توصیه به 5+1 قبل از مذاکرات مسکو

۲۰ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۲۷ کد : ۱۹۰۲۵۲۳ سرخط اخبار

علی اصغر سلطانیه هرگونه امکان تصویب پروتکل الحاقی توسط ایران را منوط به حل مسایل ایجاد شده در شورای امنیت با ارجاع غیرمنصفانه موضوع ایران به این نهاد بین‌المللی دانست و به 1+5 توصیه کرد از اظهارات و اقداماتی که فضا را آلوده می‌کند، پرهیز کنند.

به گزارش ایسنا، علی اصغر سلطانیه، نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌و‌گو با روزنامه «آسیا تایمز» درباره نشست دو روزه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و این که در این نشست درباره ایران چه اتفاقی رخ داده است؟ گفت: این یکی از نشست‌های معمول شورای حکام بود که به مسایل مختلفی از جمله عضویت در آژانس، تامین هسته‌یی، اجرای توافقات، دستور کار نشست‌های آینده و غیره می‌پردازد.

او ادامه داد: در رابطه با ایران نمایندگان جنبش غیرمتعهد‌ها که متشکل از بیش از صد کشور است یک بار دیگر از ایران و حقوق هسته‌یی ایران در بیانیه‌ای که نماینده مصر قرائت کرد، حمایت کردند.

سلطانیه گفت: من هم بیانیه‌ای ارایه کردم که تلاش می‌کرد بر وضعیت موجود متمرکز شود، نواقص و گرایش‌های نگران‌کننده‌ را مشخص کند و توصیه‌هایی برای بهبود سازنده ارایه دهد.

او ادامه داد: به ویژه من هشدار دادم که چند دولت غربی می‌خواهند آژانس را از اختیارتش منحرف و در آن دخالت کنند. آن‌ها در تلاشند "پادمان‌های ناشی از مواد هسته‌یی" را به "پادمان‌های برگرفته از اطلاعات جاسوسی" تبدیل کنند اما آژانس یک سازمان بین‌المللی فنی است نه یک دستگاه جاسوسی.

این دیپلمات با سابقه ایرانی افزود: در نتیجه بازرسان آژانس توسط چند دولت عضو مجبور به وارد شدن به فعالیت‌های جاسوسی می‌شوند. اطلاعاتی جعلی را از دستگاه‌های اطلاعاتی برخی کشورها، یا اتهاماتی را درباره فعالیت‌های که شامل فعالیت‌های هسته‌یی نمی‌شود، دریافت می‌‌کنند.

سلطانیه تاکید کرد:‌ این به هیچ وجه قابل پذیرش نیست و در نهایت به رابطه مطمئن که انتظار می‌رود میان دبیرخانه و دولت‌های عضو وجود داشته باشد، خدشه وارد می‌کند.

نماینده ایران در آژانس با اشاره به سفر اخیر یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس به ایران افزود:‌ در پی دیدار اخیر مدیرکل از تهران ما در تلاشیم فصل جدیدی را در روابط‌مان با آژانس بگشاییم و به این دلیل است که نشست دیگری برای مذاکره درباره مدالیته‌ای که رویکردی ساختاری را برای پوشش دادن همه مسایل مربوط در ضمیمه گزارش نوامبر 2011 آژانس درباره ایران فراهم کند، برای تاریخ هشتم ژوئن برنامه‌ریزی شد.

وی درباره گزارشاتی که مدعی پاکسازی در سایت پارچین است، گفت: متاسفانه ما در حدود 10 سال گذشته شاهد نمونه‌های بسیاری از چنین جنجال‌های بی‌اساسی که مبتنی بر اطلاعات جاسوسی بی‌پایه و اساس هستند، بوده‌ایم. به عنوان مثال در سال 2004 من بازرسان آژانس را در سایتی همراهی کردم که در گزارشات جاسوسی مبتنی بر تصاویر ماهواره‌یی به آن اشاره شده و جنجال‌ زیادی در آن زمان درباره یک معدن اورانیوم مخفی، یا تاسیسات غنی‌سازی و امثال آن به راه انداخته بود و اما بازرسان به وضوح تایید کردند که آن ادعا‌ها غلط بود و آن سایت یک کارخانه معمولی بود که هیچ چیز مشکوکی در آن وجود نداشت.

سلطانیه در پاسخ به این سوال که آیا تقاضای آژانس برای بازرسی از پارچین در دستور کار چارچوبی جدید برای همکاری قرار دارد، گفت: همان‌ طور که گفتم همه مسایل مطرح شده در ضمیمه گزارش نوامبر در این مدالیته پوشش داده خواهد شد.

در ادامه آسیاتایمز این سوال را مطرح کرد که "با توجه به این که تقاضای آژانس فراتر از توافق پادمانی فعلی با ایران است، آیا مدالیته جدید در حکم اجرای بالقوه پروتکل الحاقی توسط ایران نیست و اگر این‌طور است شانس این که ایران در آینده به طور رسمی پروتکل الحاقی را بپذیرد، چقدر است؟ که سلطانیه پاسخ داد: ایران به مدت دو سال و نیم پروتکل الحاقی را به اجرا درآورد تا این که به شکلی ناعادلانه به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع داده شد. سپس مجلس به دولت دستور داد همکاری با آژانس را و آن را در چارچوب توافق پادمان محدود کند. بنابراین هرگونه امکان تصویب دوباره پروتکل الحاقی به حل مسایل در رابطه با شورای امنیت بستگی دارد.

نماینده دایم ایران در آژانس در پاسخ به این سوال که "آیا اجرای مدالیته جدید به امکان رفتار" معمول با پرونده هسته‌یی ایران خواهد شد یا خیر؟ گفت: ما مصمم هستیم با دبیرخانه، به ویژه مدیرکل، تعاملی عمیق داشته باشیم با این انتظار که این مساله فورا پایان یابد.

او تاکید کرد: متاسفانه مساله ایران سیاسی شده و با طرح بسیاری مسایل قدیمی و نامربوطه آلت دست واقع شده است.

این دیپلمات ایرانی افزود: ما چند سال قبل توافق‌ دیگری، یک برنامه عمل، با آژانس داشتیم که خواستار برخورد معمول با مساله ایران پس از حل کلیه مسایل باقی‌‌مانده بود که در واقع همگی به نفع ایران حل شد و اما متاسفانه این اتفاق فقط در نتیجه دخالت‌ برخی دولت‌ها رخ نداد.

وی گفت: ایران یکی از قاطع‌ترین بازرسی‌ها در تاریخ آژانس را با توجه به بیش از 4000 نفر‌ ـ روز بازرسی و 100 بازرسی اعلام شد در ایران داشته است. این بازرسی‌ها تایید کرد که حتی یک گرم از مواد هسته‌یی ما به سوی اهداف نظامی منحرف نشده است و گزارشات مختلف مدیرکل فعلی و مدیرکل پیشین نیز این را تایید می‌کنند.

سلطانیه "تنها دلیل" باز بودن مساله ایران را "ادعای ناشی از انگیزه‌های سیاسی چند کشور غربی دارای نفوذ در آژانس" دانست و افزود: اما ما هم‌چنان امیدواریم که آژانس در مقابل ایران به شکلی متوازن‌تر و حرفه‌یی‌تر و به دور از جنجال‌های سیاسی و رسانه‌‌یی رفتار کند.

سلطانیه درباره اخبار رسانه‌های آمریکایی مبنی بر این که باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا اجازه حمله سایبری ویروس استاکس نت به ایران را داده است، گفت:‌ موضع ما بسیار ساده است. نه "استاکس‌نت" نه "فلیم" نه دیگر اقدامات خرابکارانه یا حملات علیه دانشمندان ما و غیره هیچ تاثیری بر اراده ما برای دنبال کردن حقوق هسته‌یی‌مان در چارچوب ان.پی.تی نخواهد داشت.

وی افزود: در واقع چنین اقدامات غیرقانونی علیه ایران اراده ما برای تداوم مسیر برنامه هسته‌یی صلح آمیز‌مان را افزایش داده است.

نماینده ایران در آژانس درباره این که آیا به رفتار متوازن‌تر آژانس در قبال ایران در آینده امیدوار است؟ گفت: مطمئنا امیدواریم که چنین شود. سفر اخیر مدیرکل به ایران گامی مثبت به سمت جلو بود و ما مصمم به همکاری با آژانس و اطمینان یافتن از این موضوع هستیم که آژانس گزارشات کم‌تر مشکل‌سازی در قبال ایران خواهد داشت. به عنوان مثال آژانس از نتیجه‌گیری‌های شتاب‌زده بدون تکمیل مطالعات فنی، آن طور که در مورد غنی‌سازی 27 درصدی رخ داد خودداری کند. اما در راستای پیشرفت با دوام درباره مساله مدالیته، ما انتظار رویکرد بهتر و دوستانه‌تری را در قبال ایران داریم.

وی درباره ارتباط میان گفت‌وگوهای ایران و آژانس و گفت‌وگو‌های 1+5 و ایران که دور بعدی آن چند روز دیگر در مسکو برگزار می‌شود گفت: مساله بسیار ساده است. طرف دیگر در مذاکرات ایران و 1+5 سال‌ها است اصرار داشته درباره مساله هسته‌یی گفت‌وگو کند و برای اولین‌بار در استانبول ایران مصالحه کرد و اجازه مذاکره درباره این موضوع را داد. بنابراین طبیعی است انتظار داشته باشد همکاری جامع ایران با آژانس در آن نشست‌ها مورد توجه قرار گیرد.

این دیپلمات ایرانی درباره این که آیا به نشست مسکو خوشبین است یا خیر؟ تصریح کرد: در آستانه نشست مسکو به طرف مقابل توصیه می‌کنم از هرگونه اظهارات و ابتکاراتی که می‌تواند به ایجاد فضای منفی منجر شود، خودداری کند. برای این که مذاکرات مسکو سازنده باشد باید از فضای مناسب برخوردار باشد که با تاثیرات منفی اتهامات غلط و جنجال‌های تبلیغاتی آلوده نشود.

او افزود: ما باید بر مبنای اعتماد‌سازی که در نتیجه این گفت‌و‌گو‌ها ایجاد شده است، تکیه کنیم. در این لحظه تلاش‌هایی برای آماده کردن دستور کار وقت نشست مسکو و انجام دیگر توافقات مقدماتی برای تسهیل نشستی موثر در مسکو در جریان است.


نظر شما :