چهار بار حبس ابد برای ژنرال‌های اسرائیلی

تلاویو: کسی به ترکیه نرود

۱۱ خرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۲ کد : ۱۹۰۲۱۴۷ اخبار اصلی
منابع رسمی اسرائیلی گفته‌اند که ترکیه فهرست اتهامی علیه درجه داران ارتش که گفته است که در حمله به کاروان آزادی در می 2010 دست داشته‌اند ارائه داده است و می‌گوید که این حادثه در حقیقت روابط آنکارا – تلاویو را ترور کرده است.
تلاویو: کسی به ترکیه نرود
دیپلماسی ایرانی: پس از این که دولت ترکیه اعلام کرد که به دلیل حمله به کشتی ترکی کمک‌رسان آزادی به غزه معروف به کشتی مرمره در سال 2010 نظامیان اسرائیلی که وارد خاک ترکیه شوند را تحت پیگرد قرار می‌دهد، اسرائیل روز سه‌شنبه از سربازان و درجه‌داران خود خواست که از سفر به ترکیه خودداری کنند.  

به گزارش روزنامه القدس العربی چاپ لندن، یک منبع آگاه اسرائیلی که نامی از او به میان نیامده است به رادیوی این رژیم گفت: «این کار ترکیه که فهرستی تهیه کرده و در آن فرماندهان ارتش را که مرتکب فاجعه کشتی مرمره در آب‌های منطقه‌ای در نزدیک غزه شده‌اند را مورد اتهام قرار داده و گفته است که آنها را تحت پیگرد قضایی قرار می‌دهد بر کل روابط آنکارا – تلاویو تاثیر می‌گذارد و حتی معتقدیم که این کار این روابط را هدف قرار داده است.»

دانی ایلون، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل نیز گفت: «تلاویو از درجه‌داران و سربازانش حمایت قاطع می‌کند و اتهاماتی را که متوجه آنها شده است را حرکتی کاملا سیاسی می‌داند و به درجه‌داران ارتش توصیه می‌کند که به ترکیه سفر نکنند.»

منابع رسمی اسرائیلی گفته‌اند که ترکیه فهرست اتهامی علیه درجه داران ارتش که گفته است که در حمله به کاروان آزادی در می 2010 دست داشته‌اند ارائه داده است و می‌گوید که این حادثه در حقیقت روابط آنکارا – تلاویو را ترور کرده است. تلاویو اعلام کرده است که انتظار دارد ترکیه تحت فشار جامعه جهانی از این دعوای قضایی دست بکشد.

در همین رابطه روزنامه‌های عبری پیش‌بینی کرده‌اند که با ارائه این دعوای قضایی روابط آنکارا – تلاویو باز هم تیره‌تر شود.

به گفته این روزنامه‌ها، ترکیه عزم خود را جزم کرده است که یک دعوای قضایی رسمی برای تسلیم اشکنازی و شماری از ژنرال‌های ارتش اسرائیل که می‌گوید در حادثه حمله به کاروان آزادی و کشتی مرمره دست داشته‌اند، به مجامع قضایی بین‌المللی ارائه دهد.

این در حالی است که جک قمحی، بازرگان ترکیه یهودی الاصل هفته گذشته به اسرائیل سفر کرد و با مقام‌های ارشد این رژیم از جمله شیون پرز دیدار کرد. دفتر نتانیاهو هر گونه اظهار نظری در این زمینه را رد کرده و اعلام نکرده است که آیا این بازرگان با وی نیز دیداری داشته است یا خیر. منابع آگاه در تلاویو می‌گویند که قمحی از طرف دولت ترکیه حامل پیام به مقام‌های اسرائیلی بوده است.

در همین رابطه وزیر امور خارجه اسرائیل مذاکرات فشرده‌ای را آغاز کرده تا ابعاد این تصمیم دولت ترکیه را مورد ارزیابی قرار دهد و دریابد که آیا این افراد می‌توانند به خارج سفر کنند و مثلا به کشورهای اروپایی بروند و تحت پیگرد قرار نگیرند.

گفته می‌شود بسیاری از فرماندهان ارتش و مسئولان اسرائیلی از ترس بازداشت از سفر به کشورهای اروپایی و حتی ایالات متحده امریکا خودداری می‌کنند.

دولت ترکیه برای چهار درجه‌دار ارتش اسرائیل که در حمله به کاروان آزادی در می 2010 دست داشته‌اند، چهار بار حبس ابد صادر کرده است. این چهار نفر شامل ژنرال گابی اشکنازی، رئیس سابق ستاد ارتش اسرائیل، ایلی مروم، فرمانده سابق نیروهای هوایی ارتش این رژیم، عاموس یدلین، رئیس سابق سازمان امنیت ارتش اسرائیل در بخش نیروهای ذخیره و افیشای لیوی، فرمانده بخش هجومی ارتش هوایی این رژیم می‌شود. لایحه اتهامی که متوجه این افراد شده شامل 144 صفحه است که شامل قتل عمد حداقل 9 نفر از مسافران کشتی مرمره و دست داشتن در قتل عمد 144 نفر از مردم فلسطین به طور غیر مستقیم است. بر اساس این کیفرخواست قضایی این افراد به محض ورود به خاک ترکیه فورا توسط پلیس بازداشت خواهند شد.

اسرائیل تلاش‌های بسیاری کرده تا روابطش با ترکیه را بدون در نظر گرفتن پرونده حادثه مرمره بهبود نبخشد ولی دولت آنکارا هر گونه بهبودی در این زمینه را منوط به عذرخواهی رسمی دولت اسرائیل کرده است. همچنین تلاش‌های امریکا برای میانجیگری میان این دو که بیشتر به تقاضای اسرائیل صورت گرفته نیز تا کنون راه به جایی نبرده است.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :