واکنش محافظه کارانه کلینتون به اظهارات رهبر معظم انقلاب

تهران با عملکردش در مسکو قضاوت می شود

۱۵ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۴ کد : ۱۹۰۲۲۹۸ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هیچ تصویری از تاثیر این سخنان شدید الحن بر پتانسیل موفقیت مذاکرات هسته ای مسکو ترسیم نمی کند.
تهران با عملکردش در مسکو قضاوت می شود

دیپلماسی ایرانی: وزیر امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات اخیر آیت الله خامنه ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد که هیچ تصویری از تاثیر این سخنان شدید الحن بر پتانسیل موفقیت مذاکرات هسته ای مسکو ترسیم نمی کند. موضع محافظه کارانه هیلاری کلینتون در این زمنیه حاکی از آن است که آمریکا می خواهد نشان دهد که نهایت تلاش های خود برای تعامل دیپلماتیک با ایران را انجام داده و نمی خواهد به عنوان عامل شکست مذاکرات هسته ای در جامعه بین المللی معرفی شود.

این در حالی است که آیت الله خامنه ای، رهبر معظم انقلاب روز یکشنبه در سالگرد ارتحال آیت الله خمینی از پاسخ رعد آسای ایران به هر گونه تهدید نظامی اسرائیل سخن گفت. تاکید بر عدم تاثیرگذاری تحریم ها بر محدود کردن برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی نیز از دیگر بخش های اظهارات ایشان بود که بازتاب گسترده ای در رسانه های خارجی داشت. اظهاراتی که تنها دو هفته پیش از نشست مذاکره کنندگان هسته ای ایران و گروه 1+5 در مسکو مطرح شده و با برخی امیدواری هایی که هم اکنون بر فضای مذاکرات حاکم است،تناقض قرار دارد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از وزیر امور خارجه آمریکا که در کنفرانس خبری در استکهلم حضور داشت، گزارش داد، تهدید های ایران علیه اسرائیل مساله جدیدی نیست و آمریکا همچنان برای راهکار دیپلماتیک تلاش می کند.

خبرگزاری فرانسه نیز در این زمینه نوشت، کلینتون تاکید کرد با توجه به عملکرد تهران در مذاکرات آتی در مورد ایران قضاوت می کند و منتظر است ببیند ایرانیان در نشست مسکو چه ارائه خواهند داد.

به گفته وزیر امور خارجه آمریکا اکنون فرصت دستیابی به راهکار دیپلماتیک در خصوص پرونده هسته ای ایران وجود دارد و بهتر است که برای منافع همه طرف ها این فرصت از دست نرود.

مقام معظم رهبری غرب را به دروغگویی در خصوص برنامه های هسته ای ایران متهم کرده است و این در حالی است که آمریکا و متحدانش از تهران می خواهند برای نشان دادن ماهیت صلح آمیز برنامه های هسته ای خود اقدامات اعتمادساز انجام دهد.

شماری از تحلیلگران بر این باورند که سکان هدایت برنامه های هسته ای ایران در دست رهبر جمهوری اسلامی قرار دارد و به گفته دیپلمات ها مذاکرات اخیر در بغداد نسبت به مذاکرات استانبول پیشرفت بهتری داشته چرا که رهبر ایران اختیارات بیشتری در اختیار هیات مذاکره کننده قرار داده بود. 

اما اظهارات رهبر ایران در خصوص پاسخ رعد آسا به اقدام نظامی اسرائیل و دروغگویی غرب در خصوص برنامه های هسته ای ایران در حالی انعکاس وسیعی در رسانه ها داشته که اخیرا خبر طرح ریزی و اجرای جنگ های سایبری علیه ایران در دولت باراک اوباما نیز توجه تحلیلگران را به خود معطوف کرده است.

هرچند که گفته می شود انتشار اطلاعات فوق محرمانه در این زمینه به منظور تقویت وجه اوباما در سال انتخابات صورت گرفته است، اما زمان آن پیش از نشست مسکو بوده که کلینتون امیدوار است به نتیجه برسد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :