مسکو محلی برای محک اراده غرب

۲۲ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۱ کد : ۱۹۰۲۵۸۸ سرخط اخبار
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مسکو محلی است برای آزمایش اراده غرب مبنی بر اینکه آیا می خواهند مذاکرات به نتیجه برسد. گفت: ایران همواره بهترین راه را مذاکره شفاف و هدفمند و در چارچوب دانسته است و به هیچ وجه خواهان انجام مذاکرات فرسایشی نیست.

کاظم جلالی عضو کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگارمهر درباره کارشکنی های 1+5 در روند مذاکرات و نامه باقری به اشتون درمورد برگزار نشدن نشست های کارشناسی گفت: یکی از نکاتی که همواره از طرف مقامات ایرانی و ملت ایران با کشورهای غربی مطرح می شد، بحث بی اعتمادی به غرب و فرسایشی عمل کردن غرب در مذاکرات، عدم تعهد به مذاکرات و نتیجه آن بود.

وی ادامه داد: تجربه  نشان داده که غربی ها به نتیجه مذاکرات  پایبندی کمی دارند و اگر به ادوار مذاکرات نگاه کنیم، از همان ابتدا که جمهوری اسلامی ایران تعلیق را پذیرفت ، هرچند که یک پذیرش غیر حقوقی و الزام آور نبود و داوطلبانه و به منظور اعتمادسازی صورت گرفت، تعلیق را تفسیر به توقف کردند.

جلالی افزود: در مقطع دوم که ایران و غرب در مدالیته به توافق رسیدند و ایران در مدت چند ماه به همه شبهات غرب در چارچوب مدالیته پاسخ داد و قرار بود که شبهه جدیدی مطرح نشود، بازهم غرب به این تعهد پایبند نماند و شبهات جدید را مطرح کرد که بعدا معلوم شد بی اساس بوده و توسط بدخواهان نظام جمهوری اسلامی ایران مطرح می شد.

وی به موارد دیگری که غربی ها در روند مذاکرات کارشکنی کردند اشاره کرد و اظهار داشت: ایران در بحث سوخت رآکتور تهران در نهایت وساطت برزیل و ترکیه را پذیرفت، اما غربی ها باز هم قطعنامه را بر علیه ایران صادر کردند.

به گفته عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاسیت خارجی مجلس شورای اسلامی ، همه این مسائل از این امر حکایت دارد که به هر حال غربی ها به جای اینکه دیوار بی اعتمادی افکار عمومی ملت ایران را بارفتار صحیح خود به سمت کوتاه شدن حرکت دهند، مرتب دیوار را بلندتر می کنند.

وی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات اخیر استانبول و بغداد با حسن نیت و در عین حال با تدبیر و درایت شرکت کرد و مواضع خود را به شکل شفافی مطرح و تفاهم نامه هایی نیز در این ارتباط و به منظور انجام گفتگوها به امضا رساند.

جلالی با اشاره به اینکه از نامه باقری به اشتون باز هم به نظر می رسد که غربی ها به تعهدات خود عمل نکرده اند، بیان کرد: فکر می کنم مذاکرات فرصت مناسبی برای غرب بود که افکار عمومی ملت ایران را به سمت اعتمادسازی پیش ببرد و وضعیت بی اعتمادی  راکه بین ایران و غرب در بین افکار عمومی وجود دارد، کاهش دهد.

جلالی با تأکید بر این امر که متأسفانه غرب از این فرصت استفاده نکرد، اظهار داشت: باز هم با بدقولی ها و عدم تعهد به نتیجه مذاکرات توسط غربی ها مواجه هستیم که البته این امر به نفع آنها نخواهد بود.

وی همچنین درباره روند مذاکرات مسکو با توجه به شرایط پیش آمده، اظهار داشت: طبعا در مذاکره دو طرف وجود دارد و جمهوری اسلامی ایران نیز همواره بهترین راه را مذاکره شفاف و هدفمند و در چارچوب دانسته است و به هیچ وجه خواهان انجام مذاکرات فرسایشی نیست.

به گفته جلالی ، مسکو محلی است برای آزمایش اراده غرب مبنی بر اینکه آیا آنها صادق هستند و می خواهند مذاکرات به نتیجه برسد.

وی تأکید کرد: البته آنچه تا کنون از غرب دیده شده ، تمایل آنها برای پیشبرد مذاکرات فرسایشی است و آنها نشان داده اند که اراده برای حل مسائل در این شرایط را ندارند.



نظر شما :