باوجود اعلام مواضع تهران صورت گرفت

تاکید آمریکا و اروپا بر تعلیق غنی سازی در ایران

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۹۰۲۳۸۹ اخبار اصلی
تاکید آمریکا بر محدودیت فعالیت های غنی سازی در ایران با بیانیه ای از سوی اتحادیه اروپا همراه شده که تاکید دارد فعالیت های غنی سازی در ایران باید در حال تعلیق قرار گیرد و هر چه زودتر امکان دسترسی بازرسان بین المللی به پارچین فراهم شود.
تاکید آمریکا و اروپا بر تعلیق غنی سازی در ایران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تهران می گوید با به رسمیت شناخته شدن حقوق هسته ای اش، شانس موفقیت مذاکرات ایران و گروه 1+5 افزایش می یابد، نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی از جمهوری اسلامی خواسته با باز کردن درب سایت پارچین به روی بازرسان تردید ها را از بین برده و فعالیت های غنی سازی اورانیوم را محدود کند.

رابرت وود که در اجلاس شورای حکام آژانس سخن می گفت ، مدعی شد در صورتی که فعالیت های غنی سازی اورانیوم در ایران محدود نشود، ذخایر تولید شده برای ساخت تعدادی بمب هسته ای کافی خواهد بود. نگرانی که مبنای تهدید های آمریکا و اسرائیل برای استفاده از گزینه نظامی در صورت شکست روند دیپلماتیک به شمار می رود.

این در حالی است که تهران معتقد است طبق پیمان منع اشاعه هسته ای که در آن عضویت دارد، از حق دستیابی به چرخه سوخت هسته ای برخوردار است. علی اکبر ولایتی، مشاور آیت الله خامنه ای نیز با اشاره به این نکته ابراز امیدواری کرد اعضای گروه 1+5 شامل آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان، حقوق ایران در چارچوب ان پی تی را به رسمیت بشناسند. ولایتی بر این باور است که با پذیرش حقوق ایران ، مذاکرات 29 و 30 خرداد در مسکو به نتیجه مطلوب می رسد.

اما در مقابل مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که حقوق ایران به عنوان امضاء کننده پیمان منع اشاعه هسته ای برای استفاده از انرژی هسته ای صلح آمیز زمانی به رسمیت شناخته می شود که ایران به تعهدات هسته ای بین المللی عمل کند. وی به خبرنگاران گفت، موضوع این است که آنها هنوز به تعهدات خود عمل نکرده اند اما در صورتی که این اقدام را انجام دهند، ما نیز به امکان استفاده صلح آمیز از انرژی هسته ای رسیدگی می کنیم. همچنین یک مقام عالی رتبه آمریکایی نیز در گفت و گو با خبرگزاری رویترز خاطرنشان کرده که دسترسی بازرسان به سایت نظامی پارچین از اولویت فوری برخوردار است. غرب ادعا می کند که در این سایت فعالیت های مربوط به ساخت سلاح انجام شده و اکنون نیز ایران در صدد پاکسازی پارچین در جنوب شرق تهران است.

برخی کارشناسان به نقل از تصاویر ماهواره ای که در هفته های اخیر منتشر شده ادعا کرده اند که فعالیت های تخریبی و پاکسازی در این سایت در جریان است. رابرت وود نیز در این زمینه اظهار داشت تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که عملیات پاکسازی در پارچین انجام می شود. وی ادامه داد، اگر ایران چیزی برای پنهان کردن ندارد، چرا به بازرسان اجازه بازرسی از پارچین را نمی دهد.

این در حالی است که تهران ادعای پاکسازی پارچین را رد کرده و با وجود ابراز امیدواری مدیر کل آژانس به حصول توافق در زمینه بازرسی از پارچین اعلام کرده که هنوز برای این اقدام آمادگی ندارد.

نماینده آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی همچنین مدعی شده است که ادامه فعالیت های توسعه ای در سایت زیرزمینی فوردو نیز اقدام تحریک آمیز جدی به شمار می رود و باید به سرعت این سایت هسته ای تعطیل شود.

این در حالی است که آژانس نیز در تازه ترین گزارش خود به نصب تعداد بیشتری سانتریفوژ در فوردو و کشف اورانیوم غنی شده با خلوص 27 درصد اشاره کرده است که بسیار بالاتر از سطح غنی سازی اورانیوم برای راکتور های دارویی است. مقامات تهران دلیل این افزایش سطح غنی سازی را مشکلات فنی اعلام کردند.

بیانیه اتحادیه اروپا

اما تاکید آمریکا بر محدودیت فعالیت های غنی سازی در ایران با بیانیه ای از سوی اتحادیه اروپا همراه شده که تاکید دارد فعالیت های غنی سازی در ایران باید در حال تعلیق قرار گیرد و هر چه زودتر امکان دسترسی بازرسان بین المللی به پارچین فراهم شود.

این در حالی است که رسانه های دولتی در ایران اعلام کرده اند که تهران تا کنون دو بار به گروه 1+5 نامه نوشته و درخواست کرده است که پیش از نشست مسکو، نشست های آماده سازی انجام شود اما همچنان پاسخی دریافت نکرده است. تلویزیون دولتی ایران نیز روز سه شنبه گزارش داد اتحادیه اروپا درخواست تهران برای نشستی به منظور آماده شدن برای مذاکرات مسکو را رد کرده است.

بنابر این گزارش ها علی باقری؛ معاون هیات مذاکره کننده هسته ای ایران دو نامه برای کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ارسال کرده و از وی خواسته است یکی از نمایندگان خود را برای گفت و گو در خصوص دستور کار نشست مسکو معرفی کند. اما سخنگوی اشتون تنها به ذکر این نکته اکتفا کرده که اتحادیه اروپا پاسخ تهران را داده و به جزئیات اشاره نکرده است.

این در شرایطی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده در روز جمعه با هیات مذاکره کننده ایران نشستی در وین برگزار می کند. این نشست 10 روز پیش از مذاکرات هسته ای مسکو انجام می شود و به عقیده تحلیلگران دستاورد آن می تواند فضای مذاکرات هسته ای تهران با گروه 1+5 را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :