حاکم برای آن بسیار مهم است چرا که تاثیر مستقیمی بر تحولات جاری در سوریه می‌گذارد.

به گزارش روزنامه القدس العربی، چاپ لندن، در حال حاضر در کاخ ریاست جمهوری سوریه نشست‌های طولانی و پیچیده‌ای برای تشکیل دولت جدید سوریه میان بشار اسد، مشاوران و مسئولان بزرگ حکومت وی به همراه شماری از رهبران احزاب هم‌پیمان و همچنین جریان‌های مخالف حکومت در جریان است در حالی که تلاش می‌شود این مشاوره‌ها از جنجال‌های رسانه‌ای به دور باشند. البته جریان‌های مخالف کسانی هستند که در داخل سوریه اجازه فعالیت دارند.

بر اساس آخرین اطلاعاتی که به بیرون درز کرده است، به زودی وزارت امور خارجه از ولید المعلم به دکتر فیصل مقداد، معاون او سپرده خواهد شد. در عین حال گفته می‌شود قرار است که ولید المعلم به عنوان معاون رئیس جمهوری سوریه انتخاب شود. ولید المعلم سنی مذهب است و انتظار می‌رود که با انتصاب وی به این سمت تا اندازه‌ای بخشی از انتظارات بر سر رویکرد طایفه‌ای کابینه حکومت اسد اصلاح شود. در عین حال گفته می‌شود، انتصاب معلم به این سمت می‌تواند زمینه‌سازی خوبی برای احتمال اعمال مدل یمن در سوریه باشد.

همچنین انتظار می‌رود که عماد داوود راجحه در سمت وزارت دفاع ابقا شود اگر چه برخی منابع خبری در تناقض این خبر گزارش داده‌اند که احتمالا او نیز از پست وزارت دفاع خداحافظی کرده و جای خود را به فرد دیگری دهد.

در عین حال پیش‌بینی می‌شود اکثر وزرا در سمت‌ خود ابقا شوند و برخی نیز پست‌های خدماتی در اختیار بگیرند مثلا پیش‌بینی می‌شود که وائل حلقی در وزارت بهداشت و عماد خمیس در وزارت برق فعال شوند. همچنین انتظار می‌رود که عدنان محمود در وزارت اطلاع‌رسانی و ژنرال محمد ابراهیم الشعار در پست وزارت کشور ابقا شوند.

حجاب جانشین عادل سفر، نخست‌وزیر سابق که در آوریل 2011 و در سایه اصلاحات بشار اسد ریاست دولت او را بر عهده گرفت، شده است. وی در پی برگزاری انتخابات سراسری در سوریه از سمتش کنار گذاشته شد.

حجاب در کابینه سفر وزیر کشاورزی بود. وی متولد 1966 در دیر الزور در شرق سوریه است. جایی که در حال حاضر یکی از مناطق درگیری در سوریه محسوب می‌شود. وی دکترای مهندسی کشاورزی دارد و دبیر کل حزب سوسیالیست بعث در شاخه دیر الزور در سال‌های 2004 تا 2008 بوده است. وی همچنین استاندار قنیطره از سال 2008 تا فوریه 2011 بوده است. قبل از آن که به عنوان وزیر کشاورزی دولت سفر انتخاب شود نیز استاندار استان لاذقیه بوده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

( ۱ )

نظر شما :