کارشناسان ضمن اعلام جنگ الکترونیکی ایران و امریکا:

در توانایی‌های «فلیم» اغراق شده است

۱۴ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۱۳ کد : ۱۹۰۲۲۶۲ اخبار اصلی
این یک ویروس ابتدائی است که گفته می‌شود توسط سازمان امنیت امریکا هدایت می‌شود. ولی چندان پیشرفته نیست و بسیاری از قابلیت‌هایی که رسانه‌ها از آن گفته‌اند را ندارد.
در توانایی‌های «فلیم» اغراق شده است
دیپلماسی ایرانی: ایران در حالی با غرب پای میز مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای‌اش نشسته که جنگ الکترونیکی امریکا علیه ایران وارد دور تازه‌ای شده است. ویروس فلیم یا شعله که به تازگی به تاسیسات هسته‌ای ایران حمله کرده و گفته می‌شود از خطرناک‌ترین ویروس‌های یارانه‌ای دنیا محسوب می‌شود، هدفی جز ناکام گذاشتن برنامه‌های هسته‌ای ایران ندارد. این در حالی است که در سایه این تهدیدها و حملات است که دو طرف قصد دارند وارد دور سوم مذاکرات در مسکو شوند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، جیمز لوئیس، کارشناس امور نظارت تکنولوژیک در مرکز مطالعات استراتژی و بین‌المللی در واشنگتن در این باره می‌گوید: «کشورهای بزرگی که سازمان‌های جاسوسی عظیم در اختیار دارند از این شیوه مبارزه استفاده کرده‌اند که بسیار هم پیچیده است. این ویروس یارانه‌ای سلاح نیست و نمی‌تواند یک سامانه جاسوسی هجومی فعال محسوب شود اما می‌تواند در عین حال بدون استفاده از وسایل سنتی تجسسی مثل هواپیماهای جاسوسی به همان میزان اطلاعات جمع‌آوری کرده و جاسوسی کند.»

وی در ادامه می‌گوید: «اگر بنا باشد واشنگتن میان این ویروس با جنگنده جاسوسی‌ای که در خیابان‌های تهران به نمایش در آمد و امریکا را به مسخره گرفت یکی را انتخاب کند بی‌شک این ویروس امنیتی را انتخاب خواهد کرد.»

لوئیس همچنین می‌افزاید: «البته نباید در قابلیت‌های ویروس فلیم بزرگ‌نمایی کرد، این یک ویروس ابتدائی است که گفته می‌شود توسط سازمان امنیت امریکا هدایت می‌شود. ولی چندان پیشرفته نیست و بسیاری از قابلیت‌هایی که رسانه‌ها از آن گفته‌اند را ندارد.»

وی تاکید می‌کند، اسرائیل نیز ویروس‌هایی از این دست در اختیار دارد و این مساله احتمال این که این ویروس در مکان دیگری غیر از ایالات متحده امریکا متحول شده و به کار گرفته شده باشد را افزایش می‌دهد.

این در حالی است که بسیاری از کارشناسان ویروس فلیم را پیشرفته‌ترین و پیچیده‌ترین ویروسی که تا کنون ساخته شده، می‌دانند و اتحادیه بین‌المللی ارتباطات نیز اعلام کرده است که این ویروس فراتر از ویروس‌های موجود بازار که توانایی افشای اطلاعات را دارند، محسوب می‌شود.

یوهانس اولریخ، کارشناس مسائل حسابرسی در مرکز تکنولوژی سانس در این باره می‌گوید: «ویروس فلیم توانایی بالایی در افشای اطلاعات دارد که دیگر ویروس‌های الکترونیکی چنین توانایی را ندارند اما با این حال احتمال این که این ویروس نسخه‌ای از ویروسی پیشرفته‌تر که قدرت تخریب و کارایی بالاتری داشته باشد، وجود دارد.»

اولریخ همچنین می‌گوید: «بخش اطلاعاتی این ویروس چندان خوب نیست و به نظرم برخی گزارش‌ها نسبت به توانایی‌های آن به اندازه‌ بسیاری اغراق کرده‌اند.»

وی در ادامه می‌افزاید: «محال است که بتوان مکانی که این ویروس را فرستاده شناخت یا آن را رمزگشایی کرد. من بعید می‌دانم که یک فرد یا یک شخص به تنهایی عامل انتشار این ویروس باشد. البته به سختی هم می‌توان گفت که انتشار این ویروس کار یک حکومت یا مجموعه تروریستی است.»

مارکوس ساکس، مدیر سابق مرکز ایترنت استورم، وابسته به مرکز سانس نیز در این باره می‌گوید: «چنین ویروسی را می‌تواند هر کسی طراحی کند اما این که برای یک هدف خاص ارسال شود، فقط کار یک کشور می‌تواند باشد.»

وی در ادامه می‌گوید: «فلیم همانند استاکس نت یک ویروس ویرانگر و تخریبی است که دستگاه‌های نظارتی در ایران را هدف قرار داده است، این ویروس شباهت بسیاری به ویروس‌های تجسسی دارد که می‌خواهند مالکیت فکری را به دست گیرند اما نمی‌توانند از سوی یک کشور خارجی تحت کنترل باشند.»

تا کنون ایالات متحده امریکا و اسرائیل مسئولیت این حمله اینترنتی را بر عهده نگرفته‌اند اگر چه یکی از وزرای دولت اسرائیلی استفاده از چنین ویروس‌هایی را برای مبارزه با برنامه هسته‌ای ایران مجاز دانسته است.

ایلان پیرمن، تحلیلگر مسائل ایران در شورای سیاست خارجی امریکا در این باره می‌گوید: «باید اقرار کنیم که جنگ الکترونیکی میان ایران و امریکا آغاز شده و تهران نیز به زودی سامانه دفاعی و هجومی الکترونیکی خود را تقویت خواهد کرد. هر چه باشد ایرانی‌ها احساس می‌کنند که حمله‌ای علیه آنها صورت گرفته و باید نسبت به آن واکنش نشان دهند. در چنین حالتی ایالات متحده امریکا نیز باید خود را آماده یک حمله الکترونیکی از سوی ایران کند.»

وی همچنین ابراز عقیده کرد که حمله الکترونیکی از سوی ایران شاید مثل چین و روسیه قوی نباشد اما از لحاظ سیاسی تاثیرات بزرگی خواهد گذاشت.

پیرمن درباره ویروس فلیم همچنین می‌گوید: «ویروس فلیم یا ویروس‌های مشابه آن سلاح حقیقی محسوب نمی‌شوند بلکه به طور کلی ابزاری برای جمع‌آوری اطلاعات هستند.»

وی تاکید می‌کند، کشف این ویروس کسی را شوکه نکرد چرا که از سوی شرکت امنیتی روسی کاسپرسکی که با اتحادیه بین‌المللی ارتباطات همکاری می‌کند، کشف شده است. فلیم می‌تواند دستورالعمل‌های روسیه را نیز تحت کنترل خود در آورد و از آن‌جا نیز اطلاعات جمع‌آوری کند.


نظر شما :