سلفی‌ها با الحوثی‌ها درگیر شدند

یمن عرصه تازه رویارویی ایران - عربستان

۲۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۳۹ کد : ۱۹۰۲۴۱۵ ترجمه برگزیده
دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند که حمایت مالی و نظامی از عربستان سعودی و ایران دریافت می‌کنند. این مساله باعث شده تا پای ایران و عربستان به درگیری‌های یمن بیش از پیش کشیده شود.
یمن عرصه تازه رویارویی ایران - عربستان
دیپلماسی ایرانی: درگیری‌های شدیدی میان جریان‌های سلفی با مخالفان الحوثی شیعه در یمن در گرفته است، درگیری‌هایی که به گفته منابع نزدیک به دو طرف باعث کشته شدن حداقل 16 نفر و زخمی شدن شماری دیگر ظرف چند روز گذشته شده است.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، دو طرف یکدیگر را متهم می‌کنند که حمایت مالی و نظامی از عربستان سعودی و ایران دریافت می‌کنند. این مساله باعث شده تا پای ایران و عربستان به درگیری‌های یمن بیش از پیش کشیده شود. عربستان مدعی است که در مرزهای جنوبی‌اش شاهد تحرکاتی از سوی شیعیان الحوثی بوده و آنها تحرکات نظامی گسترده‌ای را در این منطقه انجام داده‌اند. در حالی که منابع نزدیک به جریان الحوثی این ادعای عربستان را رد کرده و ریاض را متهم می‌کنند که بر سر کوچک‌ترین حادثه‌ای بزرگ‌نمایی گسترده‌ای می‌کند.

با این حال سلفی‌ها که مورد حمایت قاطع و آشکار عربستان سعودی قرار دارند و از سوی آن پشتیبانی نظامی و مالی می‌شوند، مدعی‌اند که الحوثی‌ها تلاش می‌کنند به نوعی پای ایران را به یمن بگشایند و با اتکا به قدرت حضور ایران در یمن سیاست‌ها و اهداف خود را پیش ببرند.

محمد عبدالسلام، سخنگوی جریان الحوثی در این باره گفت: «چهار نفر از یاران ما در درگیری‌های روز شنبه با سلفی‌ها در منطقه کتاف شرق استان صعده در شمال یمن کشته شده‌اند و علاوه بر آن شش نفر دیگر نیز زخمی و دو نفر هم به اسارت سلفی‌ها در آمده‌اند.»

با این حال عبدالسلام تاکید کرد، به‌رغم این حوادث حوثی‌ها بر اوضاع کاملا مسلطند و خوب می‌دانند که این درگیری به تحریک عربستان سعودی علیه آنها انجام شده است.  

وی هر گونه پشتیبانی از سوی ایران را کاملا رد کرد و گفت: «این اتهام‌ها تکراری است و هیچ پایه و اساسی ندارد.»

از سوی دیگر سرور الوادعی، سخنگوی جریان سلفی در منطقه دماج در صعده نیز در این باره گفت: «هر از گاهی تنش‌هایی میان سلفی‌ها با حوثی‌ها به خصوص در منطقه‌های حجه، شمال یمن و دماج که منطقه‌ای تصرف شده توسط سلفی‌ها در وسط منطقه حوثی‌ها است، به وجود می‌آید.»

وی همچنین گفت: «در درگیری‌های سه روز اخیر 12 نفر از طرف ما کشته شده‌اند. این درگیری‌‌ها در واکنش به تلاش‌های الحوثی‌ها برای پیشروی در استان‌های حجه و برخی استان‌های دیگر مثل مارب و الجوف انجام شده است.»

وی مدعی شد که در این درگیری‌ها 18 نفر از یاران الحوثی کشته شده‌اند. ادعایی که از سوی الحوثی‌ها رد شده است.

سلفی‌ها و حوثی‌ها در پایان سال 2011 به شدت با یکدیگر درگیر شده بودند که به کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر از دو طرف منجر شده بود. پس از آن در ابتدای سال جاری میلادی نیز دو طرف درگیری‌های پراکنده‌ای با یکدیگر داشتند که در مجموع دست کم 20 نفر از دو طرف کشته شدند.

الحوثی‌ها در سال 2004 در اعتراض به رفتارهای تبعیض‌آمیز دولت مرکزی یمن به رهبری علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری مخلوع این کشور درگیری شدید را با دولت مرکزی آغاز کردند که این درگیری‌ها تا کنون نیز ادامه دارد. آنها از این که دولت یمن حقوق آنها را رعایت نمی‌کند و آنها را شهروندان درجه دو به حساب می‌آورد به شدت گلایه‌مندند. تا سال 2010 که این درگیری‌ها ادامه داشته هزاران نفر از دو طرف کشته شدند. در طول این مدت صنعا الحوثی‌ها را متهم می‌کرد که از سوی ایران حمایت می‌شوند تا علیه صنعا وارد عمل شوند. ادعایی که همواره از سوی ایران رد شده است.

در سال 2009 عربستان به نیابت از یمن علیه الحوثی‌ها وارد عمل شد که این درگیری‌ها در منطقه مرزی کوه‌های راس الدخان متمرکز بود که به شکست سنگین عربستان منجر شد و ریاض پس از دادن تلفات سنگین مجبور به ترک مخاصمه شد.

اکنون با سرنگونی علی عبدالله صالح و آشفته شدن اوضاع سیاسی در یمن به نظر می‌رسد که دور تازه‌ای از فعالیت‌های سیاسی جریان‌های مدعی شکل گرفته است. الحوثی‌ها همچنان حقوق ضایع شده خود را مطالبه می‌کنند که این بار نه با دولت مرکزی بلکه با عربستان سعودی درگیرند و سلفی‌ها به نیابت از عربستان علیه آنها وارد عمل می‌شوند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :