تاریخ حملات سایبری علیه ایران به زمان بوش بازمی گردد

بازی های المپیک علیه برنامه های هسته ای تهران

۱۳ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۴:۳۸ کد : ۱۹۰۲۲۳۲ اخبار اصلی
مقامات سابق و کنونی در آمریکا فاش کرده اند که جورج بوش، رئیس جمهور سابق ایالات متحده برای نخستین بار نسبت به حملات سایبری علیه جمهوری اسلامی اقدام کرده است و باراک اوباما نیز از این برنامه ها اطلاع کافی داشته و حتی آنها را با کد عملیاتی بازی های المپیک گسترش داده است.
بازی های المپیک علیه برنامه های هسته ای تهران

دیپلماسی ایرانی: در حالی که تهران اعلام کرده به منظور مقابله با ویروس رایانه ای فلیم که برای نخستین بار ترمینال نفتی خارک را هدف قرار داده، ابزاری در اختیار دارد، لابراتوار امنیت سایبری روسیه از 189 حمله سایبری در ایران خبر می دهد و مقامات سابق و کنونی در آمریکا نیز فاش کرده اند که جورج بوش، رئیس جمهور سابق ایالات متحده برای نخستین بار نسبت به حملات سایبری علیه جمهوری اسلامی اقدام کرده است و باراک اوباما نیز از این برنامه ها اطلاع کافی داشته و حتی آنها را با کد عملیاتی بازی های المپیک گسترش داده است.

 مقامات در تهران نیز زمانی که ویروس استاکسنت در سال گذشته تاسیسات هسته ای ایران را هدف قرار داد، انگشت اتهام را به سوی آمریکا و اسرائیل نشانه رفتند، اما واشینگتن و تل آویو این اتهام را نپذیرفتند.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع خبری که به شرط ناشناس ماندن حاضر به گفت و گو هستند، گزارش می دهد که دولت اوباما پس از اینکه در سال 2009 جایگزین دولت بوش شد، راهی را که دولت سابق در زمینه جنگ سایبری در ایران آغاز کرده بود، با سرعت بیشتری ادامه داد. ویروس استاکسنت نیز یکی از سلاح های رایانه ای بود که در همین زمان برای آسیب زدن به برنامه های هسته ای ایران مورد استفاده قرار گرفت.

بنابراین گزارش ، هدف از این تلاش ها کاهش زمان بی اطمینانی بین دولت های آمریکا پس از روی کار آمدن اوباما و در نظر گرفتن زمان بیشتر برای تحریم ها و دیپلماسی در قبال ایران بود. این در حالی است که منابع آگاه تصویر نادری از توسعه توانایی های آمریکا در جنگ سایبری و مقاصد نهفته در آن ارائه داده اند.

یکی از منابع نزدیک به دولت بوش در طرح مقدماتی استاکسنت اعلام کرده است که این ویروس در برنامه های هسته ای ایران حدود 5 سال تاخیر ایجاد کرده است. به گفته وی،این ویروس برای آمریکا زمان خریده است و بدون اینکه توجه ها را برانگیخته کند از دولتی به دولت دیگر در آمریکا رفته و به اوباما این امکان را داده تا برای استفاده از آلترناتیو ها در قبال ایران مانند اعمال تحریم ها،زمان بیشتری در اختیار داشته باشد.

این در حالی است که تنها در ماه های اخیر مقامات آمریکایی در مورد عملیات اسرائیل و آمریکا در مورد استاکسنت با شفافیت بیشتری سخن گفته اند. گفته می شود این ویروس برای نخستین بار در سال 2010 تاسیسات غنی سازی نطنز را هدف قرار داد.

منابع خبری می گویند حملات سایبری به ایالات متحده فضایی را ارائه می دهند که بدون استفاده از گزینه نظامی تهران را از تولید مواد لازم برای ساخت سلاح هسته ای بازدارد. این نکته برای آمریکا اهمیت زیادی دارد چرا که همچنان درگیر پیامد های اقدام نظامی در عراق و افغانستان است. از سوی دیگر مقامات عالی رتبه آمریکایی بر این باورند که منافع به تعویق انداختن برنامه های هسته ای ایران بیشتر از ریسک های ویروسی است که می تواند از سوی دیگر کشور ها یا گروهای تروریستی برای حمله به تاسیسات آمریکا مورد استفاده قرار گیرد.

صدها میلیون دلار

دو منبع آگاه در این زمینه اعلام کرده اند که دولت آمریکا به منظور انجام جملات سایبری صد ها میلیون دلار هزینه کرده است. آمریکا برای سال ها در حال توسعه و استفاده از توانایی های دفاع سایبری برای نفوذ در سیستم های رایانه های دشمنان خود بوده است. برای مثال در جنگ فلوجه که در سال 2004 در عراق روی داد و پروژه یافتن اسامه بن لادن و دیگر اعضاء القاعده از این توانایی استفاده کرده است.

در سال گذشته نیز آمریکا اعلام کرد در صورتی که هدف حملات سایبری قرار گیرد از حق انجام عملیات نظامی برخوردار است. روزنامه نیویورک تایمز در گزارش روز جمعه خود خاطرنشان کرده است که اوباما از نخستین ماه های ورود به کاخ سفید به طور محرمانه دستور حملات سایبری به سیستم های رایانه ای در تاسیسات غنی سازی هسته ای در ایران را صادر کرده و به طور ملموسی استفاده آمریکا از این توانایی را گسترش داده است. به گزاری این روزنامه آمریکایی کد عملیاتی این حملات بازی های المپیک بوده است.

این در حالی است که جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید از اظهار نظر در خصوص گزارش نیویورک تایمز خودداری کرده اما اکیدا مجوز نشت اطلاعاتی در این زمینه را تکذیب کرده است. از سوی دیگر برخی مقامات کنونی و سابق آمریکا نیز از دولت اوباما به دلیل اظهار نظر های علنی در خصوص جنگ سایبری انتقاد می کنند.

به گفته آنها هیچ کس شامل کاخ سفید نباید در مورد حملات سایبری صحبت کند. جاش هیلی که برای امنیت سایبری نیروی هوایی آمریکا کار می کند بر این باور است که اکنون همه گمان می کنند که آمریکا در پس پرده حملات سایبری و نرم افزاری قرار دارد و این درحالی است که ممکن است چینی ها یا گرو ه های مجرم آن را انجام داده باشند.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 

نظر شما :