سوالات مجلس از دولت درباره دلار

۲۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۵ کد : ۱۹۰۲۶۴۷ سرخط اخبار

 نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز خود موانع و مشکلات اقتصاد کشور را با حضور سیدشمس‌الدین حسینی وزیر اقتصاد، مهدی غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت و محمود بهمنی رئیس کل بانک مرکزی بررسی کردند.

به گزارش  فارس، در این جلسه محمد‌جواد کولیوند نماینده مردم کرج و اشتهارد در مجلس در زمینه بررسی مسائل اقتصادی، یکی از اساسی‌ترین مباحث را توزیع نقدینگی در کشور دانست و گفت: از نظر علمی و اقتصادی نقدینگی قدرت خرید جامعه را بالا برده و وقتی وارد جامعه می‌شود، تورم را افزایش می‌دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در بحثی با این اهمیت بانک مرکزی در جهت دادن به نقدینگی در جامعه سیاست مدونی ندارد و به دلیل عدم نظارت مستمر و سیستماتیک در شبکه بانکی کشور اکنون دچار مشکلات گسترده‌ای هستیم.

نماینده مردم کرج خاطرنشان کرد: ما در مسیری که حرکت می‌کنیم، در خصوص بحث عرضه و متناسب با تقاضا دچار ناهماهنگی هستیم و این موضوع سبب می‌شود تا در بحث قیمت‌ها دچار مشکل شویم چرا‌که به دلیل تقاضای بالا و عدم وجود نظارت بر عرضه، عرضه کالاها افزایش یافته اما در کیفیت دچار مشکل هستیم.

کولیوند در پایان سخنان خود تاکید کرد: اگر ورود و تزریق نقدینگی به جامعه را سرلوحه کار خود قرار دادیم، باید در کنار آن مصرف را کنترل کنیم و باید دقت کرد که اجرای قانون هدفمندی تنها پرداخت پول به مردم نیست چرا‌که هدفمندی واقعی این است که مقداری از نقدینگی موجود به سمت صنعت، تولید، کشاورزی، بهداشت و درمان و ... برود.

‌حسن کامران نماینده مردم اصفهان نیز در ادامه این جلسه خطاب به وزرای اقتصاد و صنعت و معدن گفت: در سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی وزارتخانه‌های اقتصادی چه برنامه‌ای دارند تا دچار مشکل نشویم و بتوانیم به شعار امسال جامه عمل بپوشانیم.

وی ادامه داد: در کمیسیون تلفیق در یک بسته حمایتی 17 مورد برای تولید و صنعت گزارش کردیم بنابراین لازم است تا وزیر اقتصاد و صنعت و همچنین رئیس بانک مرکزی توضیح دهد برای این 17 مورد چه برنامه‌ای دارند.

این نماینده مجلس در سوالات دیگر خود خطاب به وزیر اقتصادی در خصوص سود وام‌هایی که به واحدهای تولیدی داده می‌شود، سوالاتی را مطرح کرد و از رئیس بانک مرکزی نیز خواست تا در این زمینه توضیح دهد.

کامران همچنین با اشاره به مشکلات شهرک‌های صنعتی مناطق محروم گفت که این شهرک‌ها زیرساخت‌های مناسبی ندارند و این در حالی است که هیچکدام از وزرای مربوطه پاسخگو نیستند لذا شما به عنوان وزیر اقتصاد و وزیر صنعت و معدن باید پاسخگو باشید که چرا شهرک‌های صنعتی در مناطق محروم زیرساخت‌های لازم را ندارند.

در ادامه این جلسه شهباز حسن‌پور نماینده مردم سیرجان در مجلس نیز به بحث نقدینگی و مشکلات حاصل از افزایش نقدینگی در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل مهم در جامعه این است که بانک مرکزی که مسئول تنظیم حجم نقدینگی در بازار است، چه برنامه‌ای برای کنترل آن دارد چرا‌که سال گذشته حدود 20 درصد نقدینگی در اختیار مردم بود و انتظار می‌رفت با توجه به تورم موجود این میزان حداکثر 10 درصد افزایش یابد‌ بنابراین بانک مرکزی باید برنامه‌ای برای کنترل نقدینگی داشته باشد.

وی در خصوص وضعیت سود بانکی خاطرنشان کرد: اکنون بانک‌ها و موسسات مالی و اعتباری سودی که از مردم می‌گیرند، حدود 25، 27 و یا 34 درصد است بنابراین باید دقت شود که کدام واحد تولیدی حدود 30 درصد سود دارد که بانک‌ها می‌خواهند 34 درصد سود دریافت کنند.

این نماینده مجلس ادامه داد: انتظار ما از مسئولین این است که با متخلفین در سیستم بانکی برخورد شود همچنین یکی از مسائل مورد انتقاد نمایندگان بحث دو نرخی بودن قیمت ارز است چرا‌که این موضوع مشکلات زیادی را در جامعه ایجاد کرده است.

حسن‌پور خاطرنشان کرد: با هر قیمتی که بانک مرکزی ارز را عرضه کند، کالا با قیمت بالاتری به دست مردم می‌رسد‌ در واقع اگر بانک مرکزی به قیمت مصوب، ارز را به کسی بدهد اما کالا با نرخ ارز دومی به دست مردم می‌رسد، در این فضا رانت‌خواری و ویژه‌خواری برای عده‌ای فراهم می‌شود‌ همچنین تعطیلی کارخانجات و فساد در اقتصاد نیز از دیگر مشکلات دو نرخی بودن ارز است.

در ادامه این جلسه حمید‌رضا عزیزی نماینده مردم اردل و فارسان در مجلس در خصوص مشکلات اقتصادی کشور از وزرای اقتصاد و صنعت و معدن سوال کرد که راهکار این دو وزارتخانه در خصوص آسیبی که به دلیل عدم توزیع اعتبارات ردیف 550000 به بخش صنعت وارد می‌شود، چیست.

وی ‌تصریح کرد: این وزارتخانه‌ها چه راهکاری برای رفع مشکل و کنترل گرانی و تورم دارند در حالیکه اعتبارات هدفمندی یارانه‌ها به بخش تولید و صنعت تخصیص نمی‌یابد، همچنین این وزارتخانه‌ها چه راهکاری برای عدم همکاری بانک‌ها با وزارتخانه‌های اقتصاد دارند چرا‌که به دلیل این عدم همکاری، سود وام‌ها که به واحد‌های تولیدی داده می‌شود، بسیار بالاست و همین موضوع به تولید ضربه می‌زند.

این نماینده مجلس در پایان سخنان خود از غضنفری و حسینی خواست ‌توضیح دهند که چه راهکارهایی برای تثبیت نرخ ارز، سامان دادن به وضعیت موسسات مالی و واردات بی‌رویه تولیدات چینی و همچنین ورشکستگی صنایع کشور دارند.

همچنین ناصر کاشانی نماینده مردم زاهدان در مجلس ‌به مسائل و مشکلات اقتصادی موجود در حوزه انتخابیه خود اشاره کرد و گفت: استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌های منحصر به فرد است اما برخلاف استان‌های دیگر حتی یک کارخانه بزرگ نیز در این استان وجود ندارد.

وی در ادامه سخنان خود از دولت خواست ‌با تدابیری ویژه مشکلات اقتصادی این استان را برطرف کند و در ادامه نیز تخصیص ارز دولتی برای تولید‌کنندگان، حل مشکلات گمرکات استان، کاهش سود و عوارض گمرکی، وضع معافیت‌های مالیاتی، کاهش حق انشعاب آب و برق و ... را از جمله مسائلی برشمرد که می‌تواند به حلی مشکلات تولید‌کنندگان در استان سیستان و بلوچستان کمک کند.

در ادامه این جلسه هادی قوامی نماینده مردم اسفراین نیز به بخش دیگر از مشکلات اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: اگر به انتخاب اسامی سال‌های اخیر از سوی مقام معظم رهبری دقت کنیم، در می‌یابیم که وظیفه مجلس و دولت چه مسائلی است.

وی تقویت فضای کارآفرینی را یکی از مسائل تقویت کننده تولید و اقتصاد کشور دانست و تصریح کرد: باید به شرایط اجتماعی کشور توجه کنیم چرا‌که شرایط اجتماعی یکی از عواملی است که فضای کارآفرینی را مساعد می‌کند و لازم است تا دولت و مجلس با رفع موانعی که به کارآفرینی ضربه می‌زند، ابزارهای مورد‌نیاز برای رونق فضای کشور را ایجاد کنند.

در ادامه این جلسه علنی مجلس محمد‌رضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان نیز به بحث نرخ تامین مالی نظام بانکی کشور اشاره کرد و گفت: این مسئله یکی از موضوعات مهم کشور است و در این زمینه کشورمان با یک چالش در بحث تعیین نرخ تامین مالی مواجه شده است.

وی ادامه داد: تعهد سال پایانی برنامه چهارم توسعه نیز این بود که نرخ تامین مالی تک رقمی شود اما با تصویب شورای پول و اعتبار این نرخ 5 درصد افزایش یافت بنابراین سوال اینجاست اگر این میزان سود را در نظر بگیریم، بهای تمام شده منابع مالی برای بانک‌ها حدود 30 درصد در می‌آید و این موضوع هزینه‌های سرمایه‌های بنگاه‌های اقتصادی را افزایش داده و مانع از رشد این بنگاه‌ها می‌شود.

در ادامه علی‌محمد احمدی نماینده مردم دهلران نیز به سال تولید ملی و حمایت از سرمایه ایرانی اشاره کرد و گفت: باید توجه شود که ما چه فضا و بستری را برای رشد سرمایه و تولید فراهم کردیم همچنین آنچه ‌می‌تواند به شکل عملیاتی در سال تولید ملی خیز قابل توجهی به اقتصاد کشور دهد، فضای کسب و کار است.

وی ادامه داد: هدف اصلی از ادغام 2 وزارتخانه صنعت و تجارت این بود که بتوانیم فضای کسب و کار برای رشد و رونق تولید در اقتصاد کشور را فراهم کنیم و اگر این موضوع فراهم نشود، دستیابی به نرخ رشد 8 درصد امکان‌پذیر نخواهد بود.

در ادامه این جلسه جعفر قادری نماینده مردم شیراز در مجلس نیز در خصوص مشکلات اقتصادی کشور به بحث نقدینگی اشاره کرد و با بیان اینکه نسبت نقدینگی به تولید در کشور نسبت قابل توجهی است، گفت: یکی از موانع توسعه و بهبود فضای کسب و کار برای واحد‌های تولیدی عدم دسترسی به نقدینگی است در حالی که اکنون نقدینگی بسیاری در کشور وجود دارد بنابراین عدم تامین نقدینگی برای واحد‌های تولیدی نشان می‌دهد نقدینگی در یک مسیر درستی هدایت نمی‌شود.

وی ادامه داد: هنر بانک مرکزی این نیست که نقدینگی را جمع‌آوری کند بلکه بانک مرکزی باید بتواند نقدینگی را به درستی به سمت واحد‌های تولیدی سوق دهد.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: در پیش‌فروش سکه مانور بانک مرکزی این بود که داریم نقدینگی را از سطح جامعه جمع می‌کنیم اما باید به این مسائل توجه شود که نقدینگی باید کانالیزه شده و به سمت واحد‌های تولیدی برود و در غیر این صورت جمع کردن نقدینگی از سطح کشور فایده‌ای ندارد.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: باید تقاضای داخلی به سوی فضای تولیدی کشور سوق پیدا کند که این مسائل با تعامل بین مسئولین با واحد‌های تولیدی قابل حل است و دولت باید ساز و کاری در این زمینه بیندیشد.



نظر شما :