نگرانی ها از نقش‌آفرینی ایران در خاورمیانه

تهران از سوریه منطقه را کنترل می‌کند

۱۷ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۸:۱۱ کد : ۱۹۰۲۳۷۷ اخبار اصلی
ایران تلاش می‌کند هم‌زمان با حمایت از نظام حاکم بر سوریه خاورمیانه را کنترل کند و این همه در حالی است که هنوز ایران به توانایی هسته‌ای نرسیده است. آن‌گاه تصور کنید که اگر ایران به قابلیت‌های هسته‌ای برسد چه خواهد کرد.
تهران از سوریه منطقه را کنترل می‌کند
دیپلماسی ایرانی: یک مقام اسرائیلی گفت که ایران از طریق حمایت از سوریه و حکومت حاکم بر آن تلاش می‌کند که خاورمیانه را به کنترل خود در آورد و این در حالی است که هنوز به قابلیت‌های هسته‌ای دست نیافته است.

به گزارش روزنامه عبری هاآرتص، این مقام صهیونیستی به اظهارات اخیر علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران اشاره می‌کند که به غرب هشدار داد که استفاده از گزینه نظامی علیه سوریه و آغاز یک جنگ تازه علیه بشار اسد باعث خواهد شد تا کل منطقه وارد دگرگونی‌ای شود که بی‌شک اسرائیل در آن غرق خواهد شد.

وی که نامی از او در این گزارش به میان نیامده است، گفت: «ایران تلاش می‌کند هم‌زمان با حمایت از نظام حاکم بر سوریه خاورمیانه را کنترل کند و این همه در حالی است که هنوز ایران به توانایی هسته‌ای نرسیده است. آن‌گاه تصور کنید که اگر ایران به قابلیت‌های هسته‌ای برسد چه خواهد کرد.»

به نظر می‌رسد که تلاویو از نفوذ روز افزون ایران در منطقه خاورمیانه به شدت نگران شده و از این بابت می‌ترسد که بحران سوریه دامنگیر اسرائیل نیز بشود و بدین ترتیب جبهه‌ای علیه آن از طریق سوریه ایجاد شود.

این مقام اسرائیلی همچنین به این بخش از اظهارات علی لاریجانی نیز به صراحت اشاره می‌کند که گفت: «آتش بحران سوریه می‌تواند به فلسطین و آن بخش از سرزمین‌های اشغالی که توسط رژیم صهیونیستی اشغال شده است نیز کشیده شود.»

لاریجانی در آن سخنرانی خود به غرب بر سر دستاویز قرار دادن حادثه هولناک الحوله در سوریه برای آغاز تلاشی تازه برای انجام حرکتی علیه نظام اسد، هشدار داد.

جدای از اظهارات علی لاریجانی، کشتاری که در میان شهروندان سوری رخ می‌دهد و علاوه بر آن انتقاداتی که از سوری‌ها به طور کلی می‌شود، نشان می‌دهد که غربی‌ها و کشورهای عربی برای سرنگونی نظام اسد به سمت مسلح کردن نیروهای شبه‌نظامی سوری حرکت کرده‌اند و به سوریه سلاح می‌فرستند.

در ایران کسی به تحرکات غرب اعتماد ندارد. از نگاه ایرانی‌ها نمی‌توان به تحرکات غرب اعتماد کرد چرا که همه آنها در راستای سرنگونی نظام اسد دست به هر کاری می‌زنند. به اعتقاد ایرانی‌ها وقتی که نگاه به تحولات این گونه باشد دیگر نمی‌توان انتظار داشت که حرکت‌های صحیحی توسط غربی‌ها انجام شود.

تا کنون روسیه و چین در برابر تصمیم‌های شورای امنیت برای انجام تحرکات خشن‌تر و سخت‌تر علیه نظام اسد ایستاده‌اند. روسیه به هیچ وجه از گزینه نظامی در سوریه حمایت نمی‌کند و تلاش دارد هر راهی که به استفاده از گزینه نظامی منجر شود را ببندد اگر چه خود برای حمایت از نظام اسد به این کشور سلاح می‌فرستد.

سوریه تنها کشور خاورمیانه است که روسیه از مدت‌ها قبل در آن بندر داشته و به واسطه آن توانسته است که به آب‌های دریای مدیترانه راه یابد، از این رو سوریه نقشی حیاتی در دستگاه دیپلماسی روسیه ایفا می‌کند. روسیه و چین در کنار ایران مهم‌ترین حامیان اسد محسوب می‌شوند. تهران و مسکو در بسیاری موارد در موضوع سوریه سیاست‌های خود را با یکدیگر هماهنگ کرده‌اند.

این مساله خشم امریکا و جامعه غربی را نیز برانگیخته است. به همین دلیل سوزان رایس، نماینده ایالات متحده امریکا در سازمان ملل در گفت‌وگو با شبکه خبری ام‌اس‌ان‌بی‌سی نیوز گفته است که ایران بالفعل از سوریه حمایت می‌کند و این مساله باعث شده است تا مساله سوریه پیچیده‌تر شود. وی در این باره گفت: «نقش‌آفرینی قدرت‌های منطقه‌ای در قبال سوریه باعث شده است تا وضعیت این کشور متفاوت از جاهای دیگر شود و این مساله باعث شده تا سوریه از کنترل ما خارج شود.»

وی بر خلاف مواضع اروپایی‌ها که در دیدار با پوتین تاکید کردند که طرح عنان تنها طرح موجود در قبال سوریه است، گفت: «طرح عنان مرده است. جامعه بین‌المللی و دیگر اعضای شورای امنیت سازمان ملل باید تصمیم تازه‌ای بگیرند تا بتوانند خارج از طرح عنان وارد عمل شوند تا سلطه شورای امنیت در این زمینه پیش رود.»

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

نظر شما :