سفیر آمریکا در تل آویو مدعی شد

توقف کلی غنی سازی هدف واشینگتن است

۱۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۲۱:۴۸ کد : ۱۹۰۲۱۸۸ اخبار اصلی
سفیر آمریکا در اسرائیل ضمن اشاره به این نکته که پنجره دیپلماسی در قبال ایران رو به بسته شدن است، تاکید کرد واشینگتن هیج تصوری از دستور کار ایران در گفت و گو ها ندارد و هدف کاخ سفید متوقف کردن تمامی برنامه های غنی سازی در ایران است.
توقف کلی غنی سازی هدف واشینگتن است

دیپلماسی ایرانی: سفیر آمریکا در اسرائیل ضمن اشاره به این نکته که پنجره دیپلماسی در قبال ایران رو به بسته شدن است، تاکید کرد واشینگتن هیج تصوری از دستور کار ایران در گفت و گو ها ندارد و هدف کاخ سفید متوقف کردن تمامی برنامه های غنی سازی در ایران است.  

دن شاپیرو که یک هفته پس از دومین دور مذاکرات هسته ای ایران و 6 قدرت جهانی در دانشگاه تل آویو سخن می گفت، تصریح کرد واشینگتن برای همیشه به این گفت و گو ها با ایران ادامه نمی دهد. وی در جمع شرکت کنندگان در کنفرانس امنیت بین الملل یادآور شد که آمریکا قصد ندارد برای حفظ مذاکرات گفت و گو  ها را ادامه دهد و این پنجره رو به بسته شدن است. شاپریو در ادامه تاکید کرد که ایران باید جدیت خود را نشان دهد.

این در حالی است که ایران و گروه 1+5(آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) در نشست دو روزه بغداد پیشرفت اندکی داشتند و سفیر آمریکا در اسرائیل نیز به وجود اختلافات بارز در این مذاکرات اشاره کرده است. به گفته وی برخی زمینه های مشترک وجود دارد که دو طرف می کوشند در نشست ماه آینده در روسیه آنها را بررسی کنند اما در عین حال گزینه نظامی علیه ایران نیز همچنان روی میز قرار دارد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از شاپیرو گزارش داد، در حالی که ایالات متحده همه ابزار قدرت خود را برای بازداشتن ایران از ورود به باشگاه هسته ای به کار می گیرد، هیچ گزینه ای را از روی میز حذف نمی کند و این به معنی روش های سیاسی، دیپلماتیک، اقتصادی و گزینه نظامی است.

این در حالی است که نه اسرائیل و نه آمریکا تا کنون به طور مستقیم گزینه نظامی علیه ایران را منتفی اعلام نکرده اند اما دولت باراک اوباما بارها اعلام کرده که دیپلماسی را به استفاده از گزینه نظامی ترجیج می دهد. با این حال ایهود باراک، وزیر دفاع اسرائیل به تازگی اعلام کرده است که باید پیش از اینکه ایران به نقطه عمل کردن برسد، وارد عمل شد. به گفته وی حرکت به سوی صلح در زمانی که ایرانیان به طور سیستماتیک در جهت هسته ای شدن گام برمی دارند و اسرائیل اقدامی در مورد آن انجام نداده، غیر ممکن است.

هرچند سفیر آمریکا در واشینگتن در سخنرانی اخیر خود در دانشگاه تل آویو اعلام کرده که کاخ سفید هیچگاه اجازه نمی دهد ایران در برنامه های هسته ای به نقطه غیر قابل بازگشت برسد و تحریم های سخت تر در راه است ، معاون نخست وزیر اسرائیل نظر دیگری دارد. موشه یعالون بر این باور است نشانه های اندکی وجود دارد که تحریم های جاری توانسته باشد تهران را به دست برداشتن از اهداف هسته ای مورد تردیدش ترغیب کند. وی همچنین به این نکته اشاره می کند که ایران احساس تهدید نمی کند و باور ندارد که تحریم های سنگین تر یا اقدام نظامی از سوی غرب علیه برنامه های هسته ای جمهوری اسلامی انجام شود.

اما در شرایطی که بحث تعلیق غنی سازی 20 درصدی در ایران و حفظ عملیات غنی سازی تا خلوص 5 درصد از سوی برخی محافل در ایالات متحده مطرح است، شاپریو خاطرنشان می کند که اسرائیل و آمریکا در متوقف کردن تمامی فعالیت های غنی سازی در ایران هم نظر هستند.

به گفته وی آمریکا نیز مانند اسرائیل بر این باور است که ایران باید همه فعالیت های غنی سازی خود را متوقف کند و در زمینه اثبات آن نیز اقدامات جدی به عمل آورد. سفیر آمریکا همچنین یادآور شد که سیاست کشورش بازداشتن تهران از دستیابی به سلاح هسته ای است نه یادگرفتن ادامه بقاء با ایران هسته ای!

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی/10

 

نظر شما :