بهبود وضعیت صلح در خاورمیانه

حال منطقه خوب است

۲۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۴ کد : ۱۹۰۲۶۷۴ اخبار اصلی
برای نخستین بار منطقه آفریقایی جنوب صحرا ناآرام‌ترین کشور جهان شناخته شد و این در حالی است که برای نخستین بار خاورمیانه از صدر این فهرست کنار رفته است.
حال منطقه خوب است
دیپلماسی ایرانی: بنا به گزارشی که امروز سه‌شنبه 12 ژوئن منتشر شده، آخرین مطالعات نشان می‌دهد که به‌رغم ناآرامی‌های اخیر خاورمیانه و بروز انقلاب‌های عربی در کشورهای مختلف این منطقه، شاخص زندگی در خاورمیانه در مقایسه با سال‌های گذشته بهبود یافته است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، مرکز صلح بین‌المللی که بر اساس شاخص‌های اقتصادی و صلح در کشورها به شاخص‌های زندگی در کشورهای مختلف می‌پردازد، اعلام کرده است که استرالیا و ایالات متحده امریکا نخستین کشورهای جهان هستند که در مقایسه با دو سال گذشته اوضاع صلح و ثبات در آنها ببهود یافته است.

همچنین برای نخستین بار منطقه آفریقایی جنوب صحرا ناآرام‌ترین کشور جهان شناخته شد که بیش از همه جا صلح در آن متزلزل است و این در حالی است که برای نخستین بار خاورمیانه از صدر این فهرست کنار رفته است.

در این مطالعه که 23 شاخص در 158 کشور جهان را در زمینه‌های مختلف ناآرامی‌های شهری، بزهکاری و جنایت‌های امنیتی، کشتار نظامی، درگیری در عملیات مسلحانه و روابط کشورهای همسایه را شامل می‌شود، تاکید شده است که به رغم این که خاورمیانه شاهد تنش‌های بسیاری بوده ولی در مقایسه با دیگر کشورهای جهان از شاخص بهتری برخوردار است و در زمینه کاهش درگیری‌ها و ناآرامی‌ها از پیشرفت قابل ملاحظه‌ای برخوردار بوده است.

استیو کیلیلیا، یک بازرگان اهل استرالیا که در تهیه این گزارش دخالت داشته است در این باره می‌گوید: «شاخص‌های اولیه نشان می‌دهد که کشورهای خاورمیانه از شش سال قبل به این سو در مقایسه با سال‌های گذشته در مقایسه با هزینه‌های جهانی هزینه کمتری در خرید تسلیحات پرداخته‌اند. همچنین بحران مالی جهانی که بر منطقه خاورمیانه نیز به طور مختصری در مقایسه با کشورهای بزرگ جهان اثر گذاشت، باعث شد تا در روابط میان کشورهای همسایه این مطنقه بهبودی بسیاری حاصل شود و در عین حال رهبران کشورها به جای استفاده از خشونت به راه‌های دیپلماتیک روی آورند که همین مساله باعث افزایش ضریب امنیت و ثبات در کشورهای مختلف این منطقه شده است.»

وی در ادامه افزود: «این مساله در آفریقا نیز به روشنی قابل ملاحظه است به گونه‌ای که به طور جدی شاهد کاهش درگیری‌ها در کشورهای این منطقه هستیم. همچنین برای نخستین بار شاهدیم که در محیط پیرامونی اوگاندا ظرف 15 سال گذشته درگیری‌ای رخ نداده در حالی که قبل از آن در مدت کوتاهی حداقل چهار جنگ را شاهد بوده‌ایم اما در این مدت هیچ جنگی در آن جا در نگرفته است.»

بر اساس این گزارش بیشترین میزان تهدید صلح در خاورمیانه در سوریه بوده در حالی که شماری از کشورهای این منطقه نیز به فهرست کشورهای تهدید کننده صلح پیوسته‌اند. درگیری‌های سوریه در ماه‌های گذشته بسیار تشدید شده است به گونه‌ای که جنگ داخلی بیش از هر زمانی این کشور را تهدید می‌کند.

این گزارش در سال گذشته اعلام کرده بود که به دلیل وقوع بهار عربی و بحران‌های اقتصادی که باعث بروز ناآرامی‌هایی در جهان شده بود، صلح در خاورمیانه در سال 2010 بیش از هر نقطه‌ای در جهان در معرض تهدید بود.

کیلیلیا در این باره می‌گوید: «‌در سه سال گذشته وضعیت صلح جهانی در مقایسه با سال‌های دیگر بهبود قابل ملاحضه‌ای یافته که در این میان وضعیت خاورمیانه از دیگر کشورها بهتر است.»

در این گزارش سومالی در راس کشورهای تهدیدکننده صلح جهانی قرار دارد در حالی که کشورهای آفریقایی پرسرعت‌ترین کشورهای جهان در پاک شدنشان از فهرست کشورهای تهدید کننده صلح جهانی محسوب می‌شوند. در این میان زیمبابوه بهترین نتایج را در این زمینه کسب کرده است. به خصوص از زمانی که بحران‌های سیاسی در این کشور به دلیل رفتارهای سلطه‌طلبانه رابرت موگابه، رئیس جمهوری حاکم بر این کشور به شدت کاهش یافته است. همچنین ماداگاسکار پس از کودتای سال گذشته‌اش توانسته است که به سمت صلح و ثبات حرکت کند.

در این گزارش همچنین روابط جاری میان کشورها در امریکای لاتین شاهد بهبودی بسیاری بوده است که در میان آنها ونزوئلا و کلمبیا بهترین بهبودی روابط را داشته‌اند. در آسیا نیز به رغم وجود نگرانی‌ها از آغاز یک رقابت تسلیحاتی در میان کشورهای این منطقه و همچنین میان چین و ایالات متحده اما با این حال پیمان‌های نظامی میان کشورها باعث شده است تا از میزان درگیری‌ها کاسته شده و شاخص‌های ثبات و صلح چندان تحت تاثیر قرار نگیرد.

کیلیلیا درباره اروپا می‌گوید: «این وضعیت در اروپا کاملا متفاوت است. یونان با آغاز بحران شدید اقتصادی در آن ظرف چهار سال گذشته 40 پله سقوط کرده است و ناآرامی‌های شهری و داخلی در آن روز به روز افزایش یافته است. به خصوص این که این کشور احتمال دارد که از یورو خارج شود.»    

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :