با توجه به مذاکرات ایران با آژانس بین الملی انرژی اتمی

فضای مانور چین بیشتر شد

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۳:۴۷ کد : ۱۹۰۲۳۸۷ اخبار اصلی
مایکل مدان، تحلیلگر چینی در گروه اوراسیا بر این باور است که چین روز چهارشنبه تلاش می کنند تا مقامات تهران را به انعطاف پذیری بیشتر و تعامل جدی در دیپلماسی ترغیب کند. وی خاطرنشان می کند که مذاکرات آژانس فضای مانور بیشتری را در اختیار چین قرار داده است.
فضای مانور چین بیشتر شد
دیپلماسی ایرانی: با افزایش یافتن تنش ها بر سر برنامه های هسته ای تهران، رئیس جمهور ایران تلاش خواهد کرد تا در نشست سران سازمان همکاری شانگهای در پکن که روز چهارشنبه برگزاری می شود، از حمایت روسیه و چین اطمینان یابد. نشستی که محور اصلی آن نیاز فزاینده چین به منابع نفت و گاز و کوشش برای تقویت روابط با کشور های غنی از انرژی آسیای میانه اعلام شده است.

روزنامه وال استریت ژورنال در این زمینه می نویسد، روابط اقتصادی و استراتژیک نزدیک روسیه و چین با ایران در مذاکرات هفته جاری نقشی اساسی ایفا خواهد کرد. این در حالی است که ایران به دنبال حامیانی در مقابل فشار فزاینده آمریکا و اروپا بر سر اهداف هسته ای اش است. به این ترتیب به نظر می رسد ایران که به درآمد حاصل از فروش نفت به چین و همچنین حمایت استراتژیک این کشور تکیه دارد، با تکیه بر برداشتن گام هایی به منظور تعدیل نگرانی های بین المللی، چین را نرم کند. هرچند که امید به توافق هسته ای با ایران در جریان نشست اخیر در بغداد بین جمهوری اسلامی و 6 قدرت جهانی تا حدود زیادی کاهش یافته و چین نیز در بیانیه های رسمی خود از تهران خواسته با آژانس بین المللی انرژی اتمی همکاری کند.

مایکل مدان، تحلیلگر چینی در گروه اوراسیا بر این باور است که چین روز چهارشنبه تلاش می کنند تا مقامات تهران را به انعطاف پذیری بیشتر و تعامل جدی در دیپلماسی ترغیب کند. وی خاطرنشان می کند که مذاکرات آژانس فضای مانور بیشتری را در اختیار چین قرار داده است.

مذاکرات ایران و آژانس که به موازات مذاکرات هسته ای 6 قدرت جهانی با تهران از سر گرفته شده تا کنون دستاورد ملموسی به همراه نداشته است اما مدیرکل آژانس پس از بازگشت از سفر اخیر خود به تهران ابراز امیدواری کرده بود که توافق برای بازرسی از سایت نظامی پارچین در جنوب شرف تهران هر چه زودتر حاصل شود. این سفر تنها دو روز قبل از نشست بغداد انجام شد و نظر مثبت آمانو بر فضای این مذاکرات نیز تاثیر گذار بود. اکنون نیز در آستانه دور سوم مذاکرات هسته ای که 29 و 30 خرداد در مسکو برگزار می شود، آژانس اعلام کرده روز جمعه مذاکرات خود با ایران را در وین دنبال می کند. بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که تهران قصد دارد از مذاکره با آژانس به عنوان اهرمی در گفت و گو های هسته ای با غرب استفاده کند. نظریه مدان نیز حاکی از آن است که جمهوری اسلامی در هدف خود موفق بوده و اکنون چین می تواند به عنوان عضو دائم شورای امنیت و طرف مذاکره کننده هسته ای با ایران در گروه 1+5، ادامه مذاکرات تهران و آژانس را مبنای مانور دهی در مقابل آمریکا و متحدان اروپایی اش قرار دهد. روابط تجاری پر سود چین با ایران موجب شده که این کشور همواره مخالفت اعمال تحریم ها علیه ایران باشد.

در همین حال احمدی نژاد نیز به دنبال اطمینان یافتن از روابط با چین در زمینه انرژی است. ایران یکی از منابع اصلی تامین کننده نفت چین به شمار می رود. اما در ماه های اخیر واردات نفت چین از ایران به طور ملموسی کاهش یافته است. پکن دلیل این کاهش خرید نفت را مشکلات مربوط به تجارت عنوان می کند اما شماری از تحلیلگران بر این باورند که تحریم های اعمالی علیه ایران مقامات چین را ناگزیر به کاهش خرید نفت از جمهوری اسلامی کرده است. مدان بر این باور است که ایرانیان از اینکه چینی ها طرح های پشتیبانی کننده دیگری برای تامین منابع نفتی داشته باشند، نگران هستند. شماری دیگر از کارشناسان نیز بر این عقیده اند که در حال حاضر امضاء قرارداد با ایران در زمینه انرژی اقدامی تحریک کننده است و احتمالا پکن به ایران در مورد اقداماتی که می تواند تنش در منطقه را گسترش دهد، هشدار می دهد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

 

نظر شما :